De technologische ontwikkelingen in recruitment gaan sneller dan ooit. Maar wat betekent dit voor de toekomst van het vakgebied? Werf& bracht een diverse groep techleveranciers bijeen voor een diepgaand gesprek over innovatie, kunstmatige intelligentie en de veranderende rol van de recruiter.
De versnelling van technologie
De impact van AI is overal zichtbaar, van het dagelijks leven tot aan professionele recruitmentprocessen. Deze ontwikkeling wordt bevestigd door diverse experts aan tafel bij de Werf& Trendsessies 24-25, waaronder Michiel Hulsbergen, CEO van DialogueTrainer. “Wij doen op dit moment al waarvan we eigenlijk dachten dat we het pas in 2027 zouden kunnen”, zo stelt Hulsbergen. “Ik had wel gedacht dat het snel zou gaan”, zegt Ralph Brasker, CEO & Partner bij Byner. “Maar zó snel? Dat is voor mij ook wel een openbaring.”
“Wij doen op dit moment al waarvan we eigenlijk dachten dat we het pas in 2027 zouden kunnen.”
Oppervlakkige implementaties
Een cruciale observatie tijdens het gesprek is dat niet álle organisaties even succesvol zijn in het implementeren van nieuwe technologieën. “Wat mij altijd opvalt: we leveren eigenlijk dezelfde oplossing aan al onze klanten”, ziet Brasker. “Maar de ene is daar wel veel succesvoller mee dan de ander. Hoe komt dat? Dat heeft volgens mij te maken met een visie, strategie of plan ermee. Daarin zie je echt verschillen. Bedrijven die de technologie omarmen kunnen ook makkelijker schakelen tussen verschillende businessmodellen, zie je.”
“Als een organisatie technologie niet als strategische pijler ziet en geen actief beleid voert om innovatie te bevorderen, blijft de implementatie vaak oppervlakkig.”
Kim Hovestad, COO van OTYS, ziet als grootste valkuil: een té oppervlakkige implementatie. “Het succes van een technologische oplossing hangt niet alleen af van het hebben van een visie, maar ook van de mate van intrinsieke interesse en betrokkenheid van de klant. Als een organisatie technologie niet als strategische pijler ziet en geen actief beleid voert om innovatie te bevorderen, blijft de implementatie vaak oppervlakkig.”
Van recruiter naar jobcoach
Een van de meest besproken onderwerpen is de toekomstige rol van de recruiter. Tim Nieuwenhout, COO van Tigris, voorspelt een transitie over 10 jaar. “De rol van de recruiter aan de bureaukant schuift volgens mij steeds meer op naar die van jobcoach en sparringpartner voor de kandidaat. Over 10 jaar is dat dé rol.”
“Het probleem is: de meeste recruiters zijn toch nog wel van het oude denken.”
Deze verschuiving wordt mede gedreven door automatisering van routinetaken. “Waarom moet een recruiter een afspraak inplannen? Dat kan de kandidaat toch prima zelf”, aldus Arco Westbroek, CPO van Carerix. “Het probleem is: de meeste recruiters zijn toch nog wel van het oude denken.”
Voorspellingen voor 2025
Voor 2025 zetten de verschillende techleveranciers in op verschillende innovaties. Hovestad van OTYS focust op de doorontwikkeling van AI-assistenten, terwijl Koen Brummelhuis van Textmetrics benadrukt dat wetgeving zoals de AI Act en de European Accessibility Act belangrijke factoren worden.
Ondanks alle technologische vooruitgang blijft de candidate experience een uitdaging. “De kandidaat staat vaak echt nog op plek 2, of misschien wel verder”, constateert Selma Stevense-Bakker van Jobilla. “Een positieve beleving voor kandidaten heeft een directe invloed op het werkgeversmerk en het vermogen om talent aan te trekken”, vult Hovestad aan.
‘Tech is anarchie in VS’
Een belangrijk aandachtspunt is de positie van Europa in het technologische landschap. Tycho van Paassen, co-founder van VONQ, wijst op de dominantie van Amerikaanse techbedrijven. “Het grote spel wordt daar gespeeld. De Big 5 in tech slokken alle talent op. En tech is daar anarchie. Het grote spel wordt daar gespeeld. Alleen al in 1 kwartaal is er al 80 miljard geïnvesteerd in A.I. Welketechbedrijven hebben we nou nog in Europa die daarbij in de buurt komen?’