Machine learning is het proces waarbij je software vrijwel autonoom laat leren van data of informatie. Voor recruitment betekent dit bijvoorbeeld dat het mogelijk is om voor een specifieke doelgroep het systeem de optimale campagne te laten samenstellen. Een platform wat gebruik maakt van machine learning is Gotomyjob.com.
Machine learning is al meer dan 65 jaar oud
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, bestaan machine learning algoritmes al meer dan 60 jaar. In 1952 werd het eerste machine learning algoritme geschreven door Arthur Samuel voor een schaakspel. In de jaren 90 werden de algoritmes herschreven en werd de omslag van kennis gebaseerde algoritmes naar data gebaseerde algoritmes gemaakt. Vanaf toen was het mogelijk om grote datasets the laten analyseren en daar modellen op toe te passen en hoefde de mensen zelf de regels niet meer in te voeren.
Machine learning voor recruitment
Gotomyjob.com van Adver-Online maakt gebruik van machine learning voor optimale pakketsamenstelling en voorspellen van wat het oplevert. De recruiter geeft aan wat voor persoon deze zoekt en het systeem geeft de optimale campagne samenstelling en de verwachte resultaten weer in aantal views, kandidaten en interviews.
Resultaten uit het verleden als bron
De belangrijkste bron die door Gotomyjob.com wordt gebruikt is afgeronde campagnes. Deze data is de bron voor het verwachte aantal views, kandidaten en interviews. Alle recente en meest succesvolle machine learning technieken, zoals de Deep Learning techniek Artificial Neural Network en de meest succesvolle Regression Trees, worden gebruikt. Tevens wordt gekeken naar resultaten uit campagnes van social media waarvoor gebruik wordt gemaakt van Wonderkind. De derde bron is de mens. Accountmanagers van Adver-Online voegen waarde toe met hun kennis en ervaring om met name niet alleen op kwantiteit te sturen van de resultaten maar ook kwaliteit.
Is machine learning de heilige graal?
Machine learning kan veel werk van recruiters overnemen door te automatiseren en kunnen ons helpen bij het maken van beslissingen. Maar binnen recruitment is machine learning nog nieuw en er valt nog veel te behalen. Het heeft zeker de potentie om de heilige graal te worden, mits het gecombineerd wordt met portie gezond verstand en gefundeerde kennis.