Applied is een ATS als geen ander. “Voor zover ik weet, is er geen ander ATS dat diversiteit en inclusie als leidende focus heeft”, vertelt Stuart Smith, Sales, Growth and Partnerships Manager bij Applied in een video-interview.
Bias navigeren tijdens de hele loopbaan
Het Applied-platform maakt gebruik van anonieme en sollicitaties en op skills-gebaseerde voorspellende analyses om talent te identificeren dat anders over het hoofd zou zijn gezien. “Van sourcing tot aanname, en van aanname tot een analyse of iemand succesvol presteert – wij helpen organisaties in hele wervingstraject”, vertelt Smith aan Recruitment Tech.
“Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat vooroordelen géén deel uitmaken van de wervingsbeslissingen die jij neemt”
Maar in tegenstelling tot andere applicant tracking systems (ATS) op de markt, richt Applied zich uitsluitend op het vergroten van diversiteit en inclusie. “Dat is de grote pijler voor ons ”, zegt Smith. “Dat is echt wat we met Applied proberen te doen. Wij helpen organisaties om bias te navigeren. Het wemelt van onbewuste vooroordelen in een wervingsproces. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ze géén deel uitmaken van de wervingsbeslissingen die jij neemt.”
Diversiteit, efficiëntie én kwaliteit
Applied-gebruikers kennen een tal van voordelen, zegt Smith. “Allereerst zorgt het voor een grote diversiteitsboost”, aldus Smith. “Daarnaast bespaart het systeem recruiters ene hoop tijd, waardoor iedere hire efficienter wordt. Maar dat gaat niet ten koste van de kwaliteit: wij zien de kwaliteit van talent ook toenemen. Wat Applied onderscheidt in vergelijking met andere bureaus, is dat het fundament is gebouwd met diversiteit en inclusie in het achterhoofd. Voor zover ik weet, is er geen ander ATS dat dat als belangrijkste focus heeft.”
Van start-ups tot PepsiCo
De basisgedachte van Applied ligt in behavioural economics – gedragseconomie waarvan Moneyball en Freakonomics de bekendste voorbeelden zijn. Geen voorgevoel, maar harde statistieken. Alles om inzichten uit psychologie, besluitvorming te combineren met economie om een nauwkeurigere analyse van menselijk gedrag te genereren.
“We worden gebruikt door start-ups die echt nog aan het begin staan, tot aan enkele zeer grote organisaties zoals UNICEF en PepsiCo.”
Terwijl het bedrijf aanvankelijk in 2016 werd opgericht door Kate Glazebrook, Theo Fellgett en Rich Marr als een soort part-timeproject in sociale mobiliteit, werd het al snel veel meer. “We hebben inmiddels een grote, diverse mix van klanten”, zegt Smith. “We worden gebruikt door start-ups die echt nog aan het begin staan, tot aan enkele zeer grote organisaties zoals UNICEF en PepsiCo. Voor junior-rollen, maar ook voor de C-suite.”
Nieuwe tool voor cv-beoordelingen
Wat de komende maanden en jaren betreft, zei Smith dat hij voorzichtig moest zijn met wat hij zei. “Anders wordt het productteam misschienboos. Maar we zijn in ieder geval altijd op zoek naar hoe we nieuwe functies kunnen integreren binnen het systeem. We krijgen voortdurend feedback van onze gebruikers, en die feedback is grotendeels de leidraad voor onze productroadmap.”
“Die tool zal enorm bijdragen aan het verminderen van vooroordelen, vooral als organisaties nog steeds gebruik willen blijven maken van cv’s.”
Dus wat kunnen gebruikers zoal verwachten? “We kijken momenteel of we assessments van derden kunnen uploaden binnen het platform”, zegt Smith. “Daarnaast zijn we recentelijk druk bezig geweest met een nieuwe tool voor cv-beoordeling. Die tool zal enorm bijdragen aan het verminderen van vooroordelen, vooral als organisaties nog steeds gebruik willen blijven maken van cv’s. Ook onze sollicitatieplanner wordt momenteel verbeterd. We hebben allerlei ambities en plannen, en dus een hoop om naar uit te kijken.”