Terwijl de arbeidsmarkt wordt getekend door krapte, mikt uitzendbureau YoungCapital op snelheid. “We willen binnen één uur kandidaten aan een baan helpen”, zeggen Chantal Janse en Daniel Visser.
1 miljoen sollicitaties
Wie de nieuwe reclame van YoungCapital bekijkt, merkt — als het goed is — maar één ding: alles draait om de kandidaat. “Onze missie is om alle jongeren aan werk te helpen”, zegt Chantal Janse, Strategic Operations Director bij YoungCapital. “Het maakt ons niet uit wat. Als je maar wil werken, ervaring opdoet en daarvan leert.”
“Wij geloven er heilig in als je meer gaat organiseren rondom de kandidaat, dat je veel meer plaatsingen kunt organiseren.”
In totaal leverde die aanpak zo’n 1 miljoen sollicitaties op in 2021. Maar dat is voor YoungCapital niet de main takeaway. “Op de huidige manier krijgen we die miljoen mensen niet allemaal aan een baan geholpen”, stelt Janse. “We plaatsen dus eigenlijk gewoon te weinig en moeten het proces dus anders organiseren. En wij geloven er heilig in als je meer gaat organiseren rondom de kandidaat, dat je veel meer plaatsingen kunt organiseren.”
De klassieke driehoek van recruitment
“Eigenlijk werkt alles vanuit een klassieke driehoek”, zegt Daniel Visser, Director Tech Transformation bij YoungCapital. “Kandidaat, recruiter en klant. Vanuit de kandidaat moet het proces sneller. Tegelijkertijd is de taak van een recruiter steeds voller en zijn recruiters een soort manus van alles geworden. Onze eerste conclusie is dat we minder taken aan een recruiter moeten kleven, zodat de focus kan liggen op de kandidaat.”
Visser ziet bij uitstek de noodzaak om binnen één dag het proces starten met een kandidaat. “Eigenlijk is dat nog niet snel genoeg”, zegt hij. “Binnen 24 uur verliezen we gemiddeld 30% van de sollicitaties. Binnen één dag. Als je dat op de miljoen kandidaten legt dan betekent dat dus dat er 300.000 sollicitanten zijn waar we niet eens de kans hebben gekregen om iets mee te gaan doen.”
Scotty to the rescue
Enter Scotty, de robot-recruiter die door YoungCapital in de arm is genomen om sneller en efficiënter te werven en te selecteren. Scotty, gebouwd door Scotty Technologies, is een slimme, digitale assistent die geprogrammeerd is voor levensechte communicatie. Geen gebrekkige of onpersoonlijke communicatie, maar een vriendelijk en gepersonaliseerd script waarmee kandidaten gescreend kunnen worden op de benodigde eisen van een functie.
Scotty, gebouwd door Scotty Technologies, is een slimme, digitale assistent die geprogrammeerd is voor levensechte communicatie
Het resultaat was grandioos. 25.000 kandidaten werden binnen vier uur gebeld en gescreend. Daar hebben we zo’n 2500 uur bespaard. Bovendien verlaagde Scotty het percentage van ongewenste uitstroom met 66%.
Binnen het uur een baan
Alles maakt dat YoungCapital de lat radicaal hoger wil leggen. “We willen binnen één uur kandidaten aan een baan helpen”, zegt Visser. “In deze tijd heb je niet meer de luxe om de kandidaat lang te laten wachten op een sollicitatie. We zorgen dat een kandidaat direct na sollicitatie wordt benaderd door een robot via meerdere kanalen. We willen snel leren wie iemand is als kandidaat en waar we hen op kunnen matchen.”
“In deze tijd heb je niet meer de luxe om de kandidaat lang te laten wachten op een sollicitatie.”
Als dat dan matcht, volgt de volgende stap. “Dan hangt Scotty aan de lijn”, zegt Visser. “Waarin vragen gesteld worden aan kandidaat. Aan het einde van het gesprek, dat zo’n drie minuten duurt, krijgen kandidaten de vraag of we ze kunnen doorverbinden aan recruiters. Dat doet zo’n 80%. Negen minuten na sollicitatie heeft de kandidaat een recruiter aan de telefoon. De screening gaat van start en dan kijken we of de fit er op basis van engagement en motivatie is.
‘Het gaat om de totale experience’
De snelheid staat aan het hart van YoungCapital’s succes en toekomstige plannen. “Uiteindelijk is het wel essentieel dat je een klant meekrijgt in die snelheid”, waarschuwt Janse. “Het gaat namelijk om de totale experience. Dat gaat van het moment dat ze interesse hebben in jouw organisatie tot sollicitatie, maar ook uiteindelijk het behoud van je kandidaten. We moeten dat met elkaar organiseren.”
“Alles maakt dat wij geloven dat we met gedreven mensen en de beste tech het verschil kunnen maken.”
De bereikbaarheid werd gedeeltelijk opgelost. Alles maakte dat 90% van kandidaten werden bereikt, waarna maar liefst 99% het telefoongesprek afrondde met Scotty. Vervolgens wil 80% doorverbonden worden met de recruiter en solliciteert 74% in kantooruren. Aan kandidaatskant heerst over het algemeen tevredenheