Jan van Dijk, directeur van Octas, sprak tijdens het Recruitment Tech Event 2017 afgelopen november over de voordelen en de toekomst van chatbots in recruitment. “Wij willen graag 24 uur per dag online onze kandidaten bedienen met service. Niet alleen in de vorm van informatie, maar ook met bijvoorbeeld beroepskeuzetesten.”
Live ingrijpen
Van Dijk ziet een gouden toekomst weggelegd voor deze technologie. “De chatbot heeft heel veel volgende stappen. De toekomst ligt ook echt in de flow verbeteren, bijvoorbeeld met echte recruiters. Dus als er een vraag omhoog komt, dat we dan live in kunnen grijpen. Daarnaast hebben we de integratie met campagnes op het programma staan.”
Uniek
Hierbij wordt campagne gevoerd via Facebook, waarna het gesprek via Messenger tot stand komt en de kandidaat via de chatbot verder geholpen kan worden. “Het unieke daarvan is dat je indringender kan worden naar je kandidaat toe. In Messenger wissel je al gegevens uit met je kandidaat, waarna je bijvoorbeeld vacatures kan gaan pushen. Dat bestaat volgens mij nog niet, maar is wel erg interessant.”
Over Jan van Dijk
Jan van Dijk is sinds 1999 actief enthousiasteling als het gaat om recruitment, marketing en alle vormen van techniek. Sterker nog, hij zet dat enthousiasme sinds 2004 om in klinkende resultaten met zijn, in de financiële sector gespecialiseerde, detacheringsbureau Octas. Als Directeur en ondernemer test hij graag de nieuwste tools, gelooft hij in nieuwe technieken, maar belt hij het liefst nog uit zijn kaartenbak. Zolang de methodiek de klant dient en het resultaat voorop staat.