• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
        • Vakjury
        • Voorwaarden
        • Veelgestelde vragen (FAQ)
        • Over de Recruitment Tech Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Van een traditioneel sollicitatieproces naar een innovatieve experience (Albert Heijn)

Van een traditioneel sollicitatieproces naar een innovatieve experience (Albert Heijn)

10 september 2019
in Inzendingen 2019
Leestijd:3 minuten leestijd
Tags: 2019caseinzendingRecruitment Tech Awardsrecruitmenttechnologie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Albert Heijn innoveert sollicitatieproces voor winkels en boekt verbluffende resultaten. Lees de hele case van Albert Heijn die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.

Case van Albert Heijn

Omschrijving van de case

Met meer dan 300.000 sollicitanten per jaar, verdeeld over 1000 locaties, heeft Albert Heijn een aantal operationele uitdagingen:

  1. In grootstedelijke gebieden wordt het steeds moeilijker om vacatures snel in te vullen. Het aantal sollicitanten per vacature daalt en het inkopen van dure sourcing campagnes lost dit probleem niet op vanwege de concurrentie in het retaillandschap.
  2. De “time to hire” is te lang. Doordat recruitment in handen ligt van winkelmanagers is de gemiddelde time to hire 20 dagen. Voor hen is recruitment traditioneel gezien een administratieve taak. Dit terwijl kandidaten directe actie verlangen.
  3. Er is een te hoog verloop. Kandidaten starten aan hun baan, maar hebben onvoldoende een beeld van het werk waardoor ze snel de deur uitlopen.
  4. Onze sollicitanten zijn onze klanten en wij willen hen dezelfde service en snelheid geven, ook als ze niet worden aangenomen.

Samen met Harver hebben we het hele sollicitatieproces op de schop gegooid. Met de volgende uitgangspunten:

  1. Sollicitanten gaan niet meer op een winkel solliciteren, maar op een winkelgebied. Harver matcht op het moment van solliciteren de kandidaat aan de locatie met de hoogste hiring need. Hiermee kan het aantal sollicitaties significant stijgen, zonder een euro aan sourcing uit te geven.
  2. Het proces van apply tot interview moet volledig digitaal. Winkelmanagers moeten worden ontlast en geen enkele administratieve rol meer hebben in het proces. Op deze manier kunnen we de time to interview naar 24 uur krijgen en de time to hire naar enkele dagen.
  3. We maken een AH Game waarin kandidaten het werk al ervaren voordat ze aan de slag gaan, hiermee kunnen we ongewenst verloop tegengaan.
  4. Iedere kandidaat krijgt direct feedback en kan zelfs naar andere functies worden doorverwezen (bezorger, distributiecentra) we meten real time de kandidaattevredenheid.

En dit alles in een ervaring, korter dan 10 minuten. Volledig in stijl van de nieuwe generatie!

Welke tooling is gebruikt in de case?

Harver

Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?

  • Lange time to hire
  • Matige candidate experience
  • Manueel selectieproces
  • Hoog-volume recruitment
  • Multi-location recruitment
  • Krapte op de arbeidsmarkt

Wat was het resultaat van de case?

  1. Doordat kandidaten niet meer solliciteren op een winkel maar op een winkelgebied, komen er structureel 41% meer sollicitaties binnen. Er zijn nu winkels die meer ‘geroute’ kandidaten van andere winkels aannemen dan ‘eigen’ sollicitanten. Dit is allemaal gerealiseerd zonder geld uit te geven aan wervingscampagnes.
  2. Harver handelt het hele proces van apply tot interview af. Winkelmanagers spelen geen rol meer in dit proces. Time to first response is minder dan 24 uur en time to scheduled interview is minder dan 48u. De totale time to hire is van 20 dagen naar 12 dagen gegaan, een 40% verbetering.
  3. De kandidaten geven in de feedback aan een veel beter beeld te hebben van het werk. 95% van de kandidaten maakt het proces af, er is nagenoeg geen drop-off meer.
  4. Tevens vragen we aan het eind van de experience de kandidaten het proces te beoordelen en feedback te geven. 87% van hen geeft aan ‘zeer tevreden’ te zijn met deze manier van solliciteren.

Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?

We verbeteren met 1 oplossing de 4 grootste en meest belangrijke KPI’s in retail recruitment. Quality of hire, time to hire, candidate satisfaction en cost per hire. Op al dez KPI’s zien we significante verbeteringen.

Albert Heijn heeft, als grote sollicitantenmachine, een enorm risico durven nemen met dit initiatief. Het lef in combinatie met de oplossing en het resultaat is een recruitment tech award waard!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Albert Heijn
Martijn Ulehake – Employer Branding Specialist
Rene Herremans – Directeur Employer Branding & Employee Engagement

Harver
Barend Raaff – CEO
Matthijs Metzemaekers – CCO
Dionne Koemeester – Customer Success Manager
Mitchel de Bruin – Marketing Lead
Fernon Kat – Digital Marketeer

Vorig artikel

Online tooling om visueel aantrekkelijke vacature landingspagina’s te maken (HippoPage)

Volgend artikel

Assessment chatbot met ‘Big Five’ analyse op linguïstiek (TalentSwot)

Gerelateerde Artikelen

Jobmarketing Pro (Brockmeyer Jobmarketing Experts)
Inzendingen 2019

Jobmarketing Pro (Brockmeyer Jobmarketing Experts)

Door Redactie
12 september 2019
Job description/content improvement platform (Textmetrics)
Inzendingen 2019

Job description/content improvement platform (Textmetrics)

Door Redactie
12 september 2019
Stageplaatsingstool (Frisse Blikken)
Inzendingen 2019

Stageplaatsingstool (Frisse Blikken)

Door Redactie
12 september 2019
Automated Actions feature om taken te automatiseren (Recruitee)
Inzendingen 2019

Automated Actions feature om taken te automatiseren (Recruitee)

Door Redactie
11 september 2019

Commentaar 1

  1. Pingback: Albert Heijn en Recruit Robin gaan er met de prijzen vandoor op Recruitment Tech 2019 - Werf&

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025
Volgend artikel
Assessment chatbot met ‘Big Five’ analyse op linguïstiek (TalentSwot)

Assessment chatbot met 'Big Five' analyse op linguïstiek (TalentSwot)

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

Recruitment Tech Survey 2025: organisaties automatiseren 39% van hun proces; streven naar 50%

9 juni 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

Homerun fuseert met Staff Squared (VK) en lanceert ‘volledig geïntegreerd’ HR-platform

5 juni 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco Nederland): 'HR moet strategischer worden’

Rogier van Hamburg (ImpactWork) en Femke Hellemons (Adecco): ‘HR moet strategischer worden’

4 juni 2025

Meest gelezen

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

26 mei 2025
Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

Dit was Recruitment Tech Demo_Day 2025 in 25 foto’s

6 juni 2025
Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

Dit zijn de 10 jonge startups om 5 juni op Recruitment Tech Demo_Day te ontdekken

21 mei 2025
Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: 'Het versterkt recruiters'

Bullhorn lanceert AI-assistent Amplify: ‘Het versterkt recruiters’

4 juni 2025
Job van der Voort (Remote.com): ‘De kloof tussen talent en werkgevers wordt kleiner als je onze filosofie volgt’

Job van der Voort (Remote.com): ‘De kloof tussen talent en werkgevers wordt kleiner als je onze filosofie volgt’

9 mei 2023

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Plattegrond
    • Leveranciers
    • Locatie
    • FAQ
  • Meer events
    • Tech Event 2025
      • Home
      • Aanmelden
      • Programma
      • Sprekers
      • Partners
      • Locatie
      • Awards
      • Terugblik RTE24
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Benchmark
    • Survey 2024
  • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
  • Club
    • Inloggen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland