ZiPconomy en NextConomy publiceerden dit voorjaar het MSP-onderzoeksrapport editie 2022/23. Hierin staat veel informatie over de belangrijkste aanbieders van Managed Service Providers (MSP’s) in Nederland en België. Ook wordt er ingegaan op het gebruik van een met het MSP verbonden Vendor Management Systeem oftewel VMS. Aan het slot van dit artikel spreken we met Mark van Assema, projectleider van het onderzoek naar MSP-dienstverlening. En – als VMS-specialist – de schrijver van de stukken in het rapport over VMS. Hij ziet twee belangrijke trends bij het gebruik van VMS-systemen.
MSP markt flink gegroeid
Een MSP beheert de leveranciers van tijdelijk, ingehuurd talent. De MSP adviseert op strategisch-tactisch niveau de opdrachtgever op dit gebied, op basis van diens organisatiedoelstellingen. Een MSP is daarnaast operationeel verantwoordelijk voor het selecteren van leveranciers van extern personeel (leveranciersbeheer) en het managen van – delen van – het inhuurproces; van vacatures, het on- & offboarden van kandidaten en de inhuuradministratie tot en met de facturatie.
In het onderzoek wordt geconstateerd dat de MSP markt de afgelopen tien jaar flink is gegroeid, kwantitatief en kwalitatief. Er valt steeds meer te kiezen. MSP’s evolueren bovendien mee met veranderende klantvragen, technologische toepassingen en innovaties.
Optimale ondersteuning van VMS
Een Vendor Management Systeem is de software die de processen van een MSP-programma ondersteunt; van het zoeken van de kandidaten, de contracten regelen tot aan facturatie. De inzet van een VMS is noodzakelijk voor een MSP-dienst. Een VMS voorziet de processen tijdens een MSP-dienst namelijk van een optimale ondersteuning, geïntegreerd van begin tot eind. Hierdoor kunnen doelstellingen als meer inzicht, het verbeteren van efficiency en grip op risico’s behaald worden.
Vier opties voor gebruik van een VMS
Er zijn in principe vier opties om een VMS te gebruiken:
- Sommige MSP’s werken met een eigen VMS of hebben een voorkeur voor een bepaald VMS van een specifieke leverancier en kennen hierdoor geen keuzeoptie voor een VMS-leverancier.
- Andere MSP’s stellen zich neutraal op en kiezen, al dan niet namens de opdrachtgever.
- Het komt ook voor dat een organisatie een MSP inhuurt, maar al een eigen tooling heeft of zelf aanschaft. Zo hebben bijvoorbeeld grote internationale corporates vaak één VMS die wereldwijd gebruikt wordt, en waarmee de lokale (per land) MSP-partner dan gaat werken
- Er zijn ook organisaties die initieel zelf het inhuurprogramma beheren met behulp van een VMS-systeem en waarbij de VMS-partner vervolgens doorgroeit tot MSP-dienstverlener waar die organisatie dan ook gebruik van gaat maken. Volgens SIA (Staffing Industry Analysts) werkt bijna tweederde van de organisaties met tooling die is geselecteerd door de MSP. Een op de drie – maar wel een groeiend aantal – organisaties selecteert de VMS-tooling zelf.
Sterkere ‘lock-in’
Een VMS in beheer bij de MSP betekent een sterkere zogeheten lock-in bij die MSP. Overstappen naar een andere MSP is dan niet zo gemakkelijk. Het is namelijk eenvoudiger over te stappen naar een andere MSP-dienstverlener dan van VMS-systeem te wisselen, zeker als deze technisch gekoppeld is met interne systemen van de opdrachtgever. Het ontkoppelen van de keuze voor de MSP en de tooling – VMS – heeft als voordeel dat je als opdrachtgever kunt besluiten de samenwerking met een MSP te stoppen en toch het softwaresysteem kan blijven gebruiken. Inclusief de investeringen die daarin zijn gedaan, met eventuele koppelingen naar andere systemen.
Meer functies
Mark van Assema, projectleider van het onderzoek 2022/2023 naar MSP-dienstverlening, ziet twee belangrijke trends bij VMS-software. “In de eerste plaats zie je dat steeds meer functies worden toegevoegd aan VMS-systemen. Zo komen er voortdurend nieuwe tools op de markt, zoals direct sourcing voor freelancers of voor kleinere gigs/klussen. Je ziet ook de term FMS opkomen, Freelance Management Systeem. De trend is nu dat al die systemen vanuit het VMS in toenemende mate aan elkaar worden gekoppeld.”
Ontkoppelen MSP en VMS
Een andere trend is dat steeds meer organisaties kiezen voor het ontkoppelen van de MSP en de VMS oplossing en daardoor flexibeler worden. Van Assema: “De serieuze VMS-implementaties, waarin je ATS, HR administratie, onboarding en facturering gekoppeld zit, koop je niet voor een paar jaar. Maar in de praktijk zie je wel dat organisaties na 2-3 jaar niet altijd tevreden zijn met hun MSP. Als dan je VMS ‘locked-in’ is bij je MSP wordt een overstap naar een andere MSP veel lastiger. Steeds meer organisaties lijken dat te beseffen. En kiezen daarom voor ontkoppeling tussen MSP en VMS, met een eigen, interne VMS oplossing.”
Nieuw VMS rapport eind 2022
In november of december dit jaar komt overigens weer een nieuw, vijfde, rapport uit dat helemaal gericht is op VMS-systemen voor Nederland en België. Van Assema: “Dat zal een wat technischer rapport zijn dan het MPS-rapport en het kan organisaties helpen bij een eventuele eigen implementatie van een VMS.”
Via deze link kun je de 4de, 2020, editie van het VMS-rapport downloaden, waarvan dus eind dit jaar een 5de editie wordt gepubliceerd.
Het nieuwe onderzoeksrapport MSP-aanbieders in Nederland en België, editie 2022/23, download je hier.