Eveliese Luiting heeft ruim 20 jaar ervaring in het vak en is consultant op het gebied van HR strategie, talent acquisition en employer branding. Ze is expert in het opschalen en managen van verandering bij internationale (tech)omgevingen. Als het gaat om de groei van tooling in recruitment heeft Eveliese wel ideeën over hoe je deze technologie het beste in kan zetten. “AI wordt nog veel belangrijker.”
Waarom omschrijf je jezelf als rebel in het vakgebied?
“Rebel kan natuurlijk een negatieve klank hebben, maar ik bedoel rebel in de positieve zin. Waar het om gaat is dat je voorop durft te lopen, op je bek durft te gaan. Je bereikt meer in het vakgebied als je meer durft. In de benadering of keuze van de tooling kijk ik daarom buiten de kaders. Anders zijn is moeilijk, omdat alles al bedacht lijkt. Maar je hoeft ook niet alles zelf te verzinnen. Laat je inspireren door wat anderen hebben gedaan. Denken dat je het alleen maar zelf kan, is niet van deze tijd.”
“Zo is Castor EDC, waar ik nu onder andere zit, opgericht door Derk Arts. Derk constateerde dat 85% van tijd en geld besteed aan medisch onderzoek verdwijnt en dat frustreerde hem. Als antwoord daarop bouwde hij een tool die medische onderzoeksdata verzamelt met als doel medisch onderzoek sneller en slimmer te maken door middel van gebruiksvriendelijke technologie. Het doel ‘gezondheid’ zie je overal in terug: we zitten op de vijfde verdieping, maar als je in de ochtend de trap neemt, verdien je punten voor een bijzonder uitje of bonus.”
Wat kunnen we verwachten van A.I.?
“Ik verwacht en hoop dat A.I. (Artificial Intelligence) in recruitment steeds belangrijker wordt. A.I. kan ons helpen om minder bevooroordeeld te zijn in het maken van een selectie. Blijkbaar zijn we zelf zo geprogrammeerd dat we (onbewust) oordelen op leeftijd, regio en naam. Techniek is in staat om vooroordelen weg te nemen en daardoor krijgen we een betere en eerlijkere selectie van kandidaten. Ik denk ook dat de behoefte aan een eerlijke selectie groter zal worden vanuit organisaties en wetgeving. We zijn nu in een fase beland waarin mensen meer durven te experimenteren. Daarnaast willen we uit de bestaande talentpools de juiste kandidaten halen. Hoe doen we dat op een manier die werkt en ook nog eens AVG-proof is? We hebben nu een sterk kandidaat gedreven markt. We moeten ons best doen om ons te onderscheiden, mensen aan ons te binden en in contact te blijven. Tooling die daarbij helpt, is kansrijk. Dit alles komt naar voren in de seminar.”
Waar ligt voor jou de grens als het gaat om AI?
“AI is ook wel een beetje spannend. Hoe ver gaat het en wat is de impact? Daar ligt een grote uitdaging. Omdat menselijke interactie nooit overgeslagen mag worden is de rol van recruiter extreem belangrijk. De recruiter heeft nog steeds een verbindende rol en waarschijnlijk ook steeds meer een controlerende rol. De chemie die je hebt als je echt contact maakt is niet na te bootsen door een computer.”
Waar moeten we op letten als het gaat om tooling?
“Zelfs de beste en mooiste tools kunnen menselijke interactie niet uitsluiten en dat moeten we ook niet willen. We moeten opletten dat we niet lui worden van tooling of er te veel op vertrouwen, waardoor je je intuïtie niet meer volgt. Er zijn altijd elementen die je met fantastische automatisering nog steeds niet kunt nabootsen. De mens is de meest complexe en wonderbaarlijke machine die er is.”
Merk je ook veranderingen bij startups?
“Je ziet dat grote organisaties het steeds moeilijker hebben in vergelijking met de kleine organisaties. Nieuwe generaties interesseren zich voor een andere manier van werken, waarbij er meer vrijheid is en ze onderdeel zijn van een sociaal gevoel. Kleine, hippe organisaties bieden dit eerder dan organisaties volgens een klassiek model. Grote banken bijvoorbeeld krijgen het moeilijk. Een bank moet veel mensen aannemen, maar over het algemeen zijn het mensen die veel keus en andere behoeftes hebben. Als je niet meegaat in die behoeftes, verlies je de wedstrijd om de juiste kandidaat.”
“Ik ben 42, in mijn generatie ging het om die baan bij die grote naam, een dikke lease auto en een hoog salaris. Nu heeft het gros van de mensen op de arbeidsmarkt zoiets van: er komt wel weer iets anders. Er is ook veel ondernemerschap, want daar is de markt nu geschikt voor.”
Wat weten veel mensen niet over recruitmenttooling?
“Het onderwerp recruitmenttooling is zo groot dat de meeste mensen het aanbod niet meer overzien. De mogelijkheden kun je vergelijken met een pan spaghettislierten. Daar heb ik zelf ook last van. Dan denk je: naar welke partij moet ik voor een demo en met wie ga ik nu weer praten? Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is iets voor bedacht. Om daar overzicht in te krijgen, is dit seminar ideaal.”
Hoe denk je dat de toekomst van recruitment eruit ziet?
“Volgens mij ziet de toekomst er rooskleurig uit, want er is veel vraag naar talent. Als jij in staat bent om talent te identificeren en verbinding te maken, dan ben je wat mij betreft een winnaar. We kunnen concluderen dat het vak, dat toch al zo menselijk is, door de ondersteuning van alle tooling alleen maar nóg menselijker wordt. Zo kunnen we ons nog meer richten op engagement en interactie. Het is mooi als je de tools voor je laat werken, maar als je denkt dat de tool al het werk voor je gaat overnemen, denk je verkeerd. Tools moeten jou ondersteunen om je te kunnen richten op je werk, waarin jij onderscheidend gaat zijn.”