We zijn op de Dotslash campus in Utrecht, waar naast Recruitment Tech Network ook Byner kantoor houdt, en spreken met Joram Timmerman. Hij heeft een achtergrond in de IT-consultancy en stapte vervolgens over naar de staffing wereld. De afgelopen tien jaar steeds meer in het recruitmenttech-domein, hij werkte onder meer bij Connexys. Vier jaar geleden startte Timmerman – woonachtig in Drenthe – Byner.
Partner zoeken
“Bij Connexys merkte ik dat veel klanten een volgende stap op het platform wilden zetten en daarbij een partner zochten. Tegen de toenmalige eigenaren heb ik gezegd; laten we een consultancybedrijf beginnen, met mensen met een staffing achtergrond die de taal van klanten begrijpen, om die klanten te helpen door te ontwikkelen op het platform. Dat is TalentPeaks geworden. TalentPeaks bestaat nog steeds en is eigenlijk het zusje van Byner, om Byner goed te implementeren. Door de combinatie – Talentpeaks en Byner – zijn we niet alleen leverancier van technologie maar ook partner voor de toekomst. Byner is bovendien meer dan een ats, het is een oplossing die de organisatie in de staffing helpt bij het structureren van het gehele proces; van lead tot met invoice.”
End-to-end platform
“Vandaag had ik een detacheerder aan de lijn die zei: jullie hebben zo’n interessant platform, we willen graag landen, maar we hebben al een applicatie draaien waarop mijn urenregistratie en facturatie lopen. Kunnen jullie me helpen met Byner, jullie zijn toch een end-to-end platform? We gaan ze laten landen op het ats. Dan heb je in ieder geval je frontoffice op een goede manier gestroomlijnd, rondom je kandidaat. En dan zet je stapjes met elkaar. Eventueel tot de volledige variant die we kennen. Recent is er voor ons ook de snelgroeiende markt werving en selectiebureaus bij gekomen, waar we tevens de applicatie end-to-end kunnen leveren.”
Meebewegen met de klant
“We kunnen goed meebewegen met de behoeftes van klanten. We kunnen de standaardapplicatie leveren en daarnaast het modulaire verhaal tailoren. Daarnaast biedt het partnership met TalentPeaks de consultancy om onze klanten succesvol te maken. Verder biedt de technologie die we in huis hebben veel functionaliteit en rijkheid en geeft het diepgang bij integraties, bijvoorbeeld met recruitmarketingsoftware. Dat geeft ons, denk ik, een voorsprong. Qua grootte gaan we uit van minimaal vijf gebruikers voor onze ats. Maar ons ideaal zit daar wel boven, we haken graag aan bij wat grotere partijen.”
Klanten automatiseren steeds meer
“Je ziet het heel duidelijk. Veel partijen werken met een ats en willen doorknallen van die 40% naar 70% van het proces. Menselijk contact blijft nodig. Je ziet wel flexplatformen als Mackay en Tempo die richting de 100% gaan, maar dat is hyperflex voor een speciale doelgroep. Voor de gemiddelde detacheerder, uitzender en werving & selectie partij is dat niet haalbaar, en dat wil je ook niet. Maar de gesprekken om richting 60-70% automatisering te gaan hebben we zeker. Het heeft vooral te maken met de visie, waar wil je heen als bureau? Vaak is die visie nog ‘dun’. Dat is niet negatief bedoeld. Maar je hebt iemand in het directieteam nodig om een stip op de horizon te zetten.”
Talent hacking
“Het positioneren van je bureau wordt steeds belangrijk. Dat gaat verder dan focussen op een bepaalde doelgroep en daar binnen zoveel mogelijk plaatsingen realiseren. Het gaat over je hele bedrijfsvoering, ook de automatisering. Het is nu de geschikte tijd om te investeren en je organisatie naar een next level te brengen. Je ziet partijen worstelen door schaarste aan recruitmentmarketing-professionals. Weinig partijen zetten deze professionals ook echt goed in. Daar proberen wij onze learning terug te geven aan onze klanten en daarnaast ook met de webinars die we geven. De trend die we zien: recruitmentmarketing is één ding, maar talent hacking is next level. Zorg dat je dat bereikt, anders ga je niet het verschil maken in de markt.”
Byner in 2023
“Op 17 november nodigen we al onze klanten en contacten uit, als startpunt voor onze community van klanten, prospects en andere partijen. Volgend jaar gaan we verder automatiseren en er een platform onder leggen. Daarover moeten we nog wat knopen doorhakken. Verder zijn onze doelen voor groei van de omzet en aantal klanten natuurlijk belangrijk. Maar belangrijker vinden we nog om onze customersuccesprocessen, onze supportprocessen en de processen rond de standaardisaties van de oplossingen die we aanbieden verder te ontwikkelen. Voor die schaalbaarheid kijken we naar succesvolle SaaS bedrijven, niet alleen binnen HR-recruitmenttech, maar ook daarbuiten; hoe bouw je op een goede manier die schaalbaarheid uit. Wij willen schaalbaarder worden en tegelijkertijd al onze klanten een goede ervaring kunnen bieden. En dat gaan we doen in Nederland en in België en in een of twee landen waar we kansen zien.”
Podcast
In onderstaande podcast hoor je het hele gesprek met Joram Timmerman.