Artiflex doet de matching van kandidaten met behulp van het Tigris Flexplatform en Actonomy snel, nauwkeurig en volledig automatisch. Lees de hele case van Artiflex die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2020.

Case van Artiflex

Omschrijving van de case

Kandidaten komen bij Artiflex terecht via een sollicitatie, search of ons netwerk. Solliciteren kan op meerdere manieren. Denk aan Indeed apply, Whatsapp, onze chatbot Arti of rechtstreeks vanaf Facebook. Terwijl we qua search onder andere gebruikmaken van sourcingtooling. In 2019 zijn er 22.000 nieuwe kandidaten in onze database gekomen en dit jaar staat de teller al op 16.000. Kortom, een flinke database. Hoe ga je al deze kandidaten matchen aan een baan?

Het probleem bij het matchen is dat kandidaten en recruiters vaak een verschillende taal spreken. Door gebruik te maken van AI en machine learning slaagt Actonomy er in om het ‘verschil in taal’ toch met elkaar gelijk te stellen. Actonomy kent miljoenen begrippen binnen werkervaring, functietitels, skills, vaardigheden en opleiding waardoor er heel wat informatie aan elkaar gelinkt kan worden. Door de ingebouwde intelligentie slagen we er niet alleen in om matches te vinden, maar vooral om erg snel tot een resultaat te komen. Om ervoor te zorgen dat een recruiter geen tijd hoeft te verliezen bij het interpreteren van de matchscore, worden er details weergegeven waarom er een match is tussen kandidaat en vacature.

Vervolgens passen wij onze eigen segmentatie toe. We geven aan hoe hoog het percentage van de match moet zijn. In de eerste week zijn we gestart met 90% en in week 3 gezakt naar 75%. Andere criteria van de kandidaat is de beschikbaarheidsstatus, de reisafstand en de beoordeling. Wij beoordelen elke kandidaat na een intake en een of meerdere referenties. Dit laten we dan ook meewegen in de score van de match. Uiteindelijk komt er een match uit op basis van onze eigen wensen. Snel, nauwkeurig én volledig automatisch.

Tenslotte gaan we de vacatures uit de matches aanbieden bij de kandidaat. Dit gebeurt net als het matchen automatisch via Tigris. Een recruiter hoeft hier geen enkele handeling voor te doen. Het aanbieden van de vacature gaat via Whatsapp, de Tigris app of per e-mail.

Welke tooling is gebruikt in de case?

Artiflex heeft de handen ineengeslagen met Tigris en Actonomy om de matching tussen kandidaat en opdrachtgever sneller én nauwkeuriger te doen. Tigris is ons platform waarin wij zowel front- als backoffice hebben. De verwerking van onze hele database gebeurt in dit platform. Actonomy is geïntegreerd in Tigris en maakt het mogelijk om in deze database te matchen én semantisch te zoeken. Voor Artiflex alles in één systeem!

Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?

– Er is veel tijd nodig voor het matchen en onder de aandacht brengen bij de kandidaat;
– Matchen wordt op een beperkt aantal criteria gedaan en gebeurt met vooroordelen;
– De job alert is niet op maat en sluit te weinig aan bij de kandidaat.

Wat was het resultaat van de case?

  • 2218 matches met een score tussen de 75% en 100%
  • Deze 2218 matches zijn gemaakt met 1471 kandidaten en 432 verschillende vacatures.
  • 1534 job alerts per e-mail verzonden.
  • Een stijging van 7% in het aantal plaatsingen tov dezelfde periode in 2019

Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?

Wij geloven erin dat we onze recruiters in hun kracht moeten zetten. Helaas kan dat niet altijd omdat zij veel ballen hoog moeten houden. Vacatures schrijven, searchen, sollicitaties verwerken, intakegesprekken houden, contact met kandidaten onderhouden, etc. Door technologie kunnen wij onze recruiters werk uit handen nemen zodat zij tijd kunnen steken in dat waar zij in uitblinken. Deze case is daar een voorbeeld van. De automatische matching en het aanbieden levert ontzettend veel tijd op. En door het juist toepassen van eigen segmentatie en criteria gaat niet alleen het aantal matches omhoog, maar ook de kwaliteit. Dit biedt niet alleen voordelen voor de recruiter, maar ook voor de kandidaat en de opdrachtgever. Iedereen wordt er beter van.

Tenslotte zijn wij als Artiflex volledig in controle. De technologie is gezet, maar wij hebben de touwtjes zelf in handen. Dat moet het doel van technologie zijn. Het vervangt ons niet, het vult ons aan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Artiflex | www.artiflex.com
Colin van Goethem (Projectleider)

Tigris Flexplatform | www.tigris.nl
Maikel Neelen (CTO & Co-Founder)

Actonomy | www.actonomy.com
Filip de Geijter (CEO)

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 6e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 19 november 2020. 


    Ontvang naast de tweemaandelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER