Na meer dan een decennium aan het roer te hebben gestaan, dragen Marcel Leeman en Kyrill Poelmans het stokje over aan nieuwe CEO Maaike Voeten. “Ik denk dat het voor Textmetrics juist een kans kan zijn om iemand met een frisse blik binnen te halen”, vertelt Leeman in een interview aan Recruitment Tech. “Een nieuwe invalshoek kan bijdragen aan verdere innovatie en groei.”
Einde van een tijdperk
Marcel Leeman, een van de drijvende krachten achter Textmetrics, blikt terug op een decennium vol uitdagingen en successen. “Het besluit om Textmetrics te verlaten is geen gemakkelijke geweest”, vertelt Leeman aan Recruitment Tech. “Het team en het bedrijf liggen me namelijk enorm aan het hart. De afgelopen tien jaar heb ik met veel plezier samengewerkt met geweldige collega’s en heb ik het bedrijf zien groeien.”
“Ik dat het voor Textmetrics juist een kans kan zijn om iemand met een frisse blik binnen te halen.”
“Toch voel ik dat het na een decennium tijd is voor een nieuwe uitdaging. Het is belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen en nieuwe ervaringen op te doen in een andere omgeving. Daarnaast denk ik dat het voor Textmetrics juist een kans kan zijn om iemand met een frisse blik binnen te halen. Een nieuwe invalshoek kan bijdragen aan verdere innovatie en groei, en ik geloof dat dit het juiste moment is om die stap te zetten, zowel voor mij persoonlijk als voor het bedrijf.”
Nieuwe CEO: Maaike Voeten
Die nieuwe invalshoek komt van Maaike Voeten, hiervoor actief als commercieel directeur bij softwareleverancier Aexus. “Na de nodige gesprekken met Kyrill en Marcel en een kennismaking met het team ben ik in korte tijd zeer enthousiast geworden”, vertelt Voeten. “Het is een jong, slim en enthousiast team, dat er samen de schouders onder wil zetten om het verschil te maken. Daar krijg ik energie van.”
“Ik geloof er sterk in dat Textmetrics een oplossing biedt die organisaties in staat stelt om op een gecontroleerde manier gebruik te maken van AI.”
“Met de opkomst van AI-oplossingen als ChatGPT is het gebruik van AI binnen organisaties ook enorm toegenomen”, voegt Voeten toe. “Dit brengt echter wel een nieuw probleem met zich mee, want hoe zorg je dat de kwaliteit van content gewaarborgd blijft en je als bedrijf je authenticiteit behoud? Voor een organisatie raakt dit bijna alle afdelingen, wat kansen maar ook risico’s met zich meebrengt. Ik geloof er sterk in dat Textmetrics hier het verschil kan maken en een oplossing biedt die organisaties in staat stelt om op een gecontroleerde manier gebruik te maken van AI.”
‘Ik ben trots op wat we hebben bereikt’
De rise (en reis) van Textmetrics is er een geweest waar Leeman met trots op terugkijkt. “We begonnen als een bedrijf dat zich richtte op het helpen van kleine bedrijven met het optimaliseren van hun SEO, maar zijn inmiddels uitgegroeid tot een organisatie die grote bedrijven ondersteunt bij hun online vindbaarheid. Daarnaast hebben we ons ontwikkeld tot een partner voor recruiters die hun contentkwaliteit willen verbeteren.”
“Ik ben trots op wat we hebben bereikt, en het is dan ook zeker iets wat ik ga missen.”
“We helpen inmiddels grote uitzendbureaus en overheidsinstanties bij hun communicatie. Het team is in die tijd sterk gegroeid, en veel collega’s werken al jaren samen, wat heeft geleid tot een echt gevoel van verbondenheid. Ik ben trots op wat we hebben bereikt, en het is dan ook zeker iets wat ik ga missen. Textmetrics heeft een geweldig product en een toegewijd team dat dit alles mogelijk heeft gemaakt.”
Onderscheidende vermogen van Textmetrics
Leeman blijft optimistisch over de toekomst van Textmetrics, vooral in het licht van de opkomst van generatieve AI. “Ik verwacht dat Textmetrics met de opkomst van generatieve AI nóg harder gaat groeien. Generatieve AI biedt een brede oplossingen, terwijl Textmetrics specifiek afgestemd is op taken zoals contentoptimalisatie. Het feit dat het volledig toegespitst is op SEO, inclusieve taal en de eigen branding van organisaties, maakt het onderscheidend.”
“Het feit dat het volledig toegespitst is op SEO, inclusieve taal en de eigen branding van organisaties, maakt het onderscheidend.”
“Vergelijk het met Microsoft Excel”, stelt Leeman. “Toen het op de markt kwam, was men onder de indruk van de veelzijdigheid, maar toch gebruiken grote organisaties het niet voor hun volledige boekhouding. Ik verwacht dat Textmetrics op een vergelijkbare manier zal blijven excelleren en de komende jaren grote sprongen zal maken.”
Internationale groeiambities
Die sprong zou tevens in het buitenland kunnen plaatsvinden. Nieuwe CEO, Voeten, heeft zelf een grote rol gespeeld in de internationale expansie van Aexus. Ze was nauw betrokken bij de groei van 5 naar 150+ medewerkers, met activiteiten die zich uitstrekken over Europa, Azië-Pacific, Latijns-Amerika én Noord-Amerika.
“Online vindbaarheid en content kwaliteit is en blijft voor bedrijven natuurlijk belangrijk. Hier liggen voor Textmetrics nu en in de toekomst nog tal van kansen.”
“Mijn mix aan ervaringen rondom internationale expansie wil ik ook graag inzetten bij Textmetrics en hiermee samen met het team toewerken naar de volgende fase”, zegt Voeten. “Online vindbaarheid en content kwaliteit is en blijft voor bedrijven natuurlijk belangrijk. Hier liggen voor Textmetrics nu en in de toekomst nog tal van kansen.”
Klaar voor nieuwe uitdagingen
Leeman en Poelmans blijven in ieder geval tot eind 2024 betrokken bij Textmetrics. “Dit geeft me de tijd om rustig te overwegen wat mijn volgende stap zal zijn”, zegt Leeman. “Momenteel ben ik nog volop bezig met oriënteren en nadenken over welke richting ik op wil. Met mijn brede achtergrond kan ik nog veel kanten op. Misschien keer ik wel terug naar een strategische rol binnen een groot bedrijf, of misschien stort ik me opnieuw in een ondernemend avontuur.”
“Het voelt als een nieuw hoofdstuk, en ik ben erg benieuwd waar het me heen zal leiden.”
“De mogelijkheden zijn talrijk, en dat maakt deze fase juist zo spannend”, concludeert Leeman. “Ik ben klaar om nieuwe uitdagingen te verkennen en te zien welke interessante mogelijkheden op mijn pad komen. Het voelt als een nieuw hoofdstuk, en ik ben erg benieuwd waar het me heen zal leiden.”