Geautomatiseerde processen en AI worden steeds meer ingezet binnen de recruitment branche. Om mee te gaan als organisatie is het van essentieel belang om een recruitment marketing automation stack te bouwen. Maar hoe bouw je nu zelf een RMA-stack en wat zijn de voordelen? We leggen het je uit in 3 stappen.
Stap 1: Herzie je marketingstrategie
Met de perfecte recruitment marketing machine bereik je de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste boodschap. Iedere keer weer. Over het algemeen is slechts 3% van je doelgroep klaar om nu van baan te wisselen. 7% overweegt om van baan te veranderen. 30% heeft een behoefte om te veranderen, maar niet genoeg om actie te ondernemen. 30% heeft geen behoefte aan het zoeken van een nieuwe baan en nog eens 30% is niet geïnteresseerd in je verhaal.
Het succes van een goede recruitment marketing machine komt voort uit het feit dat het je in staat stelt om contact te leggen met kandidaten in alle fasen.
Toch richten de meeste recruitment organisaties zich het grootste deel van de tijd met z’n allen op de 3%. Herkenbaar? Vis niet steeds in dezelfde drukke vijver en herzie je marketingstrategie. Het succes van een goede recruitment marketing machine komt voort uit het feit dat het je in staat stelt om contact te leggen met kandidaten in alle fasen. Op deze manier behaal je véél meer succes dan wanneer je je enkel richt op de top 3%.
Om je doelgroepen te begrijpen breng je in kaart:
- Via welke kanalen bezoekers op je website komen.
- Via welke kanalen bezoekers solliciteren.
- Welke andere kanalen geattribueerd hebben aan een sollicitatie.
- Wat de retentie is van kandidaten op de lange termijn.
- Hoe recruitment marketing en sourcing elkaar ondersteunen.
- Waar je de focus moet leggen om kandidaten beter te bereiken.
- Wat de belangrijkste kandidaat reizen zijn.
- Hoe groot je database is, en met welk deel je actief communiceert.
- Welke tools je per fase in de funnel inzet.
Natuurlijk, het is een hoop uitzoekwerk. Maar als je zou weten dat je op een goudmijn zit, zou je dan gaan graven?
Stap 2: Volledige integratie en data validatie
Het grootste probleem in de praktijk voor recruitment bureaus die een goede recruitment marketing stack willen bouwen, is data silo’s. Het tweede probleem is dat er vaak gestuurd wordt op basis van foute data. Want wees eens eerlijk: wanneer is de laatste keer dat je data hebt gevalideerd door middel van een test sollicitatie?
Pas nadat alle data geïntegreerd, ingesteld én gevalideerd is, kun je zeker weten dat je jouw activiteiten aanstuurt op basis van de juiste informatie.
Daarom is de tweede stap in het proces om ervoor te zorgen dat: alle kanalen goed zijn ingesteld en er correct gemeten wordt (tracking). En dat de volledige integratie van alle marketingkanalen tot stand komt. Pas nadat alle data geïntegreerd, ingesteld én gevalideerd is, kun je zeker weten dat je jouw activiteiten aanstuurt op basis van de juiste informatie.
Stappenplan
- Maak een lijst met de tools die je nu inzet.
- Ontwerp een wire diagram (data flows)
- Selecteer missende tools
- Integreer nieuwe tools
- Benut de mogelijkheden!
Stap 3: Operational excellence
Je hebt een stevig fundament gelegd. Je begrijpt precies waar je kandidaten vandaan komen en de verschillende journeys die ze doorlopen. Al je databronnen zijn geïntegreerd, alle conversies zijn goed ingesteld en gevalideerd. Nu ga je het volledige potentieel van jouw machine benutten.
Het is tijd om de funnel te vullen door je operaties aan te laten sluiten op de kanalen en de fase waarin je doelgroep zich bevindt. En het allerbelangrijkste: je kunt je kanalen nu aansturen op basis van winstbijdrage. Door het inzicht in de kandidaat reizen weet je immers welke vacatures het meeste geld opleveren. Bepaal de targeting en kanalen voor iedere fase en stel doelen om je succes te meten, zoals:
SEE
- Naamsbekendheid vergroten
- Merkassociatie opbouwen
- E-mailadressen verzamelen
THINK
- Zorgen dat bezoekers terugkomen op de site
- Bezoekers informeren
- Subtiel overtuigen om de volgende stap te nemen (bijvoorbeeld account aanmaken)
DO
- Sollicitaties realiseren
- Plaatsingen / hires maximaliseren
CARE
- Lifetime value verhogen
- Database activeren
- Digitale relaties bouwen
Hoe kun je dit financieren? Door meer plaatsingen of hires te realiseren uit je database, kan je geld besparen in online marketing en jobboards. Alles automatiseren? Nee, natuurlijk niet. Menselijk contact blijft het allerbelangrijkste. Bewaar je energie voor de echt belangrijke kandidaten en automatiseer en digitaliseer het contact met alle andere kandidaten waar je geen tijd voor hebt.
Begin snel met het bouwen van je recruitment marketing automation stack
Als je nog niet begonnen bent met het bouwen van je recruitment marketing stack, dan is het daar hoog tijd voor. Het hebben van inzicht in je doelgroep en het goed kunnen meten, analyseren en handelen naar deze data zorgt voor een enorme boost in je resultaten. Wil je graag beginnen, maar heb je hulp nodig bij het zetten van de eerste stap? Neem dan eens contact met Hero Hub.
Schrijf je in voor Recruitment Marketing: Outlook 2024
Wat zijn de laatste recruitment marketing (automation) trends? Welke rol speelt recruitment marketing in het oplossen van krapte op de arbeidsmarkt? En waar liggen voor werkgevers en bureaus in 2024 de grootste kansen? Je ontdekt het in dit thema Recruitment Marketing: Outlook 2024, een (gratis) online talkshow op 22 april 2024. Meld je direct aan voor de gratis talkshow.