The Selection Lab richt op het meten van soft skills van kandidaten, om zo vervolgens de geschiktheid van kandidaten voor specifieke functies te voorspellen. Hosts Peter Boerman en Jasper Spanjaart spreken met Stefan Van Duin, Head of Partnerships bij The Selection Lab, vertelt over de ambities van het bedrijf. “We hebben al klanten in de VS, de Nordics, Duitsland en België, en we blijven groeien. In 2030 zie je ons over de hele wereld.”
Assessments voor white én blue collar
“Wij hebben assessment technologie ontwikkeld om de vaardigheden van kandidaten in kaart te brengen en daarmee een voorspelling te doen over hoe goed zij binnen een organisatie zullen presteren”, vertelt Van Duin. “Deze technologie, gericht op zowel corporate als staffing-organisaties, maakt het mogelijk om niet alleen traditionele white collar jobs, maar ook operationele functies te evalueren. Waar assessments eerder als een drempel werden gezien, zien we nu dat ze steeds vaker worden ingezet, ook voor functies in de lagere rangen.”
Opvallend was de geringe aanwezigheid van andere assessment-leveranciers op Demo_Day, iets dat ook Peter Boerman, hoofdredacteur van Werf&, opmerkte. “Volgens mij zijn er maar twee assessment leveranciers aanwezig”, zegt Van Duin. Toch ziet hij dit niet als een weerspiegeling van een gebrek aan belang voor assessments in de huidige recruitmentmarkt. “Het belang van assessments groeit juist, vooral omdat ze steeds meer geïntegreerd worden in het recruitmentproces.”
Integratie en samenwerking als succesvoorwaarden
Eén van de sterke punten van The Selection Lab is de mogelijkheid om naadloos te integreren met bestaande ATS-systemen (Applicant Tracking Systems). “We zijn echt gebouwd voor integratie,” zegt Van Duin. “Binnen elk platform kunnen we onze assessments integreren, wat het voor recruiters makkelijk maakt om assessments op het juiste moment in het proces in te zetten.”
“In het ATS heb je alle gegevens van de kandidaat, en dan kun je met één druk op de knop een assessment versturen.”
Deze integratie gaat verder dan alleen technische koppelingen. The Selection Lab werkt ook nauw samen met andere bedrijven om een volledige oplossing te bieden voor hun klanten. “In het ATS heb je alle gegevens van de kandidaat, en dan kun je met één druk op de knop een assessment versturen. Soms, wanneer je naar de volgende fase in het proces gaat, wordt het assessment zelfs automatisch verstuurd. Daarnaast is het voor ons belangrijk om voldoende kandidaten binnen te krijgen in het proces, dus werken we samen met bijvoorbeeld recruitment marketing- en employer branding-partijen.”
Verder dan soft skills
The Selection Lab richt zich voornamelijk op het meten van soft skills, maar biedt ook aanvullende testen aan voor bijvoorbeeld taalvaardigheid en werk- en denkniveau. “We combineren vaak verschillende testen om een compleet beeld te krijgen van een kandidaat,” legt Van Duin uit. “Er zit een balans in, want je hebt competenties waarin je van nature sterk bent en andere waarin je van nature minder goed bent. Die kun je uiteraard verder ontwikkelen, maar bij een ICT-rol komt er echt een score uit, en dat wordt toch wel als zwaarder ervaren. Daarom kiezen sommige organisaties ervoor om alleen de soft skills te meten. Voor bepaalde functies is het echter belangrijk om ook het werk- en denkniveau te kunnen inschatten – en dan wordt dat er wel bij betrokken.
Van CV naar data-driven hiring
Van Duin gelooft sterk dat de traditionele manier van werven, waarbij het CV centraal staat, aan het veranderen is. “Het duurt altijd lang voordat dit soort veranderingen volledig doorzetten, maar we zien wel dat bedrijven steeds meer vertrouwen op data-analyse om de juiste mensen aan te nemen,” zegt hij. “Deze data-analyse stelt bedrijven in staat om continu hun wervingsproces te verbeteren en beter te voorspellen welke kandidaten succesvol zullen zijn.”
‘In 2030 zie je ons over de hele wereld’
The Selection Lab heeft inmiddels zijn vleugels uitgeslagen naar het buitenland, met klanten in de VS, de Nordics en Duitsland. “We hebben al een sterke positie in Nederland, maar we weten dat we internationaal moesten uitbreiden. Op dit moment komt ongeveer 10 procent van onze klanten uit het buitenland, maar dat moet veel meer worden. Dit jaar zijn we begonnen met verkennende stappen. We hebben al klanten in de VS, de Nordics, Duitsland en België, en we blijven groeien. In 2030 zie je ons over de hele wereld.”
Luister naar de hele podcast
Luister naar de eerste aflevering van het Recruitment Tech Podcast Theater met hosts Jasper Spanjaart en Peter Boerman.