• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Zo bouw je in 3 stappen een geoliede Recruitment Marketing Automation-machine

Zo bouw je in 3 stappen een geoliede Recruitment Marketing Automation-machine

18 maart 2024
in Thema: Recruitment marketing
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: Hero Hubrecruitment marketingrecruitment marketing automationRMA
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Geautomatiseerde processen en AI worden steeds meer ingezet binnen de recruitment branche. Om mee te gaan als organisatie is het van essentieel belang om een recruitment marketing automation stack te bouwen. Maar hoe bouw je nu zelf een RMA-stack en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in 3 stappen.

Stap 1: Herzie je marketingstrategie

Met de perfecte recruitment marketing machine bereik je de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste boodschap. Iedere keer weer. Over het algemeen is slechts 3% van je doelgroep klaar om nu van baan te wisselen. 7% overweegt om van baan te veranderen. 30% heeft een behoefte om te veranderen, maar niet genoeg om actie te ondernemen. 30% heeft geen behoefte aan het zoeken van een nieuwe baan en nog eens 30% is niet geïnteresseerd in je verhaal. 

Het succes van een goede recruitment marketing machine komt voort uit het feit dat het je in staat stelt om contact te leggen met kandidaten in alle fasen.

Toch richten de meeste recruitment organisaties zich het grootste deel van de tijd met z’n allen op de 3%. Herkenbaar?  Vis niet steeds in dezelfde drukke vijver en herzie je marketingstrategie. Het succes van een goede recruitment marketing machine komt voort uit het feit dat het je in staat stelt om contact te leggen met kandidaten in alle fasen. Op deze manier behaal je véél meer succes dan wanneer je je enkel richt op de top 3%. 

Om je doelgroepen te begrijpen breng je in kaart:

  • Via welke kanalen bezoekers op je website komen.
  • Via welke kanalen bezoekers solliciteren. 
  • Welke andere kanalen geattribueerd hebben aan een sollicitatie. 
  • Wat de retentie is van kandidaten op de lange termijn. 
  • Hoe recruitment marketing en sourcing elkaar ondersteunen. 
  • Waar je de focus moet leggen om kandidaten beter te bereiken. 
  • Wat de belangrijkste kandidaat reizen zijn. 
  • Hoe groot je database is, en met welk deel je actief communiceert.
  • Welke tools je per fase in de funnel inzet. 

Natuurlijk, het is een hoop uitzoekwerk. Maar als je zou weten dat je op een goudmijn zit, zou je dan gaan graven? 

Stap 2: Volledige integratie en data validatie 

Het grootste probleem in de praktijk voor recruitment bureaus die een goede recruitment marketing stack willen bouwen, is data silo’s. Het tweede probleem is dat er vaak gestuurd wordt op basis van foute data. Want wees eens eerlijk: wanneer is de laatste keer dat je data hebt gevalideerd door middel van een test sollicitatie? 

Pas nadat alle data geïntegreerd, ingesteld én gevalideerd is, kun je zeker weten dat je jouw activiteiten aanstuurt op basis van de juiste informatie.

Daarom is de tweede stap in het proces om ervoor te zorgen dat: alle kanalen goed zijn ingesteld en er correct gemeten wordt (tracking). En dat de volledige integratie van alle marketingkanalen tot stand komt. Pas nadat alle data geïntegreerd, ingesteld én gevalideerd is, kun je zeker weten dat je jouw activiteiten aanstuurt op basis van de juiste informatie. 

Stappenplan

  1. Maak een lijst met de tools die je nu inzet.
  2. Ontwerp een wire diagram (data flows) 
  3. Selecteer missende tools
  4. Integreer nieuwe tools
  5. Benut de mogelijkheden! 

Stap 3: Operational excellence

Je hebt een stevig fundament gelegd. Je begrijpt precies waar je kandidaten vandaan komen en de verschillende journeys die ze doorlopen. Al je databronnen zijn geïntegreerd, alle conversies zijn goed ingesteld en gevalideerd. Nu ga je het volledige potentieel van jouw machine benutten. 

Het is tijd om de funnel te vullen door je operaties aan te laten sluiten op de kanalen en de fase waarin je doelgroep zich bevindt. En het allerbelangrijkste: je kunt je kanalen nu aansturen op basis van winstbijdrage. Door het inzicht in de kandidaat reizen weet je immers welke vacatures het meeste geld opleveren. Bepaal de targeting en kanalen voor iedere fase en stel doelen om je succes te meten, zoals: 

SEE 

  • Naamsbekendheid vergroten 
  • Merkassociatie opbouwen
  • E-mailadressen verzamelen

THINK

  • Zorgen dat bezoekers terugkomen op de site
  • Bezoekers informeren
  • Subtiel overtuigen om de volgende stap te nemen (bijvoorbeeld account aanmaken)

DO

  • Sollicitaties realiseren
  • Plaatsingen / hires maximaliseren

CARE

  • Lifetime value verhogen
  • Database activeren
  • Digitale relaties bouwen

Hoe kun je dit financieren? Door meer plaatsingen of hires te realiseren uit je database, kan je geld besparen in online marketing en jobboards. Alles automatiseren? Nee, natuurlijk niet. Menselijk contact blijft het allerbelangrijkste. Bewaar je energie voor de echt belangrijke kandidaten en automatiseer en digitaliseer het contact met alle andere kandidaten waar je geen tijd voor hebt. 

Begin snel met het bouwen van je recruitment marketing automation stack 

Als je nog niet begonnen bent met het bouwen van je recruitment marketing stack, dan is het daar hoog tijd voor. Het hebben van inzicht in je doelgroep en het goed kunnen meten, analyseren en handelen naar deze data zorgt voor een enorme boost in je resultaten. Wil je graag beginnen, maar heb je hulp nodig bij het zetten van de eerste stap? Neem dan eens contact met Hero Hub.

Schrijf je in voor Recruitment Marketing: Outlook 2024

Wat zijn de laatste recruitment marketing (automation) trends? Welke rol speelt recruitment marketing in het oplossen van krapte op de arbeidsmarkt? En waar liggen voor werkgevers en bureaus in 2024 de grootste kansen? Je ontdekt het in dit thema Recruitment Marketing: Outlook 2024, een (gratis) online talkshow op 22 april 2024. Meld je direct aan voor de gratis talkshow.

Vorig artikel

Validata overgenomen door Amerikaans screeningsbedrijf DISA

Volgend artikel

First2Find hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware (RT35) van 2024

Gerelateerde Artikelen

Download het e-book Recruitment Marketing: Outlook 2024
Thema: Recruitment marketing

Download het e-book Recruitment Marketing: Outlook 2024

Door Martijn Hemminga
11 juli 2024
De weg naar datavolwassenheid: vier overzichtelijke fases
Thema: Recruitment marketing

De weg naar datavolwassenheid: vier overzichtelijke fases

Door Partner Bijdrage
9 juli 2024
Bekijk de replay van de talkshow Recruitment Marketing: Outlook 2024
Thema: Recruitment marketing

Bekijk de replay van de talkshow Recruitment Marketing: Outlook 2024

Door Jasper Spanjaart
29 april 2024
Dirk Driessen (Getnoticed): ‘Recruitment marketing omvat alles: van raken, informeren, enthousiasmeren tot solliciteren’
Podcast

Dirk Driessen (Getnoticed): ‘Recruitment marketing omvat alles: van raken, informeren, enthousiasmeren tot solliciteren’

Door Bernadette Magrié
18 april 2024

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

3 juli 2025
Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

2 juli 2025
Dennie Verhagen (Buzzhire) ‘Recruiters verdienen een AI-co-pilot’

Dennie Verhagen (BuzzHire) ‘Recruiters verdienen een AI co-pilot’

1 juli 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Volgend artikel
First2Find hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware (RT35) van 2024

First2Find hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware (RT35) van 2024

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

3 juli 2025
Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

2 juli 2025
Dennie Verhagen (Buzzhire) ‘Recruiters verdienen een AI-co-pilot’

Dennie Verhagen (BuzzHire) ‘Recruiters verdienen een AI co-pilot’

1 juli 2025
3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

30 juni 2025
Remy Gieling (AI.nl) afsluitende keynote-spreker Recruitment Tech Event 2025

AI-expert Remy Gieling verzorgt keynote op Recruitment Tech Event 2025

26 juni 2025

Meest gelezen

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Inzenden
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland