Voordat hij Social Seeder begon, was Patrick De Pauw werkzaam in de reisindustrie en reisde hij de hele wereld rond. In zijn werk ontdekte hij toen dat mensen de keuze voor hun volgende reisbestemming voornamelijk baseren op het aanraden van familie en vrienden en niet op basis van reclame. En wat geldt voor reizen geldt ook voor het krijgen van een baan, want Volgens iedere medewerker is een toprecruiter. Je moet hen alleen maar weten te activeren, zegt hij. Recruitmenttech.nl’s Martijn Hemminga ging voor dit podcastinterview in gesprek met Patrick De Pauw, oprichter en CEO van Social Seeder.
Engagement is het sleutelwoord
Een definitie geven aan engagement is moeilijk. Zelf zegt hij graag dat het meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn is in iets. In dit geval dus geïnteresseerd zijn in je job of je werkgever. De Pauw: “Het moeilijke is dat engagement niet zomaar van de ene op de andere dag ontstaat. Gelukkig is de maatschappij daar wel in veranderd. Werknemers kijken veel meer naar de normen en waarden van een bedrijf en in hoeverre dat met hun eigen normen en waarden matcht. Maar het is een continu proces. Je kan je werknemers niet eenmalig engageren met een zomerbarbecue of een leuk promofilmpje. Engagement is iets dat heel authentiek is en je kan het je werknemers niet zomaar inlepelen. Het is een samenspel van employer branding en een juiste recruiteringstrategie. En soms zal het niet lukken, soms zullen mensen vertrekken omdat het niet meer matcht, maar dat is ook oké.”
Creëer een movement
“Technologie kan helpen bij het ontwikkelen van engagement, maar het is onze methodologie die aan de basis ligt. Idealiter begint het bij C-level HR of communicatie. Je begint met een verhaal uit te schrijven, de waarden van het bedrijf en de EVP (employee value proposal). Dan gaan we over naar een contentplan: hoe kunnen we deze waarden nu zichtbaar maken? En dan bedoel ik niet zomaar de slogan op de keukenmuur hangen. Een goed contentplan gebruikt alle mogelijke kanalen om het verhaal van het bedrijf op een leuke manier over te brengen aan de medewerkers. De waarom is hierbij ook erg belangrijk en zo creëer je een movement in je bedrijf. We hebben zo een aantal do’s en don’ts die hierbij helpen en als je die volgt, dan zit er een grote kans in dat je een eerste groep mensen kunt engageren en dan is het de kunst om die groep steeds meer uit te breiden.”
Ook voor blue collar
“Ik denk dat het een groot misverstand is dat de mooie woorden van employer branding en EVP enkel voor de white collar medewerker is. Als voorbeeld, we hebben een klant met een automotive bedrijf en daar waren net de blue collar medewerkers het meest engaged. Zij waren veel enthousiaster want zij maken het product. Je hebt wel gelijkt dat de blue collar waarschijnlijk niet op LinkedIn zit, dus je moet ze gewoon op een andere manier bereiken. Je kan tegenwoordig zoveel doen met een smartphone, denk aan sms’en of Whatsapp, dus je moet jezelf zeker niet beperken tot enkel wat posts op LinkedIn.”
Employee advocacy
“Employee advocacy is niet vragen aan je medewerkers om een deel van je marketing te zijn. Het gaat veel verder dan het uitdragen van openstaande vacatures. Ik wil dat mijn medewerkers zodanig spontaan geïnteresseerd zijn in mijn bedrijf en wat ze doen, dat ze dit ook spontaan op café of op sociale media gaan vertellen. Het verspreiden van een vacature heeft pas echt impact als je daarvoor al awareness hebt verspreid over de waarden en normen van het bedrijf. Mensen vinden het ook helemaal niet leuk om enkel alleen maar vacatures te delen. We zeggen altijd, you can only burn your ambassador once. Kies dus voor kwaliteit boven kwantiteit en behoudt het vertrouwen van je medewerkers.”
Verhaal
“Alles begint bij de communicatie. Er moet een verhaal zijn. Je kan niet eerst mensen aanduiden als ambassador en daarna gaan nadenken over wat je nu precies wilt vertellen. Een verhaal brengen kan ook kleinschalig, je kan zeker content recycleren en filmpjes kunnen evengoed met een gewone smartphone gemaakt worden. Ten tweede moet er draagvlak zijn bij de directie. Eigenlijk zou de directie zelfs de eerste ambassador moeten zijn. En drie, kom eens langs bij Social Seeders en dan kunnen wij je tonen hoever je kan komen.”
Conclusie
Voor Patrick is het duidelijk, de meest efficiënte advocates zijn jouw eigen medewerkers. Het engageren van medewerkers binnen jouw bedrijf is een continu proces en meer dan enkel referral recruitment. De resultaten zijn het echter waard, want er bestaat geen betere recruiter dan een enthousiaste medewerker.
Podcast
Luister hieronder, of via de bekende podcast platforms, dit podcastinterview.