Op 3 november 2022 vindt de eerste editie van het hybride evenement Recruitment Tech Case_Day plaats in de Pathé Utrecht Leidsche Rijn. Gebruikers van recruitmenttechnologie geven een kijkje in hun keuken. Welke recruitmenttooling zetten ze in en waarom? Wat zijn de resultaten en welke learnings kunnen ze delen. In dit interview vertellen Cynthia Mourits (Recruitment Manager, Calco) en Johan Tangerman (Admin Salesforce, Calco) meer over de case die zij tijdens Recruitment Tech Case_Day presenteren.
Wie is Calco?
Calco is een detacheerder die op geheel eigen wijze jong talent met uiteenlopende achtergronden selecteert, opleidt en carrière biedt in IT of Finance via diverse traineeships. Na een crash course van twee weken en een specialisatieperiode van zo’n zes weken gaan de young professionals hun kennis en vaardigheden twee jaar lang verder ontwikkelen bij een top 200 bedrijf in Nederland. Onder begeleiding van een persoonlijke coach en met gerichte trainingen gaan ze daar fulltime aan de slag. Na afronding van het traineeship, kunnen de young professionals kosteloos overgenomen worden. Sinds de oprichting in 2004 is Calco uitgegroeid tot een bedrijf van formaat. Inmiddels bestaat het team al uit ruim 500 medewerkers en zijn al zo’n 3.000 young professionals opgeleid en bemiddeld.
Van losse systemen naar één platform
IT-professionals, ze zijn misschien wel de meest schaarse doelgroep op de arbeidsmarkt. Werkgevers en arbeidsbemiddelaars vallen over elkaar heen om hen te verleiden over te stappen. Calco heeft een heel eigen aanpak. En met succes. De detacheerder groeide de afgelopen jaren sterk.
We spreken met Cynthia Mourits, Recruitment Manager bij Calco en verantwoordelijk voor Campus- en Corporate recruitment. Wie is Calco? “Calco heeft een unieke kijk op talent. Er zijn zoveel mensen die na een studie of tijdens hun eerste stappen op de arbeidsmarkt het idee hebben dat er ‘meer’ moet zijn. Die het gevoel hebben dat zij hun potentieel niet ten volle benutten. Calco wil hun gevoel veranderen van: ‘Is dit het?’ naar: ‘Dit is het!’. Een frisse blik Dat doen wij door niet te kijken naar opleiding en achtergrond, maar door juist zaken als individuele skills, potentie en ambitie als graadmeter te nemen. Je kunt dus bij ons prima starten zonder een specifieke achtergrond in IT of Finance. Wat wij veel belangrijker vinden, zijn kwaliteiten als analytisch vermogen, leergierigheid, flexibiliteit en communicatieve vaardigheden. Traineeship Young professionals die na een selectieprocedure bij ons starten krijgen een uitgebreide opleidingsperiode waarin zij kennismaken met alle facetten van het vak. Vervolgens kiezen zij hun specialisatie en gaan gemiddeld twee jaar lang als trainee aan de slag bij een opdrachtgever. Gedurende de volle periode blijven wij hen ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling op zowel hard als soft skills.
Sterke groei
Sinds de oprichting in 2004 heeft Calco een sterke groei doorgemaakt. En ook de plannen voor de toekomst zijn ambitieus. Dit maakte dat Calco een aantal jaar geleden tegen de beperkingen van de toenmalige technologie aanliep. Mourits: “Onze young professionals zijn heel belangrijk voor ons. Het is dan ook van het grootste belang dat wij hen in alles wat wij doen centraal kunnen stellen. Wij willen hen super goed leren kennen en hen optimaal begeleiden en ondersteunen in elke stap van hun journey bij ons. Zodat ze na de eerste trainingsperiode een baan vinden die perfect bij hen past en mooie stappen kunnen maken in hun carrière. Hiervoor verzamelen wij heel wat data. Deze hoeveelheid data vroeg om nieuwe technologie en die hebben we gevonden bij Byner op het Salesforce Platform.”
Nieuwe technologie
“Om klaar te zijn voor de toekomst hebben wij een digitale transformatie ingezet, waarin we alle kernactiviteiten rondom klant en talent samenbrengen op één platform,” legt Mourits uit. “Het resultaat is dat wij nu één centraal punt hebben waarin alle data rondom klant en kandidaat bij elkaar komt. Dit biedt ons grip op en inzicht in onze business. Met elkaar bouwen we aan een integraal beeld van klant en talent. Het nieuwe systeem biedt ons enorm veel mogelijkheden, ook voor mij en mijn recruitment team.”
Recruiter 2.0
Met de jaren is de rol van recruitment sterk veranderd, vertelt Mourits. “Er is een veel sterkere samenwerking nodig met marketing, de processen moeten voor een kandidaat zo kort en eenvoudig mogelijk worden gemaakt, recruitmentdata wordt steeds belangrijker om het proces te blijven optimaliseren en we hebben toegang tot allerlei nieuwe tooling op het gebied van sourcing en engagement. In deze sessie op Recruitment Tech Case Day laat ik samen met onze Salesforce Beheerder Johan Tangerman zien hoe onze nieuwe technologie het werk van recruiters stukken effectiever én leuker maakt. We laten zien hoe wij talent centraal stellen in onze organisatie en met elkaar zorgen voor voldoende instroom van veelbelovende young professionals. Zodat er – ook in deze markt waarin talent schaars is – elke maand twee startmomenten met één of meer klassen kunnen worden gerealiseerd. En nog belangrijker: wij daarmee een carrièreswitch mogelijk maken en werkgeluk creëren voor de IT’ers en Finance talenten van de toekomst.”
Recruitmentfunnel inzichtelijk
Tangerman: “Onlangs namen we afscheid van de allerlaatste Excel sheet. Alle processen rondom kandidaat en klant komen nu samen op één platform. Alle data wordt centraal verzameld, niet alleen voor kandidaten in het recruitmentproces, maar ook voor onze trainees in opleiding en ingezet bij klanten. We hebben nu bijvoorbeeld met één klik de hele recruitmentfunnel inzichtelijk. Iedereen heeft toegang tot dezelfde omgeving en ziet precies waar we staan. Dat scheelt een hoop zoekwerk, overdracht en afstemming in eigen team, en met collega’s aan wie wij overdragen. Op basis van harde cijfers kunnen wij nu betrouwbare rapportages en datagedreven prognoses maken.”
Meer impact met minder inspanning
Mourits: “Wij laten met onze case zien hoe wij technologie inzetten om meer succes te halen in recruitment. De rol van recruiter wordt steeds uitgebreider en staat steeds meer onder druk. Door recruiters zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, maken zij meer impact met minder inspanning. Bij Calco hebben we in plaats van sturen op onderbuikgevoel nu als het ware een ‘glazen bol’ in ons systeem gebouwd. Resultaten tonen waar we staan en we kunnen voorspellingen doen en tijdig bijsturen. In deze case laten we zien hoe wij dat aanpakken. Een praktisch verhaal, met concrete voorbeelden en tips voor vakgenoten.”
Met technologie is vrijwel alles mogelijk
Met technologie is vrijwel alles mogelijk vindt Tangerman: “Maar: data doet het werk niet voor je. Je moet het zelf doen. Een tip die ik wil geven is: durf keuzes te maken. Bedenk vooraf welke informatie je nodig hebt, welke data je inzichtelijk wilt maken en waarom. Wat zijn de zaken waarop je wilt sturen en welke rapportages en dashboards gaan helpen om je doelen te bereiken? Doe het stap voor stap. Niet alles hoeft in één keer perfect. Je leert immers van ervaringen tijdens het project. Start, leer, evalueer en bekijk van daaruit regelmatig wat je nog verder wilt optimaliseren.”
Ontdek deze en nog veel meer cases op Case_Day
Naast Calco krijg je donderdag 3 november op Recruitment Tech Case_Day een kijkje in de recruitment tech keuken bij nog veel meer organisaties. Van Rijkswaterstaat en IMC Trading tot Home of Recruitment. Case_day is een hybride event dat je fysiek kunt bijwonen in de Pathé Leidsche Rijn Bioscoop in Utrecht (met popcorn uiteraard) of online volgen met een digitaal ticket. En hoe eerder je je aanmeld, hoe lager de ticketprijs. Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op de eventsite.