Als er een organisatie is die de afgelopen 16 jaar continu vernieuwend is geweest in haar aanpak, dan is het YoungCapital wel. Niet voor niets wordt de IT-afdeling van YoungCapital door henzelf het hart van het bedrijf genoemd. Tijdens de openingskeynote van het Recruitment Tech Event interviewt dagvoorzitter Heleen Stoevelaar mede-oprichter Rogier Thewessen. De directeur van YoungCapital vertelt over hoe het bedrijf al jaren innovatief weet te zijn met recruitmentechnologie. Maar voordat het zover is kun je hier meer lezen over de geschiedenis van het uitzendbureau en de inzet van (hun) techniek.
De opmars van StudentenWerk
Het ontstaan van YoungCapital is de droom van elke ondernemer: via een persoonlijke zoekvraag een gat in de markt vinden en er vervolgens ontzettend succesvol in zijn. Dit overkwam Rogier Thewessen, Bram Bosveld en Hugo de Koning in 2000. Zij zochten een baan voor naast hun studie en lanceerden vervolgens een website om vraag en aanbod bij elkaar te brengen: StudentenWerk. Ze waren de eerste die het internet op deze manier gebruikten, volgens het Financieel Dagblad.
De IT-afdeling is het hart van het bedrijf.
Winst en groei
Vandaag de dag heet het toenmalige StudentenWerk YoungCapital. In 2015 braken zij opnieuw een persoonlijk record met een omzet van 127,5 miljoen euro. De organisatie groeit hiermee al vijf jaar op rij harder dan de markt. In 2015 hielp YoungCapital ruim 24 duizend jongeren aan een baan, 27 procent meer dan het jaar daarvoor. Voor dit jaar zijn de ambities er zelfs om 40 procent te groeien.
Van virtual reality tot de cloud
Hoewel bovengenoemd succes afhankelijk is van vele factoren, valt een deel te danken aan de innovatieve kant van het bedrijf. Zo lanceerde YoungCapital in 2015 vernieuwende recruitmenttoepassingen, zoals solliciteren via WhatsApp en de virtual reality-recruitmentvideo. De video is bedoeld om werving en selectie extra kracht bij te zetten. Hiermee was het bedrijf de eerste uitzender die virtual reality integreerde in het recruitmentproces. Via WhatsApp kunnen kandidaten met een videobericht direct aan de recruiter laten zien hoe enthousiast ze zijn. Dit verhoogt hun kansen om te worden aangenomen en versnelt het selectieproces. Op deze manier is het uitzendbureau al hard op weg om uitzenden volledig naar de cloud te brengen. Daarnaast heeft het bedrijf in 2014 al een systeem ontwikkeld, eHIRE, waarbij opdrachtgevers online uitzendkrachten kunnen zoeken en boeken. Hierbij komt geen recruiter meer aan te pas.
Inspelen op trends en hypes
Naast innovatieve recruitmentoplossingen is het duidelijk dat YoungCapital snel inspringt op de laatste trends van hun doelgroep. In maart dit jaar is het bedrijf in de wereld van het competitief gamen gestapt. Het fenomeen eSports is wereldwijd immens populair en wint ook in Nederland aan bekendheid. “Gamers beschikken over bijzondere kwaliteiten die voor werkgevers van grote toegevoegde waarde zijn. Dat hebben we vaak gezien bij onze eigen kandidaten. De beste resultaten bereik je in eSports, net als op de werkvloer, alleen met talent, teamwork en toewijding,” vertelt Suzanne van der Cammen in een artikel van Emerce. Een logische keuze voor het bedrijf dus om de Dutch College League te sponsoren. Eerder dit jaar ging het uitzendbureau in zee met I’M IN, een applicatie waarmee festivals overgebleven tickets verloten. In deze samenwerking is rond de 2 miljoen geïnvesteerd, meldt het Financieel Dagblad.
Gamers beschikken over bijzondere kwaliteiten die voor werkgevers van grote toegevoegde waarde zijn.
Pokémontrainer bij YoungCapital
Maar het meest recente voorbeeld van een trend naar eigen hand zetten is de vacature voor Pokémontrainer van afgelopen zomer. Het zal niemand verbazen dat deze ludieke actie door verschillende media is opgepikt en goed ontvangen door het Nederlandse publiek.
Openingskeynote met oprichter Rogier Thewessen
Kortom: YoungCapital is een uitzendbureau dat de recruitmentwereld en haar technologie voorgoed heeft veranderd. In de afgelopen jaren hebben zij veel innovatieve recruitmenttechnologieën op de markt gebracht en bestaande technieken naar hun hand gezet. Al met al genoeg reden om de openingskeynote ‘Disruptive recruitment bij YoungCapital’ van mede-oprichter Rogier Thewessen bij te wonen tijdens het Recruitment Tech Event op donderdag 24 november.
[vc_cta h2=”Ontdek de recruitmenttechnologie van 2017″ h4=”Recruitment Tech Event | Donderdag 24 november 2016 | Utrecht” shape=”square” style=”flat” color=”sky” add_button=”bottom” btn_title=”Schrijf je nu in en stel jouw eigen breakout-programma samen >” btn_shape=”square” btn_color=”inverse” btn_align=”center” btn_link=”url:http%3A%2F%2Frecruitmenttec.wpengine.com%2Fevent%2Finschrijven%2F||” btn_button_block=”true”]Het Recruitment Tech Event informeert en inspireert over recruitmenttechnologie waar je in 2017 niet omheen kunt. Met 4 inspirerende keynotes, 18 verdiepende breakouts, innovatieve demo’s en de uitreiking van de Recruitment Tech Awards 2016. Ontdek o.a hoe Praxis, YoungCapital, Eneco, BAM, Delta Lloyd, Randstad, Ahold en Luba Groep succesvol zijn met recruitmenttechnologie.[/vc_cta]