In de Monthly van april 2024 blikte Martijn Hemminga samen met Jaap Jan van Assen (Assessio Bloom) terug op maand maart in de wereld van recruitmenttechnologie. Daarnaast werd Roadtrip Explorer live uitgeroepen als winnaar van de Recruitment Tech Startup Pitch. Daarmee verzilvert het bedrijf van Jelmer Zuidema en Jelmer Koppelmans een plek tijdens Demo_Day 2024. Kijk de uitzending terug óf luister naar de podcast.
Roadtrip Explorer wint Startup Pitch
De markt voor recruitmenttechnologie is voortdurend in beweging. Jonge, innovatieve startups komen met nieuwe oplossingen die de gevestigde orde uitdagen. Vaak hebben deze startups echter weinig budget om zich te presenteren aan een breed publiek. Recruitment Tech biedt die kans met een gratis demo- én pitchspot tijdens Demo_Day 2024. Tijdens de uitzending werd ook de winnaar van de Startup Pitch bekend gemaakt. Dat werd Roadtrip Explorer.
“Er zijn zoveel sollicitaties, maar uiteindelijk gaat het om de kwalitatieve sollicitaties.”
“Met Roadtrip Explorer proberen wij twee silo’s in recruitment te combineren”, vertelt mede-oprichter Jelmer Zuidema in de Monthly-aflevering. “De datasilo van recruitmentmarketing en de data van het ATS. Wij zorgen ervoor dat we bronnen beter kunnen beoordelen en kijken waar kwaliteit daadwerkelijk vandaan komt. Er zijn zoveel sollicitaties, maar uiteindelijk gaat het om de kwalitatieve sollicitaties.”
Talentgerichte oplossingen
Assessio Bloom levert talentgerichte oplossingen voor selectie én ontwikkeling. Het bedrijf, voorheen bekend onder de noemer van Eelloo, is sinds 1 januari onderdeel van de Assessio Group. “Assessio Bloom levert oplossingen vanuit de kandidaat”, stelt Van Assen. Het mooiste laat het zich illustreren door te kijken naar een selectieproces: in plaats van dat je een functie-omschrijving met een competentieprofiel als uitgangspunt neemt, zijn wij van mening dat die functie continu verandert. In deze arbeidsmarkt is het een illusie om een schaap met vijf poten te vinden. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, daarvan moet je kijken wie vanuit zijn of haar talent waarde kan toevoegen aan jouw organisatie.”
“Dit klinkt misschien best wel voor de hand liggend, maar heel vaak wordt de functie als uitgangspunt genomen. Wij draaien dat om.”
Daarin focust Assessio Bloom dus op het kunnen van een kandidaat – en minder op een functie. “We kijken natuurlijk wel of kandidaten voldoen aan de minimale eisen. Zo ondergaan ze een assessment en worden ze uitgedaagd om een persoonlijke talent-pitch te maken. Zo kom je tot wat hen uniek maakt. Op die manier proberen we een veel gelijkwaardiger gesprek te hebben: waar ben je goed in én waar wil je je in ontwikkelen? Dit klinkt misschien best wel voor de hand liggend, maar heel vaak wordt de functie als uitgangspunt genomen. Wij draaien dat om.”
Meest gelezen artikelen:
Dit waren de meest gelezen artikelen van de afgelopen maand.
1. First2Find winnaar van RT35 2024
2. BNR ontdekt datalek bij meer dan 50 Nederlandse organisaties
3. Orsolya Kovács-Ondrejkovic: ‘Recruitment gaat om balans’
Luister de uitzending terug als podcast
De Recruitment Tech Monthly kun je als podcast terugluisteren op onze eigen site en via bekende podcast apps als Apple Podcasts, Google Podcasts, Stitcher en Spotify. Of via de link hieronder.