• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Koen Roozen (Recruitercode): ‘Je tooling moet betrouwbaar, valide en niet discriminerend zijn'

Koen Roozen (Recruitercode): ‘Je tooling moet betrouwbaar, valide en niet discriminerend zijn’

31 oktober 2023
in Demo_Day, Insights
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: aiartificial intelligenceDemo_DaydiscriminatieKoen RoozenRecruiterCodeseminar
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Met de Recruitercode gaat Koen Roozen voor een eerlijker én ethischer vak. Tijdens Recruitment Tech Demo_Day nam hij bezoekers mee in het denken over een nieuwe code. Eentje waarin óók plek is voor tooling én AI.

Uitspreken van verwachtingen

“De dingen die je in de Recruitercode ziet, zijn eigenlijk heel gangbaar”, zegt Roozen. “Voor veel mensen common sense. Waarom zou je je er dan bij aansluiten? Omdat je mensen dan ook de gelegenheid geeft je er op aan te spreken. Juist door het uitspreken van verwachtingen kan je al heel veel oplossen met elkaar. Wij zijn circa vijf jaar geleden met een groep vakgenoten bij elkaar gekomen om na te denken wat je als recruiter doet. En hoe je dat zo goed mogelijk probeert te doen. Daar is een stichting uit voort gekomen en die zorgt ervoor dat de code, die nu 7 hoofdstukken telt, wordt opgesteld en in ontwikkeling blijft.”

Ingehaald door AI

Recent zijn we met zijn allen ‘ingehaald’ door AI, stelt Roozen. “Het was er al een tijdje natuurlijk, maar het is nu in ‘alle hevigheid losgebarsten’. Er zal ook een nieuwe versie van de Recruitercode moeten komen, om richtlijnen te geven hoe je als recruitmentprofessional omgaat met AI. Er is natuurlijk al langer iets aan de hand met algoritmes en selectiebeslissingen. Zo ging Amazon in 2017 keihard onderuit op gender-discriminatie in een wervingsalgoritme.”

“Je wilt als CEO natuurlijk niet ter verantwoording worden geroepen voor de algoritmes die je gebruikt.”

“Amazon is nu weer bezig met CV-screening op basis van algoritmes. Dat is niet per se verkeerd. Maar je wilt als CEO natuurlijk niet ter verantwoording worden geroepen voor de algoritmes die je gebruikt. Zo kon ook staatssecretaris Menno Snel zich met de toeslagenaffaire niet verschuilen. Het feit dat systemen iets mogelijk maken, betekent niet dat je als verantwoordelijke of als gebruiker niet hoeft na te denken wat dat systeem doet.”

‘Ik dacht: bullshit’

Hoe zit ik er zelf in, vraagt Roozen zich af. “Ik weet dat ik niet objectief ben. Pas geleden had ik een gesprek met een hele goede sourcer en die zei: ‘ik vind allerlei informatie, ook niet functiegerelateerd, zoals of iemand een LARPer is of homoseksueel, maar ik ben zo professioneel dat dit bij mij niet meeweegt in mijn selectie.’ Ik dacht, bullshit. Beelden beïnvloeden elkaar. Als je het een weet, heeft dat invloed op het ander. Zelfs als je als getraind recruiter er aan voorbij kan zien, dan vinden toch de managers daar wat van. Vraag altijd of iemand gericht is op consensus.”

“Ik hoef niet te weten of iemand getrouwd is of in Friesland geboren is.”

“Eén van de keuzes die ik zou maken met sociale media en AI: probeer zo weinig mogelijk inbreuk te maken op de privacy. Ik hoef niet te weten of iemand getrouwd is of in Friesland geboren is. Een ander ding dat we met de Recruitercode vinden, als je met een kandidaat praat, moet je altijd kunnen uitleggen wat je doet. Daar zit een flink uitdaging als je met geautomatiseerde selectie werkt. Toch vind ik dat je moet kunnen uitleggen: wij hebben deze tooling gebruikt, de tooling let op deze en deze elementen en als ik hem zelf reproduceer zie ik dat deze elementen bij jou niet aanwezig zijn. Voor minder dan dat moeten we het niet doen, anders wordt het: gooi de kandidaat maar in een black box en daar komt dan resultaat uit en vervolgens zien we wel of dat OK is.”

