Technologie kan het werk van de recruiter efficiënter maken door repeterende taken te automatiseren, waardoor de recruiter in minder tijd meer kan doen. In een video-interview vertelt flexadviseur Hans Scheers over de valkuilen en afwegingen bij de keuze voor een nieuwe recruitmentsysteem (ATS) én over AI FOMO.
Van cv naar ATS
Wat zijn dan precies de onderdelen die geautomatiseerd kunnen worden? “Het gaat vooral om het stuk prescreening dat direct een database in kan”, zegt Scheers. Daar kan gewoon een hoop geautomatiseerd worden. Iedereen solliciteert nog steeds, hoewel ik het eigenlijk een redelijk ouderwets vind, met een cv. Het cv kan uitgelezen worden en direct in het ATS verwerkt worden. Dat scheelt al heel veel handmatig werk.”
Verder kijken dan het cv
Terwijl het cv nog altijd wervingsdiscussies domineert, ziet Scheers wel langzaam een verandering plaatsvinden — die wederom de rol van technologie in het recruitmentproces versterkt. “Ik vind de recruitmentmarkt nog steeds heel erg traditioneel, maar het verandert wel langzamerhand. Het testen van een kandidaat, via assessments, is bijvoorbeeld in opkomst. Oók dat proces kun je automatiseren. Met een aantal tests krijg je een beter beeld bij de kandidaat en wat hij of zij wil.”
“Een cv zegt iets over wat iemand in het verleden heeft gedaan en niet per se over wat iemand in de toekomst kan.”
Daarin ziet Scheers vooral een kans. “Ik vind een cv niet waardeloos, maar een cv zegt iets over wat iemand in het verleden heeft gedaan”, stelt hij. “En niet per se over wat iemand in de toekomst kan. Ik denk dat met de huidige krappe arbeidsmarkt het interessant is om te kijken naar wat iemand in de toekomst zou moeten kunnen en welke kant hij of zij op wil. Dan kijk je meer naar drijfveren, naar soft skills die niet per se uit een cv blijken.”
Beter gebruik maken van huidige systeem
Scheers is sinds 2018 actief als zelfstandig professional op het snijvlak van marketing, recruitment en technologie. Hij ondersteunt vooral flexbedrijven bij het verbeteren van hun recruitment en helpt hen processen en systemen te verbeteren. “Ik kijk vooral naar de werkwijze zoals die er is en zoals die verbeterd zou moeten worden. Ik word vaak ingeroepen bij ATS-vraagstukken: help ons aan een beter ATS. Maar vaak is de achterliggende vraag: help ons om onze recruitment te verbeteren.”
“Er zijn niet zo heel veel slechte Applicant Tracking Systems, maar er is wel heel veel slecht gebruik.”
En die zoektocht begint of eindigt volgens Scheers niet per se bij een nieuw Applicant Tracking System (ATS). “Het kan ook zijn dat je simpelweg beter gebruik moet maken van je huidige systeem. Want er zijn niet zo heel veel slechte Applicant Tracking Systems, maar er is wel heel veel slecht gebruik.”
‘Draagvlak is een belangrijke valkuil’
Draagvlak is daarin het sleutelwoord, zegt Scheers. “In het implementatieproject worden recruiters onvoldoende gehoord. Maar vaak hebben bedrijven ook simpelweg niet zo heel erg goed zicht op hoe hun proces nu verloopt en hoe het in de toekomst moet gaan verlopen. Als je dan een pakket gaat kiezen, dan is het risico wel dat je een pakket kiest dat niet bij je past.”
“Bedrijven hebben vaak de neiging om een nieuwe technologie te kiezen om de problemen die ze hebben op te lossen. Maar als je dan niet heel goed zicht hebt op wat nou precies je problemen zijn, voor welk probleem vind je dan een oplossing? Dan kies je dus of een verkeerd systeem of je richt het niet goed in.”
AI fear of missing out
Terwijl er iedere week een nieuwe AI-tool geboren wordt, of geïntegreerd wordt binnen een bestaande recruitmenttool, wat ziet Scheers gebeuren bij afnemers van die technologie? “Er is absoluut een bepaalde AI fear of missing out. ‘We moeten iets met AI’, hoor ik te vaak. Net zoals dat we vroeger iets moesten met internet. En dan krijg je allerlei oplossingen die leuk zijn om te hebben, maar waar je eigenlijk niks aan hebt.”
“Ik geloof er niet in dat je je vacatureteksten 100% door AI moet laten schrijven. Maar ik geloof er wel heilig in dat je hele mooie inspiratie kunt halen uit datgene wat AI je kan bieden.”
“Maar ik denk wel dat die AI ontzettend hard gaat. En dat het langzamerhand echt een meerwaarde gaat leveren voor het recruiten. Ik zie nu de toepassingen in bijvoorbeeld vacatureteksten. Ik geloof er niet in dat je je vacatureteksten 100% door AI moet laten schrijven. Maar ik geloof er wel heilig in dat je hele mooie inspiratie kunt halen uit datgene wat AI je kan bieden.”
Luister naar het gesprek