Zweedse start-up Alva Labs wil het wervingsproces zo objectief mogelijk maken. Dat doet het met een platform waarin psychometrie, data science en TA samenkomen. ‘Neem mensen aan, niet cv’s’, zegt Tove Hernlund van Alva in een video-interview.
Combinatie van psychometrie, data science en TA
Het in Stockholm-gevestigde Alva Labs heeft een unieke opzet. De psychometrische tests, gecreëerd door een team van psychometrici, datawetenschappers en experts op het gebied van talentacquisitie, zijn bedoeld om wetenschap op het gebied van psychologische metingen te combineren met geavanceerde machine learning. “We linken dus eigenlijk de psychometrische beoordelingen met persoonlijkheidstests om recruitment eerlijker en objectiever te maken. Maar ook nauwkeuriger als het gaat om het voorspellen van toekomstige prestaties”, zegt Tove Hernlund, Customer Success Manager bij Alva.
“We linken dus eigenlijk de psychometrische beoordelingen met persoonlijkheidstests om recruitment eerlijker en objectiever te maken.”
“We proberen er zo voor te zorgen dat alle kandidaten een eerlijke kans krijgen. Onze slogan van het bedrijf is daarom ook: neem mensen aan, niet cv’s. We denken dat cv’s heel uitsluitend werken voor een beeld van wat je in het verleden hebt gedaan. Ze zijn bepaald niet toereikend als het gaat om een beeld van wie mensen écht zijn. Dus proberen we kandidaten een betere kans te geven om meer van zichzelf te laten zien. Op die manier kunnen recruiters en bedrijven mensen aannemen die het beste passen bij de functie.”
Nauwkeurigere wervingsbeslissingen
Alva is ontworpen om nauwkeurigere wervingsbeslissingen te nemen, maar dat is niet het enige waar het bedrijf in uitblinkt, aldus Hernlund. “We onderscheiden ons ook van andere spelers in de markt doordat we erg kandidaatsgericht zijn. Kandidaten kunnen resultaten bijvoorbeeld hergebruiken, zodat ze de assessments maar één keer hoeven te doen, ook als ze bij meerdere bedrijven solliciteren. En aan de kant van de recruiter is het een heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk platform. Het is per direct te gebruiken.”
“Het platform kan opzichzelfstaand gebruikt worden, maar ook geïntegreerd binnen een ATS.”
Maar waar ligt dan het accent van de tests van Alva Labs? Meer op de wetenschap, of toch op de candidate experience? “Ik zie het écht als een eerlijk verdeelde focus”, zegt Hernlund. “Veel andere tools kiezen inderdaad voor een van de twee, maar wij zijn erin geslaagd om ze samen te brengen tot één krachtig platform. Het platform kan opzichzelfstaand gebruikt worden, maar ook geïntegreerd binnen een ATS.”
“We zien een overkoepelende behoefte om betere wervingsbeslissingen te maken, terwijl de kandidaatservaring daar niet onder mag lijden.”
De clientèle van Alva is een gezonde mix tussen kleine start-ups en wereldwijde spelers, zegt Hernlund. “Onze tool wordt echt heel breed ingezet. We zien eigenlijk dat alle soorten industrieën en alle soorten maten een bepaalde behoefte hebben die wij kunnen voorzien. We zien een overkoepelende behoefte om betere wervingsbeslissingen te maken, terwijl de kandidaatservaring daar niet onder mag lijden.”
‘Het wordt een interessante reis’
In januari 2022 haalde Alva Labs ongeveer €11,7 miljoen op in een Series A-ronde. Dus hoe ziet de roadmap eruit voor de komende jaren? “Er zijn op dit moment een hoop ontwikkelingen gaande”, stelt Hernlund. “We blijven druk bezig met hoe we de kandidaten nóg beter van dienst kunnen zijn, om ervoor te zorgen dat er aan twee kanten betere matches ontstaan. Het draait om ons kandidaten die misschien niet zouden solliciteren bij een bedrijf, maar daar wel goed zouden passen. We zijn volop tests aan het doen en blijven innoveren. We zullen zien waar het ons zal brengen, maar het wordt een interessante reis.”