Veel onzin op de markt

Maar hoe moet tooling er dan uitzien? Wat zijn de belangrijkste randvoorwaarden, volgens Roozen? “Je tooling moet betrouwbaar, valide en niet discriminerend zijn. Dat heeft met de kwaliteit van je tooling te maken. Er is ook veel onzin op de markt, laten we dat ook gewoon zeggen. We zijn geneigd iets valide te achten als het online is en een stempeltje heeft. Dat is maar helemaal de vraag. Verder moet je als recruiter transparant zijn en de leveranciers moeten ons daarbij helpen. Laat ik het de recruiters nu hier voorleggen.”

“Als iets een automatisch gegenereerd bericht is, moet je dat ook zeggen.”

“Als je Piet een bericht stuurt –  ‘Piet, wat een leuk profiel heb je, zouden we eens kunnen kletsen?’ – en dan niet erbij zegt dat het een geautomatiseerd bericht is, kan dat? Als ik de opgestoken vingers in de zaal zie, is het een minderheid die vindt dat het kan. Ik zit zelf ook op het spoor dat je niet moet doen alsof het een bericht is van een mens. Als iets een automatisch gegenereerd bericht is, moet je dat ook zeggen.”

‘Ben jij die unicorn die we zoeken’

Een andere kwestie waar Roozen op stuitte: “Een recruiter had via een bewerkingsprogramma een foto van een kandidaat omgetoverd tot een beeld van de kandidaat, zittend op een unicorn met de tekst: ‘Ben jij die unicorn die we zoeken?’. Daar zitten een hoop haken aan ogen aan, want volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) mag dat misschien wel niet. Nog een, fake-profielen maken en dan mensen daarmee benaderen. Niet OK toch? Toch zie ik recruitmentbureaus die fake profielen gebruiken. Nog een laatste; geautomatiseerde selectie op basis van micro-expressies in video’s van kandidaten, wil je dat?”

“Toch zie ik recruitmentbureaus die fake profielen gebruiken.”

Recruiter als ambassadeur 

Tenslotte gaf Roozen nog zijn geloofsbrieven mee. “Recruitment is niet alleen maar technologie en ‘objectieve beslissingen’. Het gaat ook om mensen die elkaar ontmoeten en de recruiter is tevens een ambassadeur van de organisatie. Als je na twee ronden van chatbots en technologie pas in derde ronde met een mens aan tafel zit, kun je je afvragen hoe goed de interactie dan wordt.”

Vorig artikel

Praat 18 maart mee tijdens Recruitment Tech Trend_Day 2024

Volgend artikel

Maikel Neelen (Tigris): ‘Er is zoveel inefficiëntie in de recruitmentbranche’

Gerelateerde Artikelen

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst
Insights

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

Door Martijn Hemminga
30 juni 2025
De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)
Insights

De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

Door Jasper Spanjaart
16 juni 2025
Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie
Demo_Day

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Door Redactie
10 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s
Demo_Day

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Door Redactie
6 juni 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

3 juli 2025
Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

2 juli 2025
Dennie Verhagen (Buzzhire) ‘Recruiters verdienen een AI-co-pilot’

Dennie Verhagen (BuzzHire) ‘Recruiters verdienen een AI co-pilot’

1 juli 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Volgend artikel
Maikel Neelen (Tigris): ‘Er is zoveel inefficiëntie in de recruitmentbranche’

Maikel Neelen (Tigris): ‘Er is zoveel inefficiëntie in de recruitmentbranche’

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

Recruitment Tech Monthly Juli: prijs voor Selection Lab, Bullhorn lanceert AI-assistent & Gartner Magic Quadrant

3 juli 2025
Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

Inzenden voor de Recruitment Tech Awards 2025 is gestart

2 juli 2025
Dennie Verhagen (Buzzhire) ‘Recruiters verdienen een AI-co-pilot’

Dennie Verhagen (BuzzHire) ‘Recruiters verdienen een AI co-pilot’

1 juli 2025
3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

30 juni 2025
Remy Gieling (AI.nl) afsluitende keynote-spreker Recruitment Tech Event 2025

AI-expert Remy Gieling verzorgt keynote op Recruitment Tech Event 2025

26 juni 2025

Meest gelezen

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

Aftermovie Recruitment Tech Demo_Day 2025: terugblik op de negende editie

10 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

16 juni 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Koen Roozen (Recruitercode): ‘Je tooling moet betrouwbaar, valide en niet discriminerend zijn'
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Inzenden
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland