Tijdens het seminar ‘Trends en ontwikkelingen in 2018’ van woensdag 17 januari, heeft Peter Woudenberg (RecruitNow, voorheen Minescape) ruim 70 recruiters en w&s consultants bijgepraat over de media- en techtrends voor 2018. De vijf trends die hij deelde waren: Battle of the jobsites, online communicatie & interactie, meer video, conversie optimalisatie en betere matching binnen het sollicitatieproces.
1. Battle of the jobsites
“Er zijn inmiddels een paar duizend sites actief waarop online vacatures te vinden zijn”, stelt de Digital Marketeer Manager van Minescape. Google for Jobs gaat hier verandering in brengen. In Amerika is dit systeem afgelopen jaar gelanceerd, in Nederland kunnen we dit mogelijk halverwege 2018 al verwachten. “Mensen gebruiken meestal één kanaal om vacatures op te zoeken. Veel kandidaten beginnen op Google en komen dan op bijvoorbeeld Indeed uit.” Met Google for Jobs worden de banen al zichtbaar op Google zelf en wordt de (mogelijke) sollicitant pas naar de website van de vacature gestuurd als er daadwerkelijk gesolliciteerd wordt. “Wie het grootste aanbod van vacatures zo eenvoudig mogelijk doorzoekbaar maakt en de werkzoekenden zo snel mogelijk bij de meest relevante vacatures brengt, ‘wint’ de markt van werkzoekenden.”
2. Online communicatie en interactie
“Dit wordt een absolute trend in 2018: online communiceren met de doelgroep.” Hij wijst hierbij op het belang van chatbots. “Deze gaan standaard worden. Als een vraag door de chatbot niet beantwoord kan worden, dan wordt er overgegaan op een live gesprek met een recruiter.” Toch roept dit ook direct vragen op, aangezien een groot deel van de kandidaten in de avonduren op internet zoekt naar een baan. Chatbots kunnen 24 uur per dag draaien, maar lukt dit ook met een recruiter die ‘live’ in kan grijpen?
3. Meer video
Woudenberg verwacht dat video’s een grote rol gaan spelen in recruitment dit jaar. “Ruim tachtig procent van de online traffic zal video zijn in 2018, zo wordt voorspeld. Medewerkers willen geïnspireerd worden en dit is met een video eenvoudiger te bereiken. Denk hierbij aan testimonials, vlogs, vacaturevideo’s en employees brand video’s. ” Voordelen van het gebruik van video: je versterkt je werkgeversmerk ermee, je kan jezelf onderscheiden, het bereik wordt vergroot én je bent beter vindbaar in zoekmachines. Tijdens zijn presentatie toonde Woudenberg de commercial van Capgemini die in de bioscoop draait bij de nieuwe Starwars film.
4. Conversie optimalisatie
Een manier die steeds vaker toegepast wordt door recruiters, is het delen van een vacature op twee verschillende manieren, het zogenaamde A-B testen. Zo kunnen in het ene artikel de functie-eisen puntsgewijs beschreven worden, terwijl in het andere artikel er een lopende tekst van is gemaakt. De resultaten van beide versies worden verzameld en gemeten, waarna de best presterende zal blijven staan. “Dit is op de lange termijn ook belangrijk voor de organisatie, want aan de hand van de resultaten kan bekeken worden wat werkzoekenden belangrijk vinden op hun website.”
5. Betere matching binnen sollicitatieproces
“Vaak zien we dat er nog niet goed gematcht wordt. We matchen meestal op basis van opleidingsniveau of ervaring. Wat absoluut dit jaar gaat doorbreken, is matching op softe criteria. Bijvoorbeeld sociale vaardigheden, de afstand die een sollicitant wil afleggen voor zijn werk en voorkeuren voor het werken in een bepaalde branche. Dat is een stukje machine learning dat dit jaar geïmplementeerd gaat worden, dat er niet alleen meer wordt gekeken naar de harde criteria.”
Meer trends en ontwikkelingen
Op het Recruitment Tech Event 2017 vroegen we experts naar hun verwachtingen over de trends van 2018, bekijk de video hier.
Commentaar 1