Het Nederlandse bedrijf VONQ groeit hard. Martijn Hemminga van Recruitment Tech sprak VONQ-oprichter Tycho van Paassen voor een uitgebreid interview tijdens UNLEASH 2022 in Parijs.
‘Recruiters zijn geen marketeers’
VONQ timmert al een aantal jaar flink aan de weg. “We zijn natuurlijk ooit gestart als een recruitment marketing agency”, vertelt Tycho van Paassen aan Recruitment Tech. “Wat we eigenlijk zagen was dat recruiters, over het algemeen, geen marketeers zijn. Maar om succesvol te zijn met recruitment, is recruitment marketing wel een heel belangrijk onderdeel. Destijds, toen we 17 jaar geleden van start gingen ook al. En toen dachten we: recruiters kunnen wel wat hulp gebruiken bij het selecteren van de juiste websites. Als je een software-engineer zoekt, moet je andere websites inzetten dan wanneer je een marketeer zoekt.”
‘Drie technologieën en één service on top’
In de afgelopen jaren heeft het bedrijf zich echter meer ontwikkeld richting een recruitment marketing technologie, vertelt Van Paassen. “Dat betekent eigenlijk dat we nu drie technologieën hebben, en één service on top. We hebben een Hiring API, een white label-oplossing waar we Applicant Tracking Systems (ATS) in staat stellen om een soort marktplaats van jobsboards, niche websites en social media aan te brengen binnen het systeem. Dus een soort embedded, organische marktplaats van banen. De meest keelgaten weten niet dat wij daar achter zitten, omdat het allemaal white label is, maar daarmee zitten we inmiddels in 40 ATS’ wereldwijd, waaronder Smartrecruiters en Greenhouse.”
“VONQ Job Post is een technologie echt voor de heavy-lifters, grote spelers met een groot volume aan jobs.”
“Daarnaast hebben we VONQ Job Post, gebaseerd op In Goede Banen (IGB), het bedrijf dat we twee jaar geleden hebben overgenomen. Die technologie is echt voor de heavy-lifters, grote spelers met een groot volume aan jobs. We zien dat uitzenders als Randstad en Manpower, maar ook bijvoorbeeld Airbus erg veel baat hebben bij dat soort technologie. Als derde hebben we VONQ Job Marketing, een product voor enkelvoudige rollen — waar klanten maatwerk advies krijgen voor een te vullen rol.”
API succes
De Nederlandse softwareleverancier heeft de laatste jaren vooral veel succes geboekt met haar API-dienst, zegt Van Paassen. “We hebben natuurlijk de afgelopen jaren een paar hele mooie jaren gehad, met enorme stijging van het aantal gebruikers. Een goede economie en daardoor een enorm aantrekkende arbeidsmarkt. Dus we zijn op alle vlakken zijn we hard gegroeid. Maar als ik één product eruit moet vissen, dat echt extreem hard groeit, dan is het de API.”
“We zijn op alle vlakken zijn we hard gegroeid. Maar als ik één product eruit moet vissen, dat echt extreem hard groeit, dan is het de API.”
Maar Van Paassen is trots op het feit dat het bedrijf als one-stop-shop-solution fungeert. “Alle producten zijn mij even lief”, zegt hij. “Maar als je de API bekijkt en je ziet vervolgens dat het voor 100% van klanten wordt geactiveerd in een integratie met een ATS. Volgend jaar is ons platform geactiveerd voor meer dan 30 duizend klanten, verspreid over America en Europa. En je dan praat over 20 miljoen vacatures voor die klanten, die bij allemaal komt onze marktplaats voorbij zetten. Als wij maar 1% van die jobs weten te converteren in een recruitment marketing campagne, spreek je direct over gigantische aantallen.”
‘Buiten de landgrenzen kijken’
Daarmee ontgroeit VONQ al snel de Nederlandse markt. “Laten we wel wezen, Nederland met achttien miljoen inwoners en Duitsland met 80 en Amerika met 350 miljoen: ja, dat is een andere schil”, zegt Van Paassen. “Omdat we in Nederland een relatief kleine markt hebben, keken we al in 2009 naar Engeland en in 2015 zijn we definitief naar Duitsland gegaan, wat inmiddels onze grootste markt is. In Frankrijk begint het ook te komen en we zien dat het Verenigd Koninkrijk de slipstream van Amerika volgt. Maar we hebben inmiddels ook klanten in Australië. Dus dat is ook wel het mooie van het Nederlandse ondernemerschap. Je wordt niet in een grote markt geboren, dus als je wilt groeien, moet je eigenlijk per definitie buiten de landgrenzen kijken.”
Focus op drie doelgroepen
Naast de hoofdvestiging in Nederland, heeft het bedrijf inmiddels teams in Duitsland, het VK én in Amerika. Toch staart het bedrijf zich niet blind op the American Dream, stelt Van Paassen. “Onze focus ligt op drie verschillende dingen. De eerste is de enterprise-markt, internationale bedrijven als Airbus of Amazon. De tweede is de staffing-industrie, waar we eigenlijk onze klanten volgen in de locaties waar zij hun hun jobs moeten distribueren.”
“We zien eigenlijk dat alle producten van elkaar verschillen, maar ze allemaal strategisch bijdragen aan het grotere doel.”
“Tenslotte gaat het ons ook om het volume”, zegt Van Paassen. “Omdat een grote volume direct als voordeel heeft dat we meer kunnen inkopen bij media, terwijl we meer inzichten krijgen over welke websites wel en niet werken, waardoor onze data én ons globale bereik beter wordt. Dus we zien eigenlijk dat alle producten van elkaar verschillen, maar ze allemaal strategisch bijdragen aan het grotere doel om volume te creëren in de markt.”
Luister naar het interview