Teamtailor heeft grote ambities voor de Nederlandse markt. Het Scandinavische ATS-bedrijf groeide in anderhalf jaar van één naar twaalf medewerkers in Nederland en streeft naar marktleiderschap. “Het product is er echt: over twee jaar ziet de ATS- markt er heel anders uit in Nederland”, stelt account executive én oud profbasketballer Mees van ’t Hoff.
Van basketbal naar sales
Van ’t Hoff speelde vier jaar professioneel basketbal, met als hoogtepunt het kampioenschap met ZZ Leiden en Europees spel. Maar de laatste drie jaar werden overschaduwd door blessures. Na nóg een blessure volgde op 32-jarige leeftijd het definitieve besluit. “Ik heb geen diploma afgerond, maar ik heb wel een beetje nuchterheid, competitiviteit, een beetje gezonde arrogantie van het basketballen. Welk veld ga je dan in? Dan ga je de sales in.”
“Ik had heel veel geluk dat Teamtailor hired op karakter en potentie, in plaats van alleen diploma.”
Via LinkedIn solliciteerde hij bij Teamtailor. “Gewoon als een van de honderd anderen een goede motivatiebrief geschreven. Ik had heel veel geluk dat Teamtailor hired op karakter en potentie, in plaats van alleen diploma.”
Voet in de markt
Teamtailor bestaat sinds 2013 en is uitgegroeid tot marktleider in Scandinavië met meer dan 550 medewerkers wereldwijd. Nederland was lange tijd een blinde vlek. “Tot twee jaar geleden was mijn manager in zijn eentje vanuit Stockholm aan het bellen in het Engels van: willen jullie misschien een ATS? Terwijl het product ontzettend goed is, alleen de naam was nog helemaal niet bekend in Nederland.”
“Ons productteam is ontzettend groot, dus we ontwikkelen super snel. Het enige wat we nodig hadden is een beetje een voet in de markt in Nederland.”
Die situatie verandert snel. “Sinds twee jaar geleden dat hij in zijn eentje was, zitten we nu met twaalf mensen. In ongeveer anderhalf jaar tijd. Het voordeel van die late Nederlandse entree is duidelijk, want het product is er al. Ons productteam is ontzettend groot, dus we ontwikkelen super snel. Het enige wat we nodig hadden is een beetje een voet in de markt in Nederland.”
Integratie en AI als speerpunten
Teamtailor onderscheidt zich met een uitgebreide marketplace van meer dan 400 integraties. “Dat zijn 200 verschillende vacaturebanken wereldwijd, heel veel HR-systemen, payroll systemen. We hebben ook een volledig open API. Als wij horen dat drie klanten dezelfde integratie zoeken, bouwen we het één keer, onderhouden we het, en zetten het gratis in de marketplace.”
“We hebben ook een volledig open API. Als wij horen dat drie klanten dezelfde integratie zoeken, bouwen we het één keer, onderhouden we het, en zetten het gratis in de marketplace.”
Ook AI staat hoog op de agenda, stelt Van ’t Hoff. “Iedereen is ermee bezig, dat is het buzzword dat de komende tien jaar zo blijft. Het is leuk om te zien dat systemen allemaal op een andere manier proberen te integreren met AI.”
Ambitie: marktleiderschap
De basketbalervaring helpt Van ’t Hoff intussen dagelijks. “Ook in het omgaan met tegenslagen, want sales is echt een rollercoaster. Op een moment denk je: ik ben geweldig, het product is geweldig. En daarna lukt even helemaal niks. Maar daar ben ik al vaker geweest met basketbal. Ik kan honderd keer nee horen en ga nog steeds met dezelfde positiviteit het volgende gesprek aan.”
“We willen marktleider worden van Nederland, zo snel mogelijk. Het product is er echt. Over twee jaar ziet het er heel anders uit in Nederland, zeker weten.”
Van ’t Hoff is duidelijk over de ambities voor Teamtailor. “We hebben de succes al gezien in Zweden, Engeland, Frankrijk. Nu in Nederland hebben we een ontzettend leuk team met ervaren mensen vanuit Stockholm en een nieuwe jonge groep. We willen marktleider worden van Nederland, zo snel mogelijk. Het product is er echt. Over twee jaar ziet het er heel anders uit in Nederland, zeker weten.”
Luister naar het gesprek
Wil je meer horen van Mees van ’t Hoff (Teamtailor) in gesprek met Jasper Spanjaart (Recruitment Tech), live tijdens Demo_Day 2025 in Utrecht? Luister dan naar de podcast via de link hieronder óf via jouw favoriete podcastplatform.