Als het gaat om data en technologie in de recruitmentwereld, dan is Geert-Jan Waasdorp, oprichter van de Intelligence Group, misschien wel Nederlands grootste voorstander. “Waar je kunt automatiseren, moet je automatiseren. De mens is eigenlijk alleen maar een storende factor in het proces. Systemen zijn veel effectiever en beter in het maken van een selectie,” aldus Waasdorp, breakout-spreker op het Recruitment Tech Event dat 24 november a.s. plaatsvindt in Utrecht.
Techniek is randvoorwaardelijk
Volgens Waasdorp is techniek randvoorwaardelijk in het recruitmentvak, maar is de mens toch niet helemaal weg te denken. ‘Technologie is de ‘i’ in recruitment, maar dan zonder het puntje. Het puntje is namelijk de mens.’ De ideale balans is volgens hem 90% technologie en 10% menselijk. Tooling die hij zelf niet kan missen in het vak is de door hemzelf ontwikkelde Vacatureverbeteraar.nl en recruitmentsystemen. ‘Vooral zonder die laatste is het net als autorijden zonder kaart, je weet gewoon niet waar je naartoe gaat. Je hebt data nodig om je vak als recruiter goed te verstaan.’
Technologie is de ‘i’ in recruitment, maar dan zonder het puntje. Het puntje is namelijk de mens.
Slechts 5% gebruikt doelgroepinformatie
Toch gebruiken volgens Waasdorp nog maar weinig (zo’n 5%) recruiters en HR-medewerkers doelgroepinformatie. Dit komt volgens hem doordat je voor data moet betalen en dat zit niet zo in onze genen. ‘Daarnaast houden HR-medewerkers en recruiters er helemaal niet van. Dit komt omdat het mensen-mensen zijn, of juist sales personen. Dat is jammer en zal moeten veranderen, want het is ongelofelijk belangrijk in het recruitmentproces.’ Op het moment ziet hij echter al een verschuiving plaatsvinden en wordt het inzetten van recruitmenttechnologie populairder.
Meer vertrouwen in recruitmentdata
‘Door de komst van big data gaan mensen steeds meer vertrouwen op data en dankzij small data kunnen ze zich ook bezighouden gaan houden met de uitkomst. Vergelijk het met autorijden. Het duurde even voordat we alle technologie in onze auto vertrouwden en nog steeds weten we niet hoe het allemaal werkt, laat staan dat we alles gebruiken. Maar dat is allemaal niet meer relevant als auto’s straks zelf rijden. Exact hetzelfde zien we gebeuren met recruitment. We weten dat de data er is en dat het proces beter kan. We gaan het pas gebruiken als het simpel, eenvoudig en geheel geïntegreerd is in het systeem.’
Hoe gebruik je data om slimmer te werven?
In zijn breakout Hoe gebruik je data om slimmer te werven? tijdens het Recruitment Tech Event laat Waasdorp daarom ook zien hoe data geïntegreerd kan worden in het recruitmentproces (small data recruitment). En hoe je zo het hart van de kandidaat kunt winnen aan de hand van acht pakkende voorbeelden. Daarnaast werpt hij een blik op de toekomst.
Over Geert-Jan Waasdorp
Geert-Jan Waasdorp is de oprichter van de Intelligence Group, een onderzoeks- en databureau dat zich richt op arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Daarnaast is hij mede-oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en de Hogeschool voor Recruitment.
Het Recruitment Tech Event 2016 is uitverkocht. Zet donderdag 23 november 2017 alvast in jouw agenda, want dan vindt de 3e editie plaats van het Recruitment Tech Event. Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de e-mail update en maak kans op vrijkaarten voor het event in 2017.