De techsector en de start-up scene van Estland en dan vooral van de hoofdstad Tallinn hebben de afgelopen jaren naam gemaakt. De waarde van de technologiesector van Estland is zelfs circa twee keer het nationale budget. In dit artikel stellen 7 recruitmenttech start-ups uit Estland voor, hoewel sommige van deze bedrijven al weer een aantal jaren ‘oud’ zijn.
Kwaliteit onderwijs en razendsnel een bedrijf starten
Het land is relatief klein met circa 1,3 miljoen inwoners, maar wat het mist in grootte, maakt het meer dan goed in kwaliteit. Dat Estland en Tallinn zich de laatste jaren tot een tech-hotspot ontwikkelen, zal ook zeker met de kwaliteit van het onderwijs te maken hebben. De internationale onderwijsorganisatie OESO stelt dat het Estse onderwijs wereldwijd aan de top staat. De overheid heeft ook regelgevende kaders ontwikkeld om startups te helpen bij het opstarten of aantrekken van financiering.
Bovendien kan je als entrepeneur razendsnel je eigen bedrijf starten, met hulp van het innovatieve e-business registratiesysteem. Handig is ook dat Europeanen er gemakkelijk kunnen werken, omdat het land lid is van de EU. Er zijn volop kansen op werk bij multinationals en unicorns van eigen bodem, zoals het bekende Skype, Playtech (ontwikkelaar van software voor de game-industrie) en fintechbedrijf Wise.
Bloeiende recruitmenttechsector in Estland
Ook de recruitmenttechsector bloeit in Estland. Er wordt niet alleen steeds meer gezocht – en geworven – naar IT-specialisten, maar ook naar kandidaten voor banen bij bedrijven die actief zijn in finance, real estate en andere sectoren. Hieronder 7 interessante Estse recruitmenttech start-ups, waarbij de geïnvesteerde bedragen variëren van circa €20 miljoen tot een paar ton.
1. RecruitLab, Teamdash (Estland)
Dit bedrijf uit Tallinn, dat zich onlangs hernoemde naar Teamdash, werd een tijdje geleden ook genoemd in een artikel op deze site over Europese recruitmenttech start-ups. Teamdash is eigenlijk een soort ATS-platform, met een specialisatie in videorecruitmentsoftware. Het bedrijf haalde enige tijd geleden een flink bedrag op bij investeerders. Dit zal onder meer worden ingezet voor de expansie richting het Verenigd Koninkrijk en naar de rest van Europa, waar het klanten heeft in onder meer de Baltische staten, Finland en Duitsland. Teamdash stelt dat het de time-to-hire kan halveren. Lees hier het interview (video en podcast) dat Recruitmenttech.com had met de oprichter van RecruitLab, Paavo Heil.
2. Jobbatical
Jobbatical, dat naast een kantoor in Tallinn ook vestigingen heeft in Madrid, Londen, München en Amsterdam, heeft als slagzin: Drama-free employee relocation. Hun missie omschrijven ze als: verhuizen naar een nieuw land net zo makkelijk maken als een vlucht boeken. Dit doen ze door, mede met behulp van AI, visum- en relocatieprocessen te digitaliseren. Het immigratie- en relocatie-platform is erop gericht immigratie voor werknemers en bedrijven zo soepel mogelijk te maken.
Hun missie omschrijven ze als: verhuizen naar een nieuw land net zo makkelijk maken als een vlucht boeken.
3. MeetFrank
MeetFrank, opgericht in 2017, wil de verbinding zijn tussen geschoolde remote werkende werknemers en recruiters. ‘MeetFrank heeft duizenden B2B klanten voorzien van waardevolle arbeidsmarktinformatie om hen te helpen toptalent aan te trekken’, zegt Kaarel Holm, CEO en medeoprichter van MeetFrank. Na de recente verwerving van Compensation.app kunnen kandidaten ook real-time informatie krijgen over de salarisverwachtingen van de banen waarop ze solliciteren. Holm daarover: ‘In plaats van statische en verouderde PDF’s, bieden we nu real-time salarisgegevens die daadwerkelijk bruikbaar zijn’.
4. Wisnio (voorheen Teamscope)
Wisnio, opgericht in 2015, richt zich op het samenstellen van goede teams. Ze combineren big data-analyse met wetenschappelijke testmethoden om elk teamlid te profileren. Ze gebruiken die gegevens om te voorspellen hoe ze samen als team zouden functioneren. En ze presenteren de resultaten in een eenvoudig, interactief dashboard om de complexe relaties begrijpelijk te maken en de teamleiders te helpen bruikbare inzichten uit de analyse te halen. Zoals ze het zelf zeggen: ‘Mensen werken in teams, terwijl werving en beoordeling zich meestal richten op individuen’.
‘Mensen werken in teams, terwijl werving en beoordeling zich meestal richten op individuen.’
5. Zerply
Zerply werkt binnen een niche; de werving van animatiespecialisten voor de televisie-, tv-, gaming- en advertentiewereld. Hun doel is om ‘de beste digitale artiesten een breed scala aan mogelijkheden te bieden en hun vak te verduurzamen door ze in contact te brengen met de beste contentproducenten ter wereld’.
6. Immersive
Immersive is een van de jongste start-ups die we hier voorstellen. Ze zetten zich af tegen andere recruitmentbureaus. Ze benadrukken de ‘love’ voor recruitment en dat ze organisaties geld besparen door wervingsbureaus van slechte kwaliteit, die ‘transactioneel’ te werk gaan, te vervangen. Met hun on-demand recruitment service nemen ze ‘het volledige wervingsproces’ voor hun rekening. Voor klanten die niet over de capaciteit, het vermogen of de vaardigheden beschikken om dit zelf te doen. Ook kunnen ze interne acquisitieteams versterken.
Ze zetten zich af tegen andere recruitmentbureaus.
7. MobiTalents
MobiTalents is een jobboard voor IT- en techbanen in Zweden, Finland en Noorwegen. Oprichter Pavel Savinkin omschrijft zich als fan van ‘Nordic countries’ en voegt er aan toe dat het voor hem destijds niet makkelijk was om een interessante baan en werkvisum te krijgen, omdat er nog geen portal als MobiTalents was.