Tijdens het Recruitment Tech Event deelt Nynke Keuning, Teamlead Digital bij Marksmen, diverse tips en tricks op het gebied van Lead Advertenties binnen recruitment. In dit artikel licht ze alvast een tipje van de sluier.
Laagdrempelig solliciteren
Andersom solliciteren werd werd een hit door de Randstad-advertenties, maar inmiddels zijn we weer een jaar verder — en heeft het nog steeds weinig voeten in de aarde. “Als werkgever solliciteer je tegenwoordig bij de werknemer en niet meer andersom”, vertelt Keuning van Marksmen. “De huidige krapte in de arbeidsmarkt zorgt voor een andere houding van de sollicitant. De nieuwe generatie kijkt anders naar werk. We moeten meer uit de kast halen om contact te leggen én te houden met kandidaten.”
“De recruiters zijn tegenwoordig veel te druk om al deze leads na te bellen en handmatig eigenlijk het kaf van het koren te scheiden.”
Daarin is laagdrempeligheid volgens Keuning van belang — en waar lead advertenties een zinvol instrument kunnen zijn. “Het is eigenlijk een middel dat anno tweeduizend drieëntwintig niet meer mag ontbreken in de recruitment marketingmix. Echter simpelweg een campagne opzetten en leads verzamelen, dat slijt eigenlijk geen hout meer. De recruiters zijn tegenwoordig veel te druk om al deze leads na te bellen en handmatig eigenlijk het kaf van het koren te scheiden.”
Slim meebewegen
De oplossing? “Slim meebewegen”, stelt Keuning. “Wil je controle krijgen op het werving en het selectieproces zo slim om te gaan met het opbouwen van het laatste met potentiële kandidaten en ervoor zorgen dat je snel een efficiënt in contact komt met de kandidaten die voor jou interessant zijn.”
Tip 1: Automatiseren en personaliseren
Keunings eerste tip: automatisering in het wervingsproces, bijvoorbeeld met WhatsApp. “Integreer tools als WhatsApp om recruiters simpelweg tijd te besparen. Ook kun je personaliseren op functieniveau om jouw kandidaat een betere ervaring te geven. Het komt er eigenlijk op neer dat je de nieuwe generatie met junior profielen anders anders wil aanspreken dan een ervaren kandidaat.”
Tip 2: Sneller reageren dan je concurrent
De tweede tip. “Tooling inzetten waarmee je heel snel kunt reageren, sneller dan eigenlijk je concurrent doet”, vertelt Keuning. “Je moet jouw leads en contacten warm houden. Je wilt geen kandidaten verliezen door een traag proces. Maar je wilt ze ook snel door het proces heen loodsen, terwijl je op een goede manier contact onderhoudt.”
Tip 3: Terugkoppelen afgewezen kandidaten
Als derde en laatste tip: wanneer iemand solliciteert, maar simpelweg niet past bij de vacature: zorg dan dat je de kandidaat áltijd goed te woord staat. “Ook als het geen match is, is het belangrijk dat je zorgt voor de juiste terugkoppeling. Dat hoort óók bij een goede employer branding-strategie. Zorg dus altijd voor een terugkoppeling, zodat je hier je marketingstrategie én campagnes weer op kunt aanpassen.”
Meer horen? Bezoek het Recruitment Tech Event (RTE)
Tijdens het Recruitment Tech Event (RTE) op 2 november in Utrecht, laat Nynke Keuning zien hoe je efficiënt het ‘kaf van het koren’ kunt scheiden, slim om kunt gaan met ‘het nieuwe solliciteren’, een kwalitatieve talentpool kunt opbouwen en je ratio ‘hires’ uit Lead Ads kunt verhogen. Daarnaast leer je hoe Lead Ads behoorlijk effectief kunnen zijn met voorbeelden uit de praktijk. Vooral in combinatie met een automatisering. Boek snel je ticket.