• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Google Job Ads overleeft testfase niet: wat is impact op Google for Jobs?

Google Job Ads overleeft testfase niet: wat is impact op Google for Jobs?

8 februari 2024
in Nieuws
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: Alexander ChukovskiChris RussellGoogleGoogle for JobsGoogle Job AdsRecruiticsrecruitment marketing
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Google is al ruim een jaar bezig met tests voor het betaald adverteren van vacatures, maar het lijkt er nu op dat Google Job Ads de testfase niet zal overleven. Wat betekent dit voor de toekomst van Google for Jobs? 

Google for Jobs in 2020 gelanceerd in Nederland

Naar schatting begint zo’n 70% van actieve werkzoekenden hun zoektocht naar een nieuwe baan bij Google. Het was daarom ook logisch dat Google in 2020, na een lange testperiode in de Verenigde Staten, met een hoop fanfare een nieuw platform lanceerde in Nederland: Google for Jobs.

Binnen de for Jobs-omgeving gebruikt Google microdata om vacatures van diverse bronnen bovenaan Google weer te geven. Met als voornaamste doel om het voor werkzoekenden makkelijker en efficiënter te maken om de juiste vacatures te vinden. Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures; deze komen van externe websites.

Scammy en spammy vacatures

Toch bleek het systeem al snel niet helemaal fool proof. Scammy en spammy vacatureteksten infiltreerden de Google for Jobs-pagina’s en oude vacatures bleken in sommige gevallen nog maandenlang op actief staan. Vandaar dat Google in 2021 aankondigde om een aantal wijzigingen door te voeren, waaronder nieuwe redactionele richtlijnen én de instructie om verlopen vacatures te verwijderden.

Google Job Ads

Bron: Recruitics

Terwijl G4J initieel álleen vacatures indexeerde, volgde in het voorjaar van 2023 de langverwachte move van Google om ook betaalde advertenties mogelijk te maken met Google Job Ads. Met Google Job Ads zouden werkgevers specifieke vacatures kunnen adverteren op de beste plekken van Google, via een feed met openstaande posities. Een soort Google-advertenties voor producten, maar dan gericht op banen.

“Google Job Ads heeft de potentie om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we vacatures zoeken en invullen.”

“Dit heeft de potentie om een game-changer te zijn”, zo speculeert Recruitment Marketing in december 2023 nog. “In de toekomst kunnen we meer geavanceerde targetingopties, AI en andere functies verwachten die het zoekproces naar een baan nog makkelijker maken voor zowel werkgevers als werkzoekenden. Met zijn geavanceerde functies en constante verbeteringen heeft Google Job Ads de potentie om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we vacatures zoeken en invullen.”

Google Job Ads overleeft testfase niet

Nu staat Google erom bekend dat tests soms ietwat lang kunnen duren, maar het lijkt er nu op dat Google Job Ads niet eens de testfase overleeft. Een officiële aankondiging ontbreekt nog, maar een LinkedIn-post van Recruitics-medewerker Jodie Cherry Roth, een bedrijf gespecialiseerd in programmatic job advertising, duidt op het einde van Google Job Ads, ná de Alpha-tests.

Inmiddels stromen de nodige commentaren op LinkedIn binnen. “Jarenlang heeft Google geprobeerd samen te werken met jobboards, die inmiddels fungeren als leadgeneratiemachines met weinig tot geen waarde voor kandidaten of werkgevers”, zo schrijft JobSync-CEO Alex Murphy. “Wat 15 tot 20 jaar geleden begon als een slimme manier om gebruikers aan te trekken, is nu ontaard in eindeloze doorverwijzingen, valse vacatures en misbruik van merknamen.”

‘G4J gedomineerd door grote platformen’

“Helaas wordt Google for Jobs (G4J) vandaag de dag gedomineerd door grote vacatureplatformen”, zo schrijft expert Chris Russell. “Hierdoor is het voor kleinere sites in specifieke niches steeds lastiger om te profiteren van het gratis zoekverkeer. Bovendien komen werkgevers zelf ook vaak in de zoekresultaten, wat de clicks nog verder verspreidt. Een niche-vacaturesite met een paar honderd vacatures is op G4J nagenoeg onzichtbaar.”

“De overweldigende hoeveelheid vacatures die G4J moet indexeren speelt ook niet in hun voordeel. Vooral op mobiele apparaten is er simpelweg te weinig schermruimte om de juiste vacature te vinden.”

Russell vraagt zich ook af hoe waardevol G4J überhaupt nog is voor werkzoekenden. “De site toont immers vaak dezelfde vacatures als de grote platforms. Werkzoekenden hebben daar meestal sowieso al accounts, dus het is onduidelijk wat het platform daadwerkelijk toevoegt. De overweldigende hoeveelheid vacatures die G4J moet indexeren speelt ook niet in hun voordeel. Vooral op mobiele apparaten is er simpelweg te weinig schermruimte om de juiste vacature te vinden.”

Een te grote klus, zelfs voor Google?

Voor HRTech-expert Alexander Chukovski vooral reden om even terug te kijken naar het verleden van Google in de recruitmentindustrie. “Ken je Hire by Google nog? Dat duurde ook niet lang voordat het dood werd verklaard door de tech-gigant. En het jobmatchingproduct leeft nog, maar er is geen marketing meer en waarschijnlijk maken niet meer dan 2 tot 3 mensen wereldwijd er gebruik van.”

“De dienst schreeuwt om vernieuwing, maar misschien ontbreken de middelen simpelweg om er écht iets aan te doen.”

Is dit dan definitief het einde van Google’s pogingen om iets te betekenen in de zoektocht van werkgever naar werknemers — en vice versa? Het ziet er in ieder geval niet veelbelovend uit. “Hoe hard werken ze eigenlijk nog aan de toekomst van Google For Jobs?”, concludeert Russell. “De dienst schreeuwt om vernieuwing, maar misschien ontbreken de middelen simpelweg om er écht iets aan te doen. Misschien blijkt het samendrijven van álle webvacatures in één interface toch een te grote klus, zelfs voor Google.”

Vorig artikel

Hoe Jobmatix recruitment marketing toegankelijker wil maken met nieuw platform

Volgend artikel

Tot 14 februari early bird tarief Recruitment Tech Trend_Day 2024

Gerelateerde Artikelen

Selection Lab wint KPMG Dutch Tech Innovator 2025 met AI-gedreven recruitmentplatform
Nieuws

Selection Lab wint KPMG Dutch Tech Innovator 2025 met AI-gedreven recruitmentplatform

Door Jasper Spanjaart
19 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform
Nieuws

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Door Martijn Hemminga
5 juni 2025
Aethon haalt €9,6 miljoen op om ‘workforce-technologie op te schalen én AI dieper te integreren’
Nieuws

Aethon haalt €9,6 miljoen op om ‘workforce-technologie op te schalen én AI dieper te integreren’

Door Bernadette Magrié
30 mei 2025
Dit is waarom Demo_Day op 5 juni 2025 onmisbaar is voor iedere recruiter
Demo_Day

Dit is waarom Demo_Day op 5 juni 2025 onmisbaar is voor iedere recruiter

Door Milan Bussink
7 mei 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

15e editie Recruitment Tech Landscape is nu te downloaden

Recruitment Tech Landscape 2025 (15e editie!) met 250+ leveranciers nu te downloaden

23 juni 2025
Webinar: Zo zet je webinars slim in voor recruitment en employer branding (24 juni)

Webinar: Zo zet je webinars slim in voor recruitment en employer branding (24 juni)

20 juni 2025
Selection Lab wint KPMG Dutch Tech Innovator 2025 met AI-gedreven recruitmentplatform

Selection Lab wint KPMG Dutch Tech Innovator 2025 met AI-gedreven recruitmentplatform

19 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Volgend artikel
Aftermovie: Terugblik op de allereerste editie van Recruitment Tech Trend_Day

Tot 14 februari early bird tarief Recruitment Tech Trend_Day 2024

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

15e editie Recruitment Tech Landscape is nu te downloaden

Recruitment Tech Landscape 2025 (15e editie!) met 250+ leveranciers nu te downloaden

23 juni 2025
Webinar: Zo zet je webinars slim in voor recruitment en employer branding (24 juni)

Webinar: Zo zet je webinars slim in voor recruitment en employer branding (24 juni)

20 juni 2025
Selection Lab wint KPMG Dutch Tech Innovator 2025 met AI-gedreven recruitmentplatform

Selection Lab wint KPMG Dutch Tech Innovator 2025 met AI-gedreven recruitmentplatform

19 juni 2025
Zó activiteert Revynu passieve kandidaten met benchmarking-methode: ‘Ambities zijn groot’

Zó activiteert Revynu passieve kandidaten met benchmarking-methode: ‘Ambities zijn groot’

19 juni 2025
Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025

Meest gelezen

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Benchmark
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland