Van een match van een vacature met een kandidaat tot de volledige communicatie via WhatsApp. Het platform Tigris biedt mogelijkheden om alle touchpoints met een kandidaat in één integraal systeem te vatten. “Zo heb je altijd de communicatie over een kandidaat in één profiel bij de hand,” aldus medeoprichter en CTO Maikel Neelen van Tigris.
Automatische match en communicatie
Het platform matcht kandidaten automatisch op basis van hun kenmerken met vacatures waarvoor ze in aanmerking komen. “Vervolgens kun je de communicatie met een kandidaat ook automatisch laten verlopen”, legt Neelen uit. “We hebben mogelijk een mooie vacature voor je, heb je wellicht interesse?’ Die communicatie wordt getriggerd in het systeem, niet vanuit het feit dat de kandidaat een opdracht heeft, maar wel in aanmerking komt voor de vacature. “Je kunt die communicatie naar eigen inzicht inrichten. Je kunt bijvoorbeeld ook kandidaten succes wensen op hun eerste werkdag of, als hun opdracht bijna is afgelopen, al wijzen op nieuwe vacatures die mogelijk voor hem of haar interessant zijn. In WhatsApp heb je daarbij ook mogelijkheden om buttons in te bouwen. Bijvoorbeeld voor ‘ja, ik heb interesse’ of ‘nee, ik heb geen interesse’.” Aan de achterkant komt de reactie van de kandidaat bij zijn of haar profiel. “Zodat je die gegevens altijd bij de hand hebt.”
Via chat snel regelen
Aan de achterkant is het Tigris-platform gebouwd op basis van Salesforce en heeft het dus een integratie met WhatsApp. “Via chat snel zaken kunnen regelen, is de toekomst. In China is dat al veel verder. Daar is WeChat een medium waarin je ook eten of kleding kunt bestellen en betalen. Met een paar klikken. Op basis van die wetenschap hebben we ook WhatsApp ingericht als laagdrempelig communicatiekanaal richting uitzendkandidaten. WhatsApp heeft daarbij het voordeel dat het vaker wordt bekeken dan e-mail. De privé e-mail zien mensen gemiddeld maar één keer per week. Dan krijg je dus als uitzendorganisatie pas later een antwoord. Bij WhatsApp is die reactietijd veel korter, eigenlijk vrij direct. Het is ook handig omdat je als recruiter vervolgens een open communicatiekanaal met de kandidaat hebt. Hij of zij kan vragen stellen die meteen bij de juiste recruiter terechtkomen voor de beantwoording. Die start ons platform op en kan vanuit dat platform via Whatsapp meteen antwoorden. Waarna die informatie ook opgeslagen wordt bij het profiel in het systeem.”
Reminders instellen
Zo zijn er ook reminders in te stellen. Neelen: “Je hebt morgen een intake. Vergeet je de afspraak niet? We zien je graag op deze locatie. Compleet met routebeschrijving. De kans dat iemand ook daadwerkelijk op komt dagen, is dan ook groter. Je kunt ook automatiseren dat iemand een score kan geven, als diegene een gesprek heeft gehad. Wat vond je van het gesprek? Bijvoorbeeld op een schaal van vijf tot tien sterren.” Deze mogelijkheden passen bij de klantervaring die een kandidaat tegenwoordig wil hebben, stelt Neelen. “De nieuwe generatie werkzoekenden heeft wat te kiezen en is extreem gevoelig voor hoe processen zijn geregeld bij een potentiële werkgever en hoe de user experience is. Ziet het er goed en hip uit? Kun je snel en gemakkelijk zaken regelen? Word je op het juiste moment op de hoogte gehouden? Immers, we zijn gewend om met een druk op de knop een pizza te bestellen of een elektrische scooter te huren. Waarom zou je een soortgelijke ervaring ook niet in recruitment kunnen bieden?”
Gegevens sneller verwerkt
Neelen komt met meer voorbeelden van het automatiseren van de communicatie met een kandidaat. “Je kunt een herinnering sturen om langs te komen en een identiteitsbewijs af te geven. Of een medewerker herinneren aan het invullen van zijn of haar uren. Dat met een link naar onze app waarin dat makkelijk te doen is. Het voordeel voor een uitzendorganisatie is dat deze daar nauwelijks meer omkijken naar heeft en de gegevens veel sneller verwerkt zijn in het platform. Je kunt ook uitvragen of kandidaten blij zijn met jouw bemiddeling, of ze nog tevreden zijn met hun huidige opdracht of je kunt wettelijk vereiste informatie opvragen. Denk ook aan de vraag of kandidaten nog beschikbaar zijn. Zo houd je automatisch je database van actieve mensen actueel. Zonder dat dat meer werk kost. Kortom, je kunt de hele candidate en employee journey en de bijbehorende touchpoints automatiseren als je dat wilt. Dat is uniek aan ons platform.”
WhatsApp in de praktijk
Op 22 september houdt Tigris samen met haar partner CM een webinar over het inzetten van WhatsApp in de praktijk. De voorbeelden uit dit artikel worden daarin aan de hand van praktijkvoorbeelden toegelicht. Je kunt je nog inschrijven via deze link.