Recruitment analytics spelen een steeds belangrijkere rol voor recruiters en hr-managers. Met behulp van recruitment analytics kan je betere, datagedreven keuzes maken als het gaat om sourcing, selectie en hiring. In de 5-delige serie zetten we alles stap voor stap op een rij en leer je alles wat er is te leren over recruitment analytics. In deel I kijken we naar de basis: wat is recruitment analytics?
Recruitment analytics
Als we het hebben over Recruitment analytics, hebben we het over het opsporen, interpreteren en vereenvoudigen van zinvolle patronen voor sourcing, selectie en hiring. Dit houdt in dat gegevens worden ingezet om bepaalde patronen in data te vinden en te verklaren. Wanneer nieuwe medewerkers bijvoorbeeld binnen de eerste drie maanden het bedrijf verlaten, kan dit wijzen op een mismatch tussen de functieomschrijving en de feitelijke rol of een slecht onboardingproces. Met goede recruitment analytics kunnen deze problemen worden gevonden en zelfs voorkomen worden.
Recruitment reporting/analytics niveaus
Bij recruitment analytics zijn er drie niveaus die onderscheid kunnen worden: operational reporting, advanced reporting, and (predictive) analytics. De niveaus zijn gebaseerd op de vaak geziene HR analytics maturity modellen.
Ontgrendel dit artikel
Wil je dit artikel gratis lezen? Vul je e-mailadres in en ontgrendel de content. Je ontvangt dan tevens iedere dinsdag de e-mail update met het laatste nieuws op het gebied van recruitmenttechnologie (indien je nog niet geabonneerd was).















