LinkedIn zet vol in op AI met de lancering van twee nieuwe AI-functies: Job Match en een AI-assistent voor het mkb. Waar de Amerikaanse recruitmentgigant eerder nog leunde op OpenAI-technologie, zijn deze tools volledig in eigen huis ontwikkeld. Een belangrijke stap, maar wat zijn de repercussies voor voor recruiters én kandidaten?
Overbelaste recruiters
Het probleem is bekend: recruiters besteden dagelijks 3 tot 5 uur aan het doornemen van sollicitaties, waarvan minder dan de helft aan de basiseisen voldoet. Met gemiddeld 9.000 sollicitaties per minuut op het platform, waarvan er uiteindelijk slechts 7 tot een aanname leiden, is het huidige proces volgens LinkedIn’s directeur productmanagement Rohan Rajiv ‘compleet kapot’.
“Er is een significant deel van dit probleem dat simpelweg voortkomt uit een gebrek aan transparantie”, zo stelt Rajiv tegenover engadget. Een observatie die wordt ondersteund door de talloze recruiters die LinkedIn’s blog overspoelen met smeekbedes aan ongekwalificeerde kandidaten om hun inbox niet langer te overspoelen.
AI als matchmaker
Het nieuwste AI-speelgoed, Job Match, moet dit probleem aanpakken door kandidaten vóóraf te adviseren over hun geschiktheid voor een functie. De tool kijkt daarin verder dan alleen keywords en analyseert diepgaand iemands ervaring en vaardigheden. “Het gaat verder dan simpele keyword matching waar werkzoekenden nu op vertrouwen”, aldus Rajiv. “We proberen de volledige breedte van iemands ervaring te begrijpen en hoe die aansluit bij de kwalificaties in de vacature.”
“Optimaliseerde Google Adwords met x% resultaat’ weegt zwaarder dan alleen het vermelden van ‘Google Ads’ als skill.”
Voor kandidaten betekent dit een flinke verandering in hun aanpak. Waar voorheen het toevoegen van de juiste keywords in het profiel volstond, draait het nu om gedetailleerde, beschrijvende teksten van werkervaring. “Optimaliseerde Google Adwords met x% resultaat’ weegt zwaarder dan alleen het vermelden van ‘Google Ads’ als skill.”
Repercussies voor werkzoekenden
De nieuwe tools roepen ook uiteraard ook de nodige vragen op. Kunnen ze potentieel geschikte kandidaten bijvoorbeeld ontmoedigen om te solliciteren? Een extra barrière in een al lastige markt? En wat als werkzoekenden de AI-adviezen negeren? Met name in de techsector, waar in 2024 tienduizenden banen verloren gingen door ontslagrondes, lijkt de concurrentie voor openstaande posities alleen maar toe te nemen — een dynamiek die AI alleen niet kan oplossen.
Kansen voor het mkb
De tweede tool, een AI-recruiter specifiek voor de mkb, moet het gat dichten tussen middelgrote bedrijven en grote(re) organisaties. Met de AI-assistent wil LinkedIn kleinere organisaties helpen bij het opstellen van vacatures, het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten en het sorteren van sollicitaties.
Open to Work
Met 5 miljoen profielen die momenteel op ‘Open to Work’ staan (een stijging van 40% ten opzichte van vorig jaar) en 67 miljoen actief werkzoekenden per week, is de noodzaak voor betere matching evident. “Als je gekwalificeerd bent, kunnen we je helpen, maar ook als je niet gekwalificeerd bent, kunnen we je hopelijk andere plekken laten zien waar je wel gekwalificeerd voor bent”, aldus Rajiv.
De tech is overigens door LinkedIn zelf ontwikkeld – in tegenstelling tot eerdere innovaties, die volgens TechCrunch ‘zwaar leunde’ op bestaande OpenAI-tech.
Vroege tests suggereren dat een ‘niet te onderschatten deel’ van de huidige arbeidsmarktproblemen ‘beter oplosbaar is dan we denken’, zo concludeert de LinkedIn-directeur. De tech is overigens door LinkedIn zelf ontwikkeld – in tegenstelling tot eerdere innovaties, die volgens TechCrunch ‘zwaar leunde’ op bestaande OpenAI-tech.