Google is al ruim een jaar bezig met tests voor het betaald adverteren van vacatures, maar het lijkt er nu op dat Google Job Ads de testfase niet zal overleven. Wat betekent dit voor de toekomst van Google for Jobs?
Google for Jobs in 2020 gelanceerd in Nederland
Naar schatting begint zo’n 70% van actieve werkzoekenden hun zoektocht naar een nieuwe baan bij Google. Het was daarom ook logisch dat Google in 2020, na een lange testperiode in de Verenigde Staten, met een hoop fanfare een nieuw platform lanceerde in Nederland: Google for Jobs.
Binnen de for Jobs-omgeving gebruikt Google microdata om vacatures van diverse bronnen bovenaan Google weer te geven. Met als voornaamste doel om het voor werkzoekenden makkelijker en efficiënter te maken om de juiste vacatures te vinden. Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures; deze komen van externe websites.
Scammy en spammy vacatures
Toch bleek het systeem al snel niet helemaal fool proof. Scammy en spammy vacatureteksten infiltreerden de Google for Jobs-pagina’s en oude vacatures bleken in sommige gevallen nog maandenlang op actief staan. Vandaar dat Google in 2021 aankondigde om een aantal wijzigingen door te voeren, waaronder nieuwe redactionele richtlijnen én de instructie om verlopen vacatures te verwijderden.
Google Job Ads
Terwijl G4J initieel álleen vacatures indexeerde, volgde in het voorjaar van 2023 de langverwachte move van Google om ook betaalde advertenties mogelijk te maken met Google Job Ads. Met Google Job Ads zouden werkgevers specifieke vacatures kunnen adverteren op de beste plekken van Google, via een feed met openstaande posities. Een soort Google-advertenties voor producten, maar dan gericht op banen.
“Google Job Ads heeft de potentie om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we vacatures zoeken en invullen.”
“Dit heeft de potentie om een game-changer te zijn”, zo speculeert Recruitment Marketing in december 2023 nog. “In de toekomst kunnen we meer geavanceerde targetingopties, AI en andere functies verwachten die het zoekproces naar een baan nog makkelijker maken voor zowel werkgevers als werkzoekenden. Met zijn geavanceerde functies en constante verbeteringen heeft Google Job Ads de potentie om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we vacatures zoeken en invullen.”
Google Job Ads overleeft testfase niet
Nu staat Google erom bekend dat tests soms ietwat lang kunnen duren, maar het lijkt er nu op dat Google Job Ads niet eens de testfase overleeft. Een officiële aankondiging ontbreekt nog, maar een LinkedIn-post van Recruitics-medewerker Jodie Cherry Roth, een bedrijf gespecialiseerd in programmatic job advertising, duidt op het einde van Google Job Ads, ná de Alpha-tests.
Inmiddels stromen de nodige commentaren op LinkedIn binnen. “Jarenlang heeft Google geprobeerd samen te werken met jobboards, die inmiddels fungeren als leadgeneratiemachines met weinig tot geen waarde voor kandidaten of werkgevers”, zo schrijft JobSync-CEO Alex Murphy. “Wat 15 tot 20 jaar geleden begon als een slimme manier om gebruikers aan te trekken, is nu ontaard in eindeloze doorverwijzingen, valse vacatures en misbruik van merknamen.”
‘G4J gedomineerd door grote platformen’
“Helaas wordt Google for Jobs (G4J) vandaag de dag gedomineerd door grote vacatureplatformen”, zo schrijft expert Chris Russell. “Hierdoor is het voor kleinere sites in specifieke niches steeds lastiger om te profiteren van het gratis zoekverkeer. Bovendien komen werkgevers zelf ook vaak in de zoekresultaten, wat de clicks nog verder verspreidt. Een niche-vacaturesite met een paar honderd vacatures is op G4J nagenoeg onzichtbaar.”
“De overweldigende hoeveelheid vacatures die G4J moet indexeren speelt ook niet in hun voordeel. Vooral op mobiele apparaten is er simpelweg te weinig schermruimte om de juiste vacature te vinden.”
Russell vraagt zich ook af hoe waardevol G4J überhaupt nog is voor werkzoekenden. “De site toont immers vaak dezelfde vacatures als de grote platforms. Werkzoekenden hebben daar meestal sowieso al accounts, dus het is onduidelijk wat het platform daadwerkelijk toevoegt. De overweldigende hoeveelheid vacatures die G4J moet indexeren speelt ook niet in hun voordeel. Vooral op mobiele apparaten is er simpelweg te weinig schermruimte om de juiste vacature te vinden.”
Een te grote klus, zelfs voor Google?
Voor HRTech-expert Alexander Chukovski vooral reden om even terug te kijken naar het verleden van Google in de recruitmentindustrie. “Ken je Hire by Google nog? Dat duurde ook niet lang voordat het dood werd verklaard door de tech-gigant. En het jobmatchingproduct leeft nog, maar er is geen marketing meer en waarschijnlijk maken niet meer dan 2 tot 3 mensen wereldwijd er gebruik van.”
“De dienst schreeuwt om vernieuwing, maar misschien ontbreken de middelen simpelweg om er écht iets aan te doen.”
Is dit dan definitief het einde van Google’s pogingen om iets te betekenen in de zoektocht van werkgever naar werknemers — en vice versa? Het ziet er in ieder geval niet veelbelovend uit. “Hoe hard werken ze eigenlijk nog aan de toekomst van Google For Jobs?”, concludeert Russell. “De dienst schreeuwt om vernieuwing, maar misschien ontbreken de middelen simpelweg om er écht iets aan te doen. Misschien blijkt het samendrijven van álle webvacatures in één interface toch een te grote klus, zelfs voor Google.”