• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Download Mediakit 2023
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_DayGRATIS!
    • Aanmelden
    • Demo_Day SeminarNIEUW
    • Startup pitch 2023
      • StemmenStem nu!
  • Meer events
    • Recruitmentsites Show: trends30 maart
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2023)
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_DayGRATIS!
    • Aanmelden
    • Demo_Day SeminarNIEUW
    • Startup pitch 2023
      • StemmenStem nu!
  • Meer events
    • Recruitmentsites Show: trends30 maart
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2023)
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Succes met je werkenbij-website? Vind de juiste balans

Succes met je werkenbij-website? Vind de juiste balans

15 februari 2023
in 2023, Thema: Recruitmentsites
Leestijd:5 minuten leestijd
Tags: candidate leadscareersiteemployer brandingrecruitmentsiteSEOSteamTalmarkwerken bij-site
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Als je als werkgever in de huidige arbeidsmarkt nog twijfelt over wel of geen werkenbij-site naast je (algemene) website speel je een verloren wedstrijd. Je zou in de huidige arbeidsmarkt bezig moeten zijn met het ‘next level’ van je careersite. De werkelijkheid van vandaag is immers: ‘talent is koning’. Talent bepaalt en als werkgever moet je alle zeilen bijzetten om bij jouw talentendoelgroepen in beeld te komen. En daar heb je een careersite bij nodig die de juiste balans biedt. De balans tussen je pakkende communicatieconcept en je wervingsproces. Tussen het bedienen van actief zoekend en oriënterend talent. Tussen SEO en je pakkende communicatieboodschap. Hoe vind je die balans? Bekijk het vanuit zeven perspectieven. Robbert Speet van SteamTalmark laat je in dit artikel zien dat er niet één succesformule is en dat elke werkgever een eigen balans moet vinden.

1. Employer brand versus vacatureaanbod

In je werkenbij-site zorgt de druk vanuit de organisatie vaak voor een focus op actuele vacatures. We leven immers in de waan van de dag. Vanuit het employer brand richt je je het liefst op het grotere verhaal. In de inrichting en vormgeving van de website komt dit dilemma naar voren in vragen als: Hoe prominent zet ik vacatures op mijn homepage? Bied ik mijn bezoekers een spannende beleving met animatie en video of toch direct de zoekfunctie voor vacatures? Zoek hier de balans tussen korte en (middel)lange termijn. Is deze gericht op lange termijn positionering, laat dan vooral je employer brand op de homepage tot uitdrukking komen. Zorg wel altijd voor een directe link naar je actuele vacatures ‘above the fold’. Heb je een groot en urgent aanbod van vacatures? Zorg dan dat je ‘above the fold’ een prominentere plek hiervoor reserveert. Bijvoorbeeld met een zoekfilterfunctie of buttons die verwijzen naar vacatures voor de belangrijkste vakgebieden. Bij werkenbijdji.nl zie je een mooie balans tussen werkgeversmerk en vacatureaanbod.

2. Actief zoekende versus oriënterende bezoekers

In het verlengde van employer brand versus vacatures is er de balans tussen actief zoekend en oriënterend talent. Vuistregel is dat je actief zoekenden altijd directe toegang tot het vacatureaanbod biedt. De button naar het vacatureoverzicht is direct zichtbaar in de eerste weergave van de homepage. In het navigatiemenu staat de link vooraan en is de naamgeving gewoon ‘vacatures’. Oriënterende bezoekers hebben doorgaans meer tijd, willen zich laten verrassen en inspireren. Op werkenbijessent.nl kun je vanaf de homepage direct naar de vacatures, maar ook op ontdekkingstocht naar jouw mogelijke rol. Bied beide soorten bezoekers een goede sitestructuur met ingangen per vakgebied of functie, maatschappelijke thema’s, arbeidsvoorwaardelijke condities in de breedste zin en opinie en actualiteit (blogs, events). Zorg ook dat je de interactiemogelijkheden hierop laat aansluiten. Zorg naast een heldere menustructuur voor een goede zoekfunctie, keuzehulpen en logische klikpaden.

3. SEO versus prikkelende communicatie

We willen met onze werkenbij-site natuurlijk uitblinken op elk gebied. Met de investering in het employer brand hebben we mooie communicatie gericht op engagement van onze talentdoelgroepen. Maar deze communicatie bevat meestal niet de termen die de zoekmachinespecialist adviseert om goed te scoren in Google. Ook hier is het zoeken naar balans. Met een slimme inzet van meta titles en H1-conventies, in combinatie met een goed ontwerp waarin ook je communicatieboodschap prominent zichtbaar is, kun je de ‘best of both worlds’ benaderen. De site werkopschiphol.nl laat zien dat communicatieve teksten prima samen kunnen gaan met SEO-resultaat.

4. Webtoegankelijkheid versus candidate experience

De regelgeving voor webtoegankelijkheid wordt in diverse sectoren steeds strikter toegepast. In de praktijk betekent dit dat de vrijheid van het ontwerp van je werkenbij-site behoorlijk ingeperkt is. Logisch natuurlijk. Je wilt als maatschappelijk betrokken werkgever ook mensen met een beperking goede toegang tot je site bieden. Ga je volledig binnen de normen werken dan zul je concessies moeten doen aan de visuele beleving die je je bezoeker biedt. Zo dien je rekening te houden met voldoende kleurcontrast voor leesbaarheid, bedienbaarheid van je site zonder muis en moet alle visuele content ook voor mensen met een visuele beperking inzichtelijk zijn. Dat een goede balans ook hier mogelijk is, zie je bijvoorbeeld bij werkenbij.amsterdamumc.org.

5. Verdiepende content versus ‘less is more’

Het bezoek aan websites via de smartphone neemt al jaren gestaag toe. Het gebruik van smartphones en groei van sterk visueel gedreven app’s als Instagram en Tiktok zorgen ervoor dat mensen steeds minder lezen. Deze trend vraagt om een ‘less is more’ benadering. Korte, compacte teksten, ondersteund met fotografie, video, illustraties en animaties om de boodschap compleet te maken. Maar te compact kan leiden tot oppervlakkigheid waarbij bezoekers die op zoek zijn naar verdieping afhaken. Hoe zorg je voor de juiste balans? Zorg dat de bovenste lagen van de werkenbijsite compact zijn en duidelijke verwijzingen bieden naar de belangrijkste onderdelen van de site. Naarmate je als bezoeker dieper in de site raakt, zorg je voor content die uitgebreider en meer verdiepend is. Logisch, want een bezoeker die doorklikt, heeft interesse en zoekt juist meer verdieping. Zorg ook voor verrijking van het hoofdonderwerp van de pagina. Voeg complementaire content toe. Denk aan ervaringsverhalen, veelgestelde vragen, contactmogelijkheden met mensen werkzaam in dit vakgebied en natuurlijk actuele vacatures.

6. Sollicitanten versus candidate leads

Voor je kortetermijnvacatures zijn sollicitanten natuurlijk de gewenste doelconversie. Maar in de huidige arbeidsmarkt met grote kraptes in tal van sectoren kun je niet volstaan met alleen dit doel. Stel
je open voor talent dat nog niet toe is aan solliciteren. Bied alternatieve conversiemogelijkheden zoals een chat of whatsapp met een vakgenoot of recruiter. Of een aanmeldoptie voor relevante blogartikelen of evenementen. Een game of een opiniepeiling. Denk breder dan sollicitanten. Denk in contactmomenten en in ‘candidate leads’. Koester dit contactmoment en maak van een lead een echte kandidaat. Creëer een talentpool van ambassadeurs en geïntereseerden. En ook hier geldt: Zorg voor de juiste balans. Bied de actief, gericht zoekende kandidaat een efficiënt sollicitatieproces en de oriënterende bezoeker diverse alternatieven om in contact te komen.

7. Succesformule versus maatwerk

Is er één succesformule, passend voor elke werkgever? Nee, hier geldt werkelijk dat de juiste balans voor iedere werkgever anders is. De kenmerken van je organisatie, de ambities, je actuele vacatureaanbod en je toekomstige behoefte aan talent, de locatie(s), het aanbod richting talent en de segmenten van de arbeidsmarkt waarin je zoekt, maken elk vraagstuk uniek. Samen met employer
brand en careersite specialisten kom je tot een duurzame aanpak en leg je het juiste fundament voor succes: Een werkenbij-site die in balans is en kan meebewegen met de dynamiek van de arbeidsmarkt, nu en in de toekomst.

Meld je aan voor de Recruitmentsites Show 2023 op 30 maart

Hoe belangrijk is anno 2023 de recruitmentsite nog? Welke content mag niet ontbreken op een werkenbij-site en wat zijn de laatste recruitmentsite trends? Deze en nog veel meer vragen worden donderdagochtend 30 maart 2023 besproken in de online live Recruitmentsites Show. Vertegenwoordigers van recruitmentsite bouwers SteamTalmark, Getnoticed en JobPage schuiven aan bij host Martijn Hemminga in de live online talkshow. Laat je in ca. 75 minuten bijpraten over de trends in 2023 en verder. Meld je aan via deze pagina.

Door: Robbert Speet van SteamTalmark.

SteamTalmark brengt ambities van talenten en werkgeversmerken samen. Irresistible employer branding noemt ze dat. Met advies, campagnes en tech maakt zij organisaties succesvol en mensen gelukkig.

Vorig artikel

Ed Mellor (PitchMe): ‘Gegevens van kandidaten zijn doorgaans 95% verouderd’

Volgend artikel

Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

Gerelateerde Artikelen

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence
Podcast

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

Door Jasper Spanjaart
21 maart 2023
13
Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023
Thema: Recruitmentsites

Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

Door Redactie
21 maart 2023
48
Dit zijn volgens experts de belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023
Insights

Dit zijn volgens experts de 3 belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

Door Jasper Spanjaart
20 maart 2023
65
Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend
Nieuws

Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend

Door Jasper Spanjaart
17 maart 2023
50

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

21 maart 2023
Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

21 maart 2023
Dit zijn volgens experts de belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

Dit zijn volgens experts de 3 belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

20 maart 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

13 maart 2023
471
Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
1.6k
8vance door UWV gekozen als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

UWV kiest 8vance als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

16 maart 2023
234
Volgend artikel
Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

Onze top events & media

  • Recruitment Tech Case_Day
  • Recruitment Tech Awards
  • Recruitment Tech Demo_Day
  • Recruitment Tech Event
  • Recruitment Tech Survey 2022 – Download
  • Recruitment Tech Landscape
Recruitmenttech.nl

Recruitmenttech.nl is hét platform over recruitmenttechnologie. Met nieuws, interviews, video, podcasts, landscape, survey, events en awards is het dé informatie- én inspiratiebron voor recruiters In Nederland.

Recruitmenttech.nl is de grote zus van Recruitmenttech.be, Recruitmenttech.de, Recruitmenttech.com en Recruitmentsystemen.nl.

Beslissers en beïnvloeders op het gebied van recruitmenttechnologie bereiken in binnen- en/of buitenland? Kijk voor meer informatie over partnerships op Recruitmenttechnetwork.com.

Laatste artikelen

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

AI in Recruitment: nieuwe podcastserie verkent de snel evoluerende wereld van Artificial Intelligence

21 maart 2023
13
Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

Kijk 30 maart live de online Recruitmentsites Show: trends 2023

21 maart 2023
48
Dit zijn volgens experts de belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

Dit zijn volgens experts de 3 belangrijkste inzichten uit de Recruitment Tech Survey 2023

20 maart 2023
65
Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend

Recruitmentbureaus blijven achter in adoptie van digitale transformatie, maar belang is bekend

17 maart 2023
50
Randy Cillekens (Getnoticed): ‘Kledingwinkel binnenstappen waar je alles wil hebben’

Randy Cillekens (Getnoticed): ‘Kledingwinkel binnenstappen waar je alles wil hebben’

16 maart 2023
91

Meest gelezen

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

RT35: Getnoticed hoogstgewaardeerde recruitmentsoftware van 2023

13 maart 2023
471
Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
1.6k
8vance door UWV gekozen als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

UWV kiest 8vance als matching-tool: ‘Het traditionele matchen volstaat niet meer’

16 maart 2023
234
Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

Wat kan Artificial Intelligence (AI) betekenen voor de uitzendbranche?

16 februari 2023
245
Panelleden Trend_Day

Dit zijn de 3 panelleden tijdens Recruitment Tech Trend_Day

23 februari 2023
166

© 2015 - 2023 - Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day
    • Aanmelden
    • Demo_Day Seminar
    • Startup pitch 2023
      • Stemmen
  • Meer events
    • Recruitmentsites Show: trends
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2023)
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2023 - Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Succes met je werkenbij-website? Vind de juiste balans