Met virtuele assistent Olivia, wil Paradox het recruitmentproces transformeren. Recruitment Tech sprak met Tom Trewick, Client Success Manager van Paradox, voor een video-interview.
‘Automatisering met een menselijk tintje’
Paradox, gestart in 2016, is vooral bekend van A.I.-assistent Olivia, die in staat is steeds meer taken van recruiters over te nemen. “Als je iets bedenkt binnen het recruitmentproces dat kan én geautomatiseerd moet worden, dan is de kans groot dat Olivia dat doet”, vertelt Trewick. “Olivia neemt het zware werk over. Waardoor recruiters zich kunnen focussen op zinvollere gesprekken en elders in het proces proactiever te zijn. The candidate experience is broken. Olivia helpt recruiters om wrijving uit dat deel van het proces te halen en ervoor te zorgen dat kandidaten profiteren.”
“Ze gebruikt dus natuurlijke taalverwerking, wat betekent dat ze de intentie achter een woord of zin herkent.”
Van het beantwoorden van kandidaatsvragen tot het automatisch plannen van interviews — Olivia is 24 uur per dag, 365 per jaar aanwezig. “Dat betekent dat ze volledig gescreende kandidaten aan recruiters presenteert, die dan met hen kunnen verder praten en daarmee niet belemmerd zijn door administratieve lasten. De belangrijkste voordelen die we zien zijn een kortere time-to-hire, een toename van de candidate experience en ook de tevredenheid van de hiring manager. Olivia is automatisering, maar met een heel menselijk tintje. Ze gebruikt dus natuurlijke taalverwerking, wat betekent dat ze de intentie achter een woord of zin herkent.”
Vloeiend in 31 talen
Terwijl de meeste mensen nog steeds worstelen met hun dagelijkse Duolingo-oefeningen, spreekt Olivia inmiddels 31 verschillende talen vloeiend, zegt Trewick. “Ze is intelligent genoeg om zich aan te passen en in de moedertaal van de kandidaat te gaan spreken en dat desgewenst terug te vertalen naar het Engels. Taal is dus alles behalve een barrière voor Olivia.”
“Ze is intelligent genoeg om zich aan te passen en in de moedertaal van de kandidaat te gaan spreken.”
Iedere McDonald’s-sollicitatie via Olivia
Paradox heeft klanten van over de hele wereld verzameld. “We zien echt een mix op het gebied van zakelijke klanten en klanten die vooral op hoog volume, part-time functies aanbieden”, zegt Trewick. “Zo wordt Olivia gebruikt in elk McDonald’s restaurant in de VS, Canada, het VK én Ierland als een opzichzelfstaand product. Maar we hebben ook al diverse ATS-integraties gedaan. Zo zijn we een partner van SuccessFactors. We zijn trots op onze samenwerking met meer dan 750 klanten, variërend van McDonald’s, tot Disney en van Pfizer tot Unilever.”
“Zo wordt Olivia gebruikt in elk McDonald’s restaurant in de VS, Canada, het VK én Ierland als een opzichzelfstaand product.”
In 2023 verwacht Trewick nóg meer innovaties binnen Olivia. “We hebben een team van meer dan 200 ingenieurs die het product constant aanpassen en verbeteren. En als we naar de roadmap voor de komende 12 maanden kijken, zien we ook kansen om kandidaten met een stem in plaats van tekst te helpen wanneer ze bijvoorbeeld via een app solliciteren. Daarnaast zijn we nog aan het kijken naar een nieuwe talent pool-functionaliteit genaamd talent waves, wat een verdere verbetering zal betekenen voor het hele proces.”