Rik Verbrugge, strateeg bij RecruitNow, voorziet een toekomst waarin artificial intelligence (AI) het grootste deel van het wervingsproces kan én zal overnemen. Maar wel met een gezonde dosis visie én realisme. “Het gaat veel verder dan gewoon een tof stukje techniek van de plank trekken en aanzetten.”
De impact van AI op recruitment
Volgens Verbrugge staat de recruitmentbranche aan de vooravond van een revolutie. “Ik denk dat AI over vijf jaar voor een heel groot deel de eerste screening, de eerste gesprekken en eigenlijk het proces gaat begeleiden zoals een intercedent dat doet”, stelt hij. “Ik schat in dat 90 tot 95 procent van het wervingsproces geautomatiseerd kan worden.”
Verbrugges overtuiging is niet uit de lucht gegrepen. “Ik zat toevallig te kijken naar een Amerikaanse partij die remote werk aanbieden. Op het moment dat je bij hen solliciteert dan ga je eerst met een AI een soort intakegesprek doen, vervolgens krijg je met een AI een assessment, krijg je een real job assessment, gaan zo kijken hoe je werk echt uitvoert en daar komt eigenlijk tot aan de laatste stap geen mensen aan te pas.”
Menselijk contact blijft waardevol
Ondanks de vergaande automatisering, ziet Verbrugge het blijvende belang van menselijk contact in het wervingsproces. “Wat ik niet hoop dat het doet, is het hele menselijke contact weghalen. Ik hoop dat er iets overblijft, al is het vijf of tien procent van het proces waarin we, net zoals wij nu elkaar kunnen aankijken, een gesprek kunnen hebben.”
Inzet is afhankelijk van doel
Terwijl er steeds meer AI-gedreven tooling de markt op komt, ziet Verbrugge het belang om niet zomaar AI te implementeren in een recruitmentproces. “Het kopen van nieuwe technologie op zich is niet voldoende”, waarschuwt hij. “Je moet ook je mensen en je operaties daarvoor klaarzetten. Ook dat is weer visie en strategie.”
“Maar wat gebeurt er daarna als ik nog steeds drie dagen moet wachten tot de intake of tot ik tijd heb in mijn agenda voor de intake?”
“Op het moment dat je je sourcing automatiseert of je sollicitatieproces, dan loopt die keten langer”, stelt hij. “We zien dat bureaus er zonder AI gemiddeld 20 tot 24 uur over doen vóór het eerste contact met iemand. Als we daar nu een AI opzetten, dan is dat verkort tot één uur. Maar wat gebeurt er daarna als ik nog steeds drie dagen moet wachten tot de intake of tot ik tijd heb in mijn agenda voor de intake?”
‘Goed kijken naar wat je precies beïnvloedt’
“Dan verandert de totale doorlooptijd. Je moet goed kijken — dat is een kwestie van visie en strategie — naar wat je precies beïnvloedt. Neem het voorbeeld van een vliegveld: toen ik klein was, moest ik in de rij staan met boardingpassen, zoals je waarschijnlijk wel herkent bij het inchecken. Tegenwoordig gebeurt dat digitaal. Maar de tijd dat ik op het vliegveld moet zijn voor een internationale vlucht is nog steeds drie uur van tevoren, en het vliegtuig vertrekt op dezelfde tijd. Het proces is dus niet verkort, maar de kosten binnen het proces zijn wel verminderd.”
“We integreren AI-oplossingen op een manier die direct aansluit bij de behoeften van onze klanten, met een focus op efficiëntie en effectiviteit.”
“Binnen RecruitNow passen we deze strategie dagelijks toe”, stelt Verbrugge. “We integreren AI-oplossingen op een manier die direct aansluit bij de behoeften van onze klanten, met een focus op efficiëntie en effectiviteit. Onze aanpak onderscheidt zich door niet alleen technologie te implementeren, maar ook door te zorgen voor een holistische begeleiding en aanpassing van processen om het maximale uit ons systeem Cockpit en AI oplossingen te halen.”
“Die afweging maken wij ook, met partijen. Waar zet ik nou op in zodat het logisch is? Want anders koopt iedereen het met het idee: ik heb AI, dus nu heb ik iedereen in een week geplaatst. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Het is namelijk afhankelijk van je doel en de toepasbaarheid.”
Boodschappen doen met een Boeing
Voor de toepasbaarheid heeft Verbrugge een mooie metafoor. “Stel je voor dat we naar Boeing gaan en zeggen: ‘We hebben iets nodig voor de boodschappen.’ Ja, je kunt er wel boodschappen in kwijt, en hij moet ook een beetje snel zijn—dat lukt ook wel. Nou, hij moet er ook een beetje fancy uitzien. En aan boord moet er goed entertainment zijn. Op papier zouden we best een Boeing kunnen kopen. Maar als we ermee door de straat rijden, past hij daar helemaal niet.”
“Het gaat veel verder dan gewoon een tof stukje techniek van de plank trekken en aanzetten.”
“Niemand kan ermee vliegen. Dus als je het over dit soort dingen hebt, denkt iedereen: ‘Ja, dat is logisch.’ Maar technologie moet op dezelfde manier benaderd worden: wat is mijn proces, past deze oplossing bij mijn proces, en hoe leer ik hem gebruiken? Dan ga je mensen ook daadwerkelijk beter maken. Dat zit in onboarding, in toepassing, in waarde. Het gaat veel verder dan gewoon een tof stukje techniek van de plank trekken en aanzetten.”
Testen én itereren
Verbrugge adviseert bureaus om überhaupt weloverwogen te werk te gaan bij het implementeren van nieuwe technologieën. “Het is soms niet erg om even af te kijken, even af te wachten en te zien hoe een ander het doet”, zegt hij. “En soms, als je ergens in gelooft, moet je het ook gewoon proberen, maar probeer het dan op kleine schaal.”
Hij benadrukt het belang van testen en itereren. “Dan pakken we er één vestiging uit, dan kijken we met elkaar hoe dit werkt, of dit past, en vervolgens ga je het schalen. Want daarin leer je ook wat niet werkt en wat bij jouw organisatie past.”
Mis het Recruitment Tech Event niet: schrijf je nu in
Donderdag 7 november vindt het Recruitment Tech Event 2024 plaats. Hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Met talkshow, breakout programma en 3 inspirerende keynotes. Thema is ‘Coming home’. Kandidaten maar ook recruiters moeten zich thuis voelen bij gebruik van tooling. En het event keert terug naar de plek waar het in 2015 begon: DeFabrique in Utrecht. Meld je hier aan!