Referentiechecks worden steeds populairder én noodzakelijker binnen recruitment. Een nieuwe speler op het gebied van reference checks is de Zweedse start-up Refapp. We spraken met Niklas Ekberg, accountmanager bij Refapp.
De noodzaak van referentiechecks
Het vinden van het juiste talent was nog nooit zo lastig. En er bestaat altijd een kans dat de persoon die alom als de perfecte kandidaat beschouwd wordt, een slechte werknemer wordt. Uiteindelijk geldt dat de kans op een bad hire gemaximaliseerd wordt door een gebrek aan tijd. Potentiële werknemers worden, zeker in het huidige wervingsklimaat, snel door het proces geleid om ervoor te zorgen dat kandidaten niet elders gaan kijken. Dat is het probleem dat de Scandinavische start-up Refapp wil oplossen.
“Refapp bespaart niet alleen tijd in het proces van referentiechecks, maar haalt er ook veel meer uit.”
“Refapp is een interne oplossing voor referentiechecks”, vertelt Ekberg aan Recruitment Tech. “Het grootste probleem dat we voor recruiters oplossen, is het verlagen van de time-to-hire. Refapp bespaart niet alleen tijd in het proces van referentiechecks, maar haalt er ook veel meer uit. Bovenal zorgt het er dus voor dat je minder tijd én geld kwijt bent in een fase die voor niemand als fantastisch ervaren wordt.”
Standalone en geïntegreerd
Refapp is in de eerste plaats gebouwd als een opzichzelfstaande tool, maar de tool is sindsdien zo ontwikkeld dat deze makkelijk kan worden geïntegreerd met elk applicant tracking system (ATS). Momenteel levert het Zweedse bedrijf haar diensten aan Manpower, WWF, Volvo Group en KPMG – terwijl het momenteel in 20 verschillende landen elk jaar meer dan 400.000 referentiechecks uitvoert.
“Sommigen vinden het systeem eenvoudig genoeg om stand-alone te gebruiken en sommigen gebruiken het met een integratie.”
“Ik zou zeggen dat het onder onze klanten ongeveer 50-50 is tussen degenen die het als een op zichzelf staande tool gebruiken en degenen die het hebben geïntegreerd”, stelt Ekberg. “Sommigen vinden het systeem eenvoudig genoeg om stand-alone te gebruiken en sommigen gebruiken het met een integratie. Het is maar net wat ze denken dat het beste voor hen is. We hebben veel klanten, maar ik denk dat wat de overeenkomende factor is, is dat ze tegenwoordig veel tijd besteden aan het controleren van referenties of dat ze meer uit de checks willen halen.”
Toekomstplannen
Wat betreft de roadmap voor de komende 12 maanden, zal Refappp naar verwachting eerst extra inzetten op zijn thuismarkten in Scandinavië, waar het momenteel floreert. “Daar hebben we de markt echt goed te pakken”, zegt Ekberg. “Dus het is niet meer dan normaal dat we eerst proberen de Scaninavische markt écht te veroveren.”
“Uiteindelijk is ons doel om Refapp-checks over de hele wereld te verspreiden.”
Maar Ekberg is ambitieus over de verdere ontwikkelingen van Refapp . “We laten van ons horen op de Europese en Noord-Amerikaanse markten, evenals in de APAC-regio”, zegt hij. “We hebben ook al een in Zuid-Afrika. We gaan gewoon proberen om daarop voort te bouwen. Uiteindelijk is ons doel om Refapp-checks over de hele wereld te verspreiden.”