Big Data is een begrip dat je al enkele jaren tegenkomt. Data Driven recruitment wint elke dag verder aan populariteit. Waar we eerst dachten dat beide misschien buzzwords waren, zijn we die fase nu voorbij. Maar wat is Big Data precies? Waarvoor kun je al die gegevens gebruiken? En mag dat zomaar? In dit artikel gaan we verder in op deze vragen.
De digitale voetprint
Als je surft op het internet, laat je (digitale) sporen achter. Zo weten organisaties veel over jouw voorkeuren en interesses. Op basis daarvan bieden ze je artikelen en diensten aan die jij graag wil zien. Tegenwoordig is er veel van deze digitale informatie beschikbaar. Voorbeelden hiervan zijn databases, online koopgedrag, social media, CRM-systemen, een ATS en klantenservice data. De hoeveelheid data die we met z’n allen produceren groeit explosief, omdat alles en iedereen online is. Die enorme bergen digitale gegevens kunnen gekoppeld worden aan elkaar, dit noemen we dan Big Data.
Buzzword
Volgens Peter Woudenberg (Minescape) is Big Data beslist geen buzzword, maar helpt het om in recruitment de volgende stap te maken. “Meten is immers weten. Door recruitmentdata zorgvuldig te analyseren, krijgen recruiters gedetailleerd inzicht in wat werkt en wat niet. Met Big Data kunnen cross-channelstrategie en personalisatie nog beter ingezet worden.” Lees hier het complete interview met Peter Woudenberg.
Kennis is macht
Uit Big Data kun je dus veel informatie en nieuwe inzichten halen. De voordelen voor commerciële bedrijven zijn duidelijk: zij krijgen meer inzicht in het (koop)gedrag van hun klanten. Dezelfde vlieger gaat op in de recruitmentwereld. Big Data kan leiden tot het maken van gefundeerde beslissingen, een beter inzicht in kandidaten en meer kennis van dingen zoals zoekgedrag en het voorspellen van nieuwe recruitment trends. Kennis is in dit geval zeker ook macht.
Meetbaar maken
Data is een krachtig hulpmiddel om onderdelen van het recruitmentproces te verbeteren, de recruitmentdoelstellingen te realiseren of wervingsmiddelen te optimaliseren. Een voorbeeld daarvan is om de quality of hire meetbaar te maken. Analytics zijn bij uitstek geschikt om te bepalen welk gedrag en welke eigenschappen nodig zijn om succesvol te zijn in een functie. Dat levert al snel tienduizenden euro’s op. Op Werf& vind je nog vier andere redenen waarom je niet zonder data kunt.
Toepassen van Big Data
Iedereen kan zeggen dat ze beschikking hebben over Big Data, maar de crux zit ‘m in het analyseren en waardevol maken van deze data. Want an sich is het hebben van heel veel data niet nuttig. Je hebt tooling nodig om het te analyseren en de juiste mensen die deze analyses weer kunnen toepassen in het werkveld. Het is voor recruiters dan ook van belang dat ze de data die beschikbaar is kunnen duiden. Op deze manier zitten er nog een paar andere haken en ogen aan het gebruiken van data.
Privacy en andere risico’s
Big Data kan de privacy schaden. Zodra je aan de slag gaat met gegevens van mensen, krijg je ook met privacy-rechten te maken. Echter, voor alleen het volgen van de kandidatenmarkt hoe je niet bang te zijn voor privacyschending en aansprakelijkheid. Dit wordt anders zodra je deze informatie daadwerkelijk gebruikt, dan moet de gebruiker toestemming geven. Dit is echter al vaak gebeurd met ‘cookies’.
Bovendien heeft Big Data meestal meer dan één eigenaar en dat kan een probleem zijn. Als je namelijk meerdere bronnen aan elkaar koppelt, weet je niet helemaal zeker of het over dezelfde mensen gaat. Big Data wordt samengesteld uit verschillende bronnen en komt van verschillende leveranciers. Interpretatie van gegevens buiten de originele context, kunnen leiden tot verkeerde conclusies. Meer lezen over de voor- en nadelen van Big Data in het recruitmentproces? Lees hier verder.
Het is daarom handig om goede tooling te hebben die data opgraaft en de juiste mensen in huis te hebben die dit duiden. Dan pas is kennis ook daadwerkelijk macht. Zoek je Recruitment Tooling op het gebied van Big Data? Kijk eens in onze Recruitment Tech Guide.