Karim Akhlal van Recrout zag in 2015 kansen voor meer objectiviteit, met data en slimme algoritmes in de recruitmentsector. In juni was hij te gast in de Recruitment Tech Monthly en in dit interview praten we verder over zaken als automatisering, objectiviteit gesteund door slimme algoritmes en cultuurprofielen.
Datascience en psychologie
Karim Akhlal is oprichter en CEO van Recrout en heeft een achtergrond in datascience en psychologie. “Toen ik in 2015 begon zag ik dat er veel ruimte voor verbetering was. We helpen organisaties om unieke functie- en cultuurprofielen te creëren en automatisch te matchen met kandidaten. Dit gaat op basis van competenties, persoonlijkheidskenmerken en werk-gerelateerd gedrag. We bieden ook een uitgebreid ATS-platform aan, dat onder andere een multi-job poster, een talentpool builder, een assessment module en een recruitment CRM bevat.”
“Bij de gesprekken met onze cliënten komt vaker naar voren dat ze een hoog verloop willen terugdringen.”
Automatiseren en optimaliseren
De klanten van Recrout zijn actief in verschillende sectoren, zoals IT, finance, zorg, onderwijs, overheid en retail. “En als we het over de grootte van deze organisaties hebben, dat gaat tot maximaal 2.000 medewerkers. Het zijn organisaties die natuurlijk, net als iedere organisatie, kandidaten zoeken die over de juiste vaardigheden beschikken. Maar daarnaast zoeken we ook uitdrukkelijk naar medewerkers die goed passen bij hun cultuur en visie. Doorgaans nemen onze cliënten diensten bij ons af omdat ze hun recruitmentproces willen automatiseren en optimaliseren, zodat ze tijd en geld kunnen besparen en hun employer brand en candidate experience kunnen verbeteren. Vaak komt ook bij de gesprekken die we hebben naar voren dat ze een hoog verloop willen terugdringen. Maar vooral willen ze software die een eerlijk en transparant proces en meer diversiteit biedt.”
“Harde feiten zijn niet altijd een goede indicator voor de geschiktheid van een kandidaat voor een functie.”
Matching
Bij Recrout zetten ze vooral in op matching op basis van competenties, persoonlijkheid en cultuur. “Wij geloven dat deze factoren meer bijdragen aan de prestaties, de tevredenheid en het verloop dan harde feiten, zoals opleiding, werkervaring of certificaten. Harde feiten kunnen namelijk verouderd, onvolledig of onjuist zijn en ze kunnen ook leiden tot vooroordelen of discriminatie, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, geslacht of afkomst. Bovendien kunnen feiten ook niet altijd goed worden vergeleken tussen verschillende kandidaten of vacatures. Competenties zijn meer dynamisch, flexibel en toekomstgericht. Recruiters en kandidaten krijgen bij Recrout door het gebruiksvriendelijke en transparante platform inzicht in de matchscore en de onderliggende criteria. Je ziet dus als kandidaat ook meteen waarom je bent afgewezen en er is geen sprake meer van een blackbox.”
“Wij meten het cultuurprofiel van een organisatie of een team door middel van een online vragenlijst.”
Cultuurprofiel
Het cultuurprofiel is een belangrijk onderdeel van de matchingtechnologie van Recrout. “Het cultuurprofiel bestaat uit verschillende dimensies, zoals innovatie, hiërarchie, samenwerking, resultaatgerichtheid, autonomie en diversiteit en geeft weer hoe een organisatie of een team werkt, denkt en communiceert. Wij meten het cultuurprofiel van een organisatie of een team door middel van een online vragenlijst, die door de medewerkers wordt ingevuld. Ook het cultuurprofiel van een kandidaat wordt in kaart gebracht, met behulp van een online vragenlijst die door de kandidaat wordt ingevuld. Wij vergelijken vervolgens het cultuurprofiel van de kandidaat met het cultuurprofiel van de organisatie of het team, om te zien hoe goed ze bij elkaar passen.”
Kunstmatige intelligentie
Akhlal kijkt tevreden terug op 2023. ‘Het was een uitdagend, maar ook een succesvol jaar voor Recrout. We hebben veel bereikt op het gebied van productontwikkeling, klanttevredenheid, marktaandeel en omzetgroei. Dat komt ook omdat we leren van onze ervaringen, feedback en resultaten. Voor 2024 hebben we ambitieuze plannen. We willen onze matchingtechnologie nog nauwkeuriger, sneller en gebruiksvriendelijker maken. Ook door verder te innoveren op het gebied van kunstmatige intelligentie en recruitment. Volgend jaar gaan we bovendien ons ATS-platform nog completer, flexibeler en integratievriendelijker maken. Daarnaast zetten we in op verdere uitbreiding van onze klantenkring. Zowel in Nederland als in het buitenland is er steeds meer vraag naar snelle, slimme en schaalbare oplossingen die het recruitmentproces kunnen transformeren.”
Monthly juni 2023
Bekijk hieronder de Recruitment Tech Monthly van juni 2023 waarin Karim Akhlal te gast was: