Met een gloednieuw all-in-one-platform verlegt Jobmatix de focus van jobmarketing naar een holistische benadering van recruitment marketing. ‘Dit platform stelt organisaties in staat om recruitment marketing te automatiseren, zónder diepgaande kennis of ervaring’, vertellen Peter Woudenberg en Wiebe Mulder.
Talent en organisaties verbinden
Een nieuwe naam, meer internationale partners én een nieuw directielid: de wereld van Jobmatix staat al even niet meer stil. “Onze missie is het toegankelijk maken van recruitment marketing voor elke organisatie”, vertelt Wiebe Mulder, die het bedrijf in 2016 oprichtte. “We streven ernaar dit te vereenvoudigen en te automatiseren, zodat elke organisatie effectief de juiste talenten kan bereiken en binden. We willen de complexiteit van recruitment marketing wegnemen, zodat niet alleen organisaties met grote budgetten, maar iedereen ervan kan profiteren.”
Nieuw platform
Dat doet het nu met een nieuw all-in-one-platform, specifiek ontwikkeld voor recruitment marketing. “Als je met meerdere tools werkt, moet je alle tools begrijpen én beheren”, zegt Peter Woudenberg, die in 2023 toetrad als partner en directeur marketing, strategie en product. “Vaak werken die tools niet met elkaar samen, wat het onnodig complex en tijdrovend maakt. Wij zorgen ervoor dat organisaties recruitment marketing kunnen beheren én automatiseren, zodat ze met de juiste inzichten kunnen sturen op de gehele funnel.”
“Onze transformatie naar een all-in-one recruitment marketingplatform sluit naadloos aan bij onze missie om recruitment marketing toegankelijker te maken.”
“Onze transformatie naar een all-in-one recruitment marketingplatform sluit naadloos aan bij onze missie om recruitment marketing toegankelijker te maken. Dit platform stelt organisaties in staat om recruitment marketing te automatiseren zonder diepgaande kennis of ervaring. Het integreert onze kernfunctionaliteit van programmatic adverteren op jobboards, maar breidt dit uit met aanvullende modules en functies, waardoor we een complete platformtechnologie bieden.”
Geclassificeerde jobdata
Het platform is opgebouwd uit een viertal belangrijke pijlers: jobdata, slimme automatiseringen, campagnes én data-inzichten. “Wij zorgen voor hoogwaardige jobdata door vacatures automatisch te laden, te verrijken en te classificeren”, zegt Woudenberg. “We maken hierbij gebruik van AI, Machine Learning en internationale datastandaarden, waarmee we ervoor zorgen dat alle vacatures voldoen aan alle vereisten van online kanalen.”
Slimme automatiseringen
Vervolgens maakt het platform gebruik van een automatiseringslaag. “We passen slimme automatiseringen toe om ervoor te zorgen dat vacatures automatisch verrijkt kunnen worden met gepersonaliseerde content, zoals het toevoegen van een teaser. De teaser is actiegericht en vergroot de kans dat een bezoeker eerder getriggerd wordt om de vacature te lezen. Daarnaast kun je specifieke regels instellen voor het adverteren van vacatures. Bijvoorbeeld dat als een vacature meer dan 7 dagen is geadverteerd en meer dan €50 heeft uitgegeven zonder sollicitaties te ontvangen, de advertentie automatisch wordt gestopt.”
Krachtigere campagnes
Met een oorsprong als jobmarketingspecialist, zijn ‘campagnes’ de logische derde bouwsteen. “Ons programmatic job advertising-platform zit uiteraard ook in het systeem, maar we gaan veel diepere campagnes aanbieden”, zegt Mulder. “Ook bijvoorbeeld op nichekanalen. We duiken eigenlijk in alle kanalen, zodat je naast de actieve doelgroep ook de latente doelgroep bereikt en dus hoger in de funnel zichtbaarder bent. Dat vormt de derde bouwsteen: onze campagnes. En door middel van automatiseringen worden de campagnes ook grotendeels automatisch aangestuurd.”
Data-inzichten
Voor de vierde en laatste bouwsteen gaat een oud Nederlands gezegde op: meten is weten. Met data-inzichten wil Jobmatix de hele funnel meetbaar maken. “Klanten kunnen nu in ons platform zien welk kanaal het beste heeft gepresteerd en wat ze hebben betaald voor een sollicitatie”, vertelt Woudenberg.
“We zijn gestart met het koppelen van Applicant Tracking-systemen (ATS), waardoor we niet alleen inzicht geven tot en met de sollicitatie, maar tot en met de aanname.”
“Nu gaan we zelfs een stap verder. We zijn gestart met het koppelen van Applicant Tracking-systemen (ATS), waardoor we niet alleen inzicht geven tot en met de sollicitatie, maar tot en met de aanname. Daarmee creëren we dat je in ons platform ziet welk kanaal heeft bijgedragen aan een plaatsing van een kandidaat.”
Nóg grotere impact
Alles moet uiteindelijk bijdragen aan een nóg grotere impact voor de gehele recruitmentbranche, ziet Mulder. “Terwijl onze huidige tool al uniek is om in slechts enkele stappen op meer dan twintig performance jobboards te adverteren, kan het stroomlijnen volgens ons platform een transformatieve impact hebben op de manier waarop organisaties talent werven en binden, zowel voor onze klanten als voor de markt.”
“De impact is zó groot, dat iedere organisatie eenvoudig en effectief recruitment marketing kan inzetten.”
En daar kunnen de wat kleinere organisaties vooral van profiteren, stelt Woudenberg. “Vaak kunnen de grote organisaties met een hoger beschikbaar budget een gekoepelde markt inzetten. De kleinere organisaties kunnen dat minder, we verwachten dat ze dat nu wel gemakkelijker kunnen doen. Dus de impact daarvan is zó groot, dat iedere organisatie eenvoudig en effectief recruitment marketing kan inzetten”
Internationale ambities
Dat wil Jobmatix uiteindelijk doen voor organisaties verspreid over héél Europa. “We willen uitbreiden buiten de Nederlandse landsgrenzen”, zegt Mulder. “Nederland is één van de koplopers op het gebied van recruitment marketing. Europees is er dan ook nog veel te behalen. We werken al succesvol samen met verschillende organisatie buiten Nederland. In ons plan is opgenomen dat we dit jaar de eerste buitenlandse hubs opzetten.”
Gratis demo’s én webinars
Voor organisaties, in Nederland óf buitenland, die geïnteresseerd zijn in het nieuwe platform, organiseert Jobmatix een scala aan trainingen en webinars. “Voor onze bestaande klanten verzorgen we een soepele overgang naar het platform, inclusief trainingen voor effectief gebruik. Nieuwe organisaties nodigen we uit voor een vrijblijvende demo, waarin we een uitgebreide uitleg geven over Jobmatix en de functionaliteiten van ons platform. In Q2 starten we ook met een Jobmatix Academy, om organisaties te ondersteunen hun kennis te verhogen binnen recruitment marketing.”
“Daarnaast bieden we een laagdrempelige manier om kennis te maken met ons recruitment marketing-platform tijdens een webinar. In deze sessie bespreken we de toekomst van recruitment marketing automation en geven we inzicht in de mogelijkheden van ons platform. Deelnemers krijgen de gelegenheid om live vragen te stellen.”
Wil je meer weten? Kijk voor álle informatie en om je in te schrijven op https://jobmatix.com/nl/webinar-recruitment-marketing