Net als vorig jaar wordt Exact door lezers van Management Team het best beoordeeld op het gebied van HRM-software. Afas, Raet, HROffice en ADP complementeren de top 5 volgens dit onderzoek wat sinds 2001 jaarlijks wordt gehouden.
HR-software top 15
In de categorie ‘HR-software’ wordt gevraagd naar het oordeel over partijen die software leveren op het gebied van in-, door- en uitstroom van personeel, bijvoorbeeld werving en selectie, verloning en tijdregistratieactiviteiten. Dit zijn de meest genoemde partijen, met het percentage respondenten dat het bedrijf aanbeveelt:
Nr. | Leverancier HR-systeem | Score 2016 | Score 2015 |
---|---|---|---|
1 | Exact | 26% | 31% |
2 | Afas | 24% | 17% |
3 | Raet (Youforce) | 17% | 19% |
4 | HROffice | 17% | 11% |
5 | ADP | 14% | 21% |
6 | Unit4 | 14% | 18% |
7 | IBM Smarter Workforce (Kenexa) | 12% | 3% |
8 | SAP SuccessFactors | 11% | 6% |
9 | TOPdesk | 10% | - |
10 | Monsterboard TMS | 8% | 10% |
11 | Connexys | 7% | 8% |
12 | Polaris Office | 6% | - |
13 | Visma | 6% | 6% |
14 | RecruiterXL | 4% | 8% |
15 | Nmbrs | 3% | 3% |
Onderzoeksverantwoording
Elk jaar, sinds 2001, doet Management Team onderzoek naar de populariteit en kwaliteit van de leveranciers van digitale servicers op de Nederlandse markt. Het onderzoek voor de MT Digital naar de beste digitale dienstverleners van Nederland is dit jaar wederom uitgevoerd door Inscope Research, een kennisonderneming van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In totaal 625 respondenten vulden een volledige vragenlijst in, bijna 50 procent meer dan in 2015.
Aan respondenten is gevraagd om alleen bedrijven te waarderen in de vakgebieden waarin zij (mede-)beslisser zijn. Zij kregen vervolgens een lijst voorgelegd met bedrijven uit elk van deze vakgebieden en hun werd gevraagd aan te geven welke dienstverleners zij kunnen aanbevelen bij medemanagers. Ook werd hun gevraagd een top-3 samen te stellen. Indien hun voorkeursbedrijf niet in de lijst voorkwam, konden zij dat aangeven.
Naar analogie van de MT500 en conform het model van Treacy en Wiersema werden respondenten ook gevraagd naar hun oordeel over drie aspecten van de dienstverlener die op nummer één zetten: klantgerichtheid, productleiderschap en de kwaliteit van de uitvoering. Hiervoor konden respondenten tot 5 sterren geven. Aan de hand van deze waarderingen werden afgeleide ranglijsten samengesteld.
Bron: MT Digital 2016