Eefke Beelen (Boels): ‘We gebruiken veel tooling en finetunen deze continu’

Wie kent niet de oranje busjes, keten en machines van Boels Rental? Met vestigingen over heel Europa en een krappe arbeidsmarkt is recruitment ook voor Boels belangrijk. Recruitmenttechnologie speelt hierin een steeds belangrijker rol. In deze aflevering van Recruitment Tech Stack (ook als podcast te beluisteren) gaat Martijn Hemminga in gesprek met recruitment tech expert Eefke Beelen van Boels, een Europees verhuurbedrijf in machineverhuur en specialistische verhuur zoals units, stroomvoorziening en industriële gereedschappen.

Zo’n twintig recruiters in acht landen

“Sinds 2019 werk ik bij Boels, waar ik de tooling beheer voor alle landen en de analyse van de data voor mijn rekening neem. Ook geef ik, mede naar aanleiding van de input van de recruiters, advies over nieuwe tooling. Dit alles om de recruiters in hun kracht te zetten. Dat zijn er zo’n twintig, in acht landen. We zijn in achttien landen actief. In Nederland en Duitsland zijn het wat grotere recruitment-afdelingen. In kleinere landen waar we actief zijn, is het meestal de HR-medewerker die ook de recruitment oppakt. Daarnaast is er een resourcings-manager die alles aanstuurt en verder vervullen een aantal mensen nog specialistische rollen, zoals een inhuur-specialist. Naast tooling ben ik ook nog verantwoordelijk voor doelgroepcampagnes. De verdeling tooling en campagnes is 50/50 qua tijd.”

Veel verschillende tooling

“We gebruiken veel verschillende tooling. Onder meer voor acht verschillende landen acht careersites, met acht verschillende domeinnamen. Dan is er Giant, van Intelligence Group. Met die tool krijg je veel inzicht: waar vind je interessante kandidaten, welke websites bekijken ze, welke apps gebruiken ze, hoe ziet de wervingshaalbaarheid eruit, enzovoorts. Fijne tooling voor de recruiters, maar het is ook prettig voor het gesprek met de hiring managers. Vooralsnog gebruiken we Giant alleen in Nederland. Nu onderzoeken we of we het ook in andere landen kunnen gebruiken. Recruit Robin, een tool om kandidaten over meerdere bronnen te zoeken, gebruiken we nu bijna een jaar. Verder worden op LinkedIn al onze jobs automatisch vanuit onze careersites gepubliceerd. Daarnaast gebruiken we Google Data Studio, om alles te analyseren. Waar komen onze kandidaten vandaan, hoe is de conversie, enzovoorts. Per land hebben we een dashboard gebouwd, anders wordt Data Studio heel traag. Iedere maand meet ik de performance van onze sites en bespreek dat met de recruiters en het hele team.”

Beloningsbeleid referral

“We hebben tevens nu in alle landen waar we careersites hebben – behalve in Italië – Firstbird als referral tooling. In een organisatie zo groot als de onze is het wenselijk om alles goed vast te leggen. We begonnen bij 5-6% referral plaatsingen, inmiddels is dat 10%, en in Groot-Brittannië 20%.”

Tooling belangrijk voor behalen doelen

“Zeker kan ik zeggen dat iedere tooling een bijdrage levert bij het sneller invullen van een functie en het inzichtelijk maken van het proces. Zo zorgt bijvoorbeeld Recruit Robin voor snellere searching van kandidaten. Bij sommige tooling is heel zichtbaar wat je eraan hebt en bij andere is het meer dat je het mist als het er niet zou zijn. Het gaat er ook om dat je zelf je tooling fintuned. Zo zijn er waarschijnlijk betere, gerichtere ATS-systemen dan die wij gebruiken, maar door het zelf finetunen is het toch erg bruikbaar.”

Komende 12 maanden

“Volgend jaar willen we onze nieuwe careersite gereed hebben, met een nieuwe CMS (content management systeem). Hier willen we dan ook meer content op doelgroepniveau kunnen plaatsen. De bedoeling is dat het niet meer acht lossse sites zijn, maar één, waarop je dan op taal kan selecteren. Een van onze grote wensen, het hogere doel, ook voor het beheer, is meer uniformiteit over alle landen. Dat is natuurlijk nog niet zo eenvoudig, bijvoorbeeld in verband met verschillen in wetgeving per land. Maar we streven er zeker naar. Verder willen we de komende twee jaar meer focus leggen op het uitrollen van onze tooling naar andere landen. Nu is dat nog sterk op Nederland geconcentreerd. Ook willen we nog een chatbot-functie en video-recruitment toevoegen. En we zijn een dashboard aan het bouwen voor HR en recruitment, waar op één plek de data inzichtelijk zijn. Mijn raad bij tooling is wel: doe niet teveel in een keer. Doe het stap voor stap, een of twee nieuwe tooling per jaar. Je team moet er klaar voor zijn. Als je het stap voor stap doet, kun je het goed doormeten en dan weet je ook waarom je het gebruikt.”

Podcast

Beluister het hele interview hieronder in de podcast.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang iedere dinsdag de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op online en offline vrijkaarten voor de 1e editie van het hybride event Recruitment Tech Case_Day op donderdag 3 november 2022 live vanuit Pathé Utrecht Leidscherijn. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER