Voor de Recruitment Tech Survey 2023 ging Martijn Hemminga in gesprek met een aantal toonaangevende leveranciers op het gebied van recruitmentsoftware. Eén van de gesprekspartners was Bullhorn waar hij in gesprek ging met Femke van Logtenstein, account director enterprise EMEA en Marco Boomsma, sales director EMEA bij het bedrijf.
‘We lopen in Nederland en België voorop’
Bullhorn is een internationale speler, wat het bedrijf een mooie positie geeft om cultuurverschillen bij recruitment in verschillende landen te identificeren. Marco: “Zo vormt het Verenigd Koninkrijk echt een andere markt dan de Nederlandse, bijvoorbeeld omdat wij veel meer contracters en zzp’ers hebben. Er zijn ook verschillen in cultuur die technologiekeuze bepalen. Engeland is bijvoorbeeld meer een land van sms, terwijl wij meer gericht zijn op WhatsApp. Als je echter door je oogharen kijkt zijn de uitdagingen op strategisch vlak vaak gelijk, ondanks de verschillen in timing en tooling. Verder lopen we in Nederland en België voorop met de adoptie van nieuwe technieken ten opzichte van andere landen in Europa.”
Ook Van Logtenstein ziet behoorlijke verschillen in de werkwijze per land: “In Nederland is men doorgaans wat verder vooruit dan in sommige andere delen van Europa. Zo blijft in het Verenigd Koninkrijk de visie rond candidate journey en onboarding nog wat achter. In Duitsland wordt alles langer doordacht, maar wel heel gedegen. Maar als ze gaan, dan worden bijna alle tools aangeschaft en geïmplementeerd. In zijn algemeenheid wordt in het noorden van Europa alles wat sneller geadopteerd dan in het zuiden.”
Steeds meer één recruitmentmarkt
Van Logtenstein ziet steeds meer internationalisering als het om recruitment gaat. “Het wordt steeds meer één recruitmentmarkt. Ook wordt er in Europa en ook elders in de wereld steeds meer geïnvesteerd in recruitment. Een andere tendens is dat kandidaten veel meer gefaciliteerd willen worden, daar zijn onze klanten nu ook mee bezig. Dan gaat het om het op één plek samenbrengen van marketing en communicatie, onboarding, planning etc. Het merendeel van de kandidaten wil graag met bureaus werken, juist vanwege de persoonlijke aandacht. Maar ze haken af als het niet snel genoeg gaat. Daarnaast zie je dat HR meer aandacht aan identiteit en branding besteedt, ook om de kandidaat te binden.”
Drie stellingen
Ook aan Boomsma werden er drie stellingen voorgelegd.
Best of breed is voor iedere organisatie de beste oplossing.
Van Logtenstein: “Ja, voor iedere stap van het recruitmentproces kan je goede werkende software krijgen, gemaakt door de ontwikkelaar die dat het best kan, best of breed dus. Op die manier profiteer je als organisatie van de beste tools te koop in de markt en heb je flexibiliteit om tooling aan te passen aan veranderingen.”
Afnemers van recruitmenttechnologie hebben vaak te weinig kennis van zaken.
Boomsma: “De vraag is of ze deze kennis moeten hebben. Je kunt mensen inhuren om je te adviseren, dan hoef je geen softwarespecialist te zijn. Maar je moet wel weten wat je doel is en waarom je dat doel hebt. Technologie is een middel om dat te bereiken, niet het doel. Het is ook de verantwoordelijkheid van een software leverancier om de (potentiële) klant te begeleiden, uit te dagen en te adviseren.”
AI zoals chatGPT doen binnen 3 jaar 80% van het werk wat een recruiter nu nog doet.
Boomsma: “Natuurlijk voegt verdergaande automatisering waarde toe. Veel technieken nemen delen van het proces over. Daar waar de recruiter bijvoorbeeld geen waarde toevoegt. Maar ik denk niet dat ChatGPT zo snel al de boel zal opschudden. Het zal langer op zich laten wachten. Ook deze techniek vraagt visie, kwalitatieve data, interne capaciteit en investeringen.”
Recruitment marketing
Boomsma ziet de komende jaren veel initiatieven rond recruitment marketing. “Waar arbeidsmarktcommunicatie voorheen nog als iets aparts werd gezien, zie je nu dat marketing steeds vaker standaard aan tafel zit bij directie. Wij gaan steeds meer strategisch meedenken met onze klanten dat zie je ook terug in integraties met partners, rapportage & analyse tooling en (marketing) automatisering. Op dit moment de terreinen waar de meeste investeringen in gedaan worden bij ons en onze klanten.”
Download de Recruitment Tech Survey 2023
Dit interview staat ook in de Recruitment Tech Survey 2023, het jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van recruitmentsoftware in Nederland. Download gratis het hele rapport inclusief een overzicht van alle leveranciers van recruitmenttechnologie in de Benelux.
Podcastinterview
Beluister hieronder het hele podcastinterview tussen Femke van Logtenstein en Marco Boomsma (beiden Bullhorn) en Martijn Hemminga (Recruitmenttech.nl):