Tijdens het uitverkochte Recruitment Tech Event 2015 vonden verdeeld over twee rondes maar liefst 12 break-out sessies plaats. Eén van deze sessies werd gegeven door Peter Woudenberg. Hij is werkzaam bij Minescape en verantwoordelijke voor onder meer online strategie, concepting en online marketing. Tijdens zijn break-out sessie ‘Actief sturen op online resultaat met een recruitmentdashboard’ liet hij zien hoe je recruitment KPI’s bepaalt en vertaalt naar een realtime recruitmentdashboard.
Stevig fundament
‘Het recruitmentvak kan inmiddels niet meer zonder technologie. De technologie vormt een stevig fundament van waaruit een organisatie optimaal (online) recruitment kan inzetten. De doelgroepen bevinden zich online, en dankzij de technologie kunnen recruitmentinspanningen meer efficiënt en beter gefocust worden toegepast.’
Efficiënter recruitmentproces
‘De winst van recruitmenttechnologie zit hem met name in het efficiënter maken van het recruitmentproces. Je kunt je doelgroep beter bereiken, je hebt meer inzicht in de kwaliteit van de sollicitanten, de doorlooptijd van een vacature wordt korter en je kunt optimaal sturen op de kosten per hire’
Menselijke factor blijft van belang
‘Technologie ondersteunt organisaties bij recruitment, maar kan het werk nooit helemaal overnemen. Het vermindert de workload, waardoor je als recruiter jouw rol op een andere manier kunt invullen: minder searchen, meer focus op de kwaliteit van kandidaten en het maken van de perfecte match. De menselijke factor is en blijft hoe dan ook belangrijk.’
Cross-channelstrategie
‘Het vak van recruiter bestaat zeker nog in 2030, maar de rol wordt anders ingevuld. Een recruiter wordt nog meer een marketeer. Cross-channelstrategie wordt daarbij steeds belangrijker: daar zitten waar je doelgroep zich bevindt, de juiste boodschap overbrengen en de doelgroep verleiden!’
Personalisatie
‘De belangrijkste trend op het gebied van recruitment en technologie in 2016 is personalisatie! Dit wordt al ingezet door vele webshops en vindt nu ook zijn weg naar het recruitmentvak. Je stemt je boodschap en je aanbod af op de behoefte van de doelgroep. Bijvoorbeeld op basis van het klikgedrag op de recruitmentsite of het online kanaal waar de doelgroep vandaan komt. De recruitmentsite wordt steeds vaker ingezet voor één-op-één-marketing en -interactie.’
Big data helpt de volgende stap te maken
‘Big data is beslist geen buzzword, maar helpt recruitment de volgende stap te maken. Meten is immers weten. Door recruitmentdata zorgvuldig te analyseren, krijgen recruiters gedetailleerd inzicht wat werkt en wat niet. Met big data kunnen een cross-channelstrategie en personalisatie nog beter ingezet worden.’
Smartphone en tablet
‘Mijn smartphone en tablet zijn niet meer weg te denken uit mijn dagelijkse werkende en privé leven.’