Recruitment marketing kent vele ‘verschijningsvormen’. In een serie gesprekken gaat Martijn Hemminga op onderzoek uit. In deze aflevering te gast: Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema van Roadtrip Agency. Uitgangspunt is bedrijven te helpen niet vanuit een ‘onderbuikgevoel’ hun recruitment en recruitmentmarketing te benaderen, maar vanuit inzicht, om zo tot verbetering te komen. Hun bedrijf, met inmiddels vijf medewerkers, werkt volledig remote. Luister naar het hele gesprek.
Top planning, maar niet heus
De ‘twee Jelmers’ kennen elkaar van een vorige werkgever. Ze vullen elkaar goed aan, want Koppelmans heeft een achtergrond in software-ontwikkeling en een meer ‘technische blik op recruitment marketing en hoe dat werkt binnen bedrijven’ en Zuidema heeft een achtergrond in marketingcommunicatie. “We begonnen met Roadtrip een week vóór de eerste coronagolf in Nederland, dus dat was een top planning”, zegt Koppelmans. “De naam Roadtrip verwijst naar de candidate journey, die ook een begin- en eindpunt heeft.”
Weinig inzicht in candidate journey
Die candidate journey kan naar de smaak van de twee vaak leuker. Zuidema: “En efficiënter in de meeste gevallen. We vinden dat veel recruitmentprocessen te lang duren, dat zien we ook terug in de data natuurlijk. Het kan sneller en efficiënter. Waardoor je meer sollicitanten kan behouden en tot hogere conversieratio’s komt.”
‘We zien dat veel recruitmentprocessen te lang duren voor kandidaten, waardoor zij afhaken tijdens het proces.’
“Bedrijven hebben vaak weinig inzicht in de processen tijdens een journey en wat dat betekent voor kandidaten”, voegt Koppelmans er aan toe. “Als je helpt om dat inzicht te bieden en dat ook daadwerkelijk onderbouwt met cijfers, kan je bedrijven echt helpen.”
Kickstart
“We werkten in het begin gelijk voor de grotere corporates”, zegt Zuidema. “Dat komt omdat wij een goede samenwerking hadden met een Nederlandse websitebouwer die veel van de grote corporates bedient. Wij pakten toen voor al hun klanten de analyses over de werkenbij-sites op, waardoor we snel konden leren en mooie contacten konden leggen. Daar zijn we nog steeds heel erg dankbaar voor, want dat heeft het startsein gegeven voor andere grote corporates ons ook opdrachten toe te vertrouwen.”
‘We bedienen nog altijd voornamelijk de grote corporates.’
“We zijn dus in een hoog segment ingestapt en we bedienen nog altijd voornamelijk de grote corporates. We zijn nu aan het onderzoeken of er bij staffing een markt voor ons is. Zij willen uiteraard ook beter begrijpen wat er op hun website gebeurt. De use-case is wellicht net iets anders, maar het doel is hetzelfde: op basis van inzichten verbeteren.”
Combinatie advies en bouwen
Koppelmans: “Op basis van onze ervaringen van de afgelopen jaren, hebben we een lijst gemaakt van de uitdagingen waar bedrijven mee kampen en gekeken wat we kunnen doen om die problemen op te lossen. Op basis daarvan zijn we driekwart jaar geleden begonnen met het bouwen van Explorer. Explorer is een innovatief en heel makkelijk te implementeren product dat bedrijven in staat stelt hun recruitment marketing funnel uit te breiden met data uit het ATS, de meest kwalitatieve data die beschikbaar zijn.”
‘Bij onze klanten merkten we veel terugkerende thema’s en uitdagingen. Op basis van die inzichten hebben wij Explorer ontwikkeld.
“Dan houdt het niet op bij de data van de werkenbij-site, maar worden ook kwalitatieve data (zoals kandidaten die een interview of een volgende stap in het aannameproces bereiken) beschikbaar om te gebruiken in recruitment marketing. Geen enkel bedrijf wil 1000 sollicitanten die gelijk afgewezen worden – daarom moeten we verder kijken dan een sollicitatie. Met Explorer kunnen we ons advies combineren met daadwerkelijk software bouwen. Dat vinden wij de beste combinatie.”
Te weinig correcte brontracking
Zuidema: “Wij kunnen bij een kandidaat meten: wat is de bron geweest én wat is de journey? Hoeveel stappen heeft die persoon gemaakt? We willen meer inzicht geven in wat het kost om iemand op een bepaalde positie te krijgen. Ik denk dat van alle klanten die we in de afgelopen jaren geholpen hebben, we slechts bij 10% een correcte brontracking hebben gezien. Bij nog een veel kleiner gedeelte konden zij die brontracking doorzetten tot aan een hire. Dat is een enorm gemis voor veel bedrijven.”
‘Ik denk dat van alle klanten die we in de afgelopen jaren geholpen hebben, we slechts bij 10% een correcte brontracking hebben gezien.’
Eigen model voor genereren vacatureteksten
Op de vraag of Roadtrip al AI gebruikt, waren beide Jelmers enthousiast. Voor een specifieke klant casus gebruikt Roadtrip AI om vacatureteksten te genereren. Koppelmans: “Dat bestaat natuurlijk al, maar bij veel wat er is mist de juiste tone of voice. We proberen nu een model te trainen dat daadwerkelijk specifiek is voor een bepaald bedrijf. Erg leuk is dat we recent een sessie met een aantal recruiters hadden waarin we hen bevraagd hebben naar teksten van ons model: is dit denk je geschreven of gegenereerd? Ze hadden moeite om te kiezen. Dat is natuurlijk een mooi resultaat.” Zuidema: “Ik gebruik AI zelf ook veel voor analyses. Het is gewoon handig als je heel veel cijfers moet analyseren.”
Markt buiten Nederland
Voor dit jaar heeft het duo mooie plannen. Koppelmans: “We merken dat de tractie voor Explorer er is in de markt en dat we daar verder mee willen. Verder gaan we naar een aantal recruitment tech events in Nederland, maar ook in Londen en Barcelona. Ook om te onderzoeken of er buiten Nederland een markt is voor Explorer. En er staan dingen te gebeuren op productgebied. Bijvoorbeeld: hoe kunnen we nog meer kanalen, naast Meta, LinkedIn, Google Ads en DV360, aansluiten om ook offline conversies uit het ATS terug te geven.” Zuidema: “Een primair doel voor dit jaar is ook ervoor te zorgen dat we steeds meer kunnen doen voor bestaande klanten, en daarnaast nieuwe klanten kunnen onboarden. En we blijven natuurlijk remote werken, zonder kantoor.”
Luister naar de podcast met Jelmer Zuidema & Jelmer Koppelmans (Roadtrip)
Het nieuwe, meest recente, recruitmenttech.nl thema gaat over een onderwerp dat vele ‘verschijningsvormen’ kent: recruitment marketing. In een serie gesprekken gaat Martijn Hemminga op onderzoek uit. Luister naar de aflevering met Jelmer Zuidema & Jelmer Koppelmans (Roadtrip).