Software-opties zijn er genoeg voor recruitment, maar wat maakt het nu een succesvol huwelijk? De nieuwe podcast-serie ‘Succesvol met Recruitment Software’ geeft corporates en bureaus de handvatten hoe ze tools kunnen vinden én inzetten. Luister naar de aflevering onderaan dit artikel.
Twee werelden samenbrengen
In de nieuwe podcastserie Succesvol met Recruitment Software bespreken co-hosts Martijn Hemminga en Daan Huisman alle ins en outs van hoe je als bureau óf corporate succesvol kunt zijn in het selecteren en implementeren van recruitmentsoftware. Als oprichter van het Recruitment Tech Network schrijft, leest en praat Martijn Hemminga al heel wat jaren over recruitmenttechnologie. “Wat wij willen is juist gebruikers en leveranciers bij elkaar brengen”, vertelt Hemminga in de aflevering. “En dat doen we op allerlei manieren met de website, met deze podcast, maar ook met de evenementen.”
Daan Huisman: “Wat ik nu doe is het helpen van klanten met hun strategie op het gebied van recruitmenttechnologie, selectie, implementatie én optimalisatie.”
Voor Huisman geldt dat hij inmiddels al 16 jaar actief is in recruitment. “Ik ben zelf ooit begonnen als recruiter, met een eigen headhunterkantoor, gespecialiseerd in IT”, stelt hij. “Uiteindelijk ben ik trainingen gaan geven op het gebied van recruitment en kwam ik in de interimwereld terecht. En doordat je bij al die verschillende klanten met HRM- of recruitmentsoftware te maken hebt, trok dat mijn interesse. Wat ik nu doe is het helpen van klanten met hun strategie op het gebied van recruitmenttechnologie, selectie, implementatie én optimalisatie.”
Het draait om de waarom
Aflevering één van de gloednieuwe serie staat in het teken van de waarom. Oftewel: waarom gaan bureaus en corporates nadenken over de aankoop van recruitmenttechnologie? Daarin ziet Huisman een drietal belangrijkste redenen. “Het vaakst zien we dat organisaties nog met heel verouderde technologie werken”, zegt Huisman. “Een pakket dat ze al acht, tien of nog langer jaren in gebruik hebben.”
“Het komt nogal vaak voor dat de ATS-functionaliteit van een EHRM-pakket nogal tekortschiet.”
“Het tweede is dat er in de organisatie wordt gekozen voor een EHRM-pakket waar ook een ATS in zit. Dan denken ze nou: lekker makkelijk, alles geïntegreerd. Maar het komt nogal vaak voor dat de ATS-functionaliteit van zo’n EHRM-pakket nogal tekortschiet. Dus daar zijn ze dan ontevreden over. Een ander scenario is partijen die klein zijn begonnen als start-up, een pakket hebben gekozen dat daarbij past en gaan groeien of samenwerken en behoefte hebben aan meer. Dat zijn vaak aanleidingen om erover na te gaan denken.”
‘Kijk eerst eens in de spiegel’
Met duizenden opties — en nieuwe tools die iedere dag geboren worden — is het voor aankopers van recruitmenttechnologie bepaald geen simpele taak geworden om te kiezen. Daarin ziet Hemminga reden om eerst op zoek te gaan naar een stukje zelfreflectie. “Ik zeg altijd: ga je eerst naar buiten of ga je eerst in de spiegel kijken?”
Je moet eerst kijken wie je bent. Wat is jouw proces? Wat is jouw strategie?”
“Het helpt heel erg als je als bureaudirecteur of als corporate recruitment manager een visie hebt”, vervolgt hij. “Want dat helpt je om vervolgens je strategie en dus ook je proces daarop in te richten. Maar dat mis ik af en toe. Als je dan gaat vraagt: ‘Wat is je hogere doel?’. Dan moeten er gewoon 100 vacatures vervuld worden. Je moet eerst kijken wie je bent. Wat is jouw proces? Wat is jouw strategie?”
‘Je kunt de impact van tevoren niet weten’
En toch kun je als bureau of corporatie niet altijd precies weten wat je te wachten staat na de keuze voor een bepaalde softwareleverancier, weet Huisman. “Ik sprak laatst een partij die software voor bureaus levert — en die gaven aan dat in het begin iedereen denkt dat zijn proces echt uniek is. En als je dan verder met ze praat, dan zie je dat 80% van het proces eigen is zoals de meesten het doen. De een heeft een wat langer, of korter proces. De ander gebruik misschien meer of minder zijweggetjes. In essentie zijn de hoofdlijnen hetzelfde.”
“Ik sprak laatst een partij die software voor bureaus levert — en die gaven aan dat in het begin iedereen denkt dat zijn proces echt uniek is.”
“Veel software is geen uitprobeersom. Dat doe je niet voor een half jaar of een jaar. Daar zit je toch minimaal een aantal jaren aan vast. Dus het is een belangrijke keuze. En dat wordt vaak het moment dat organisaties denken: ‘Ja, ik ga daar toch eens wat hulp bij vragen’. Het draait erom dat je je recruiters maximaal ondersteunt en de administratieve last minimaliseert, zodat ze zich zo goed mogelijk bezig kunnen houden met het matchen van kandidaten. Daar draait het om.”
Wil je meer horen?
Het zou natuurlijk niet fair zijn om alle insights van Martijn Hemminga en Daan Huisman uit de allereerste aflevering van Succesvol met Recruitment Software in dit artikel prijs te geven. Luister daarom naar de hele aflevering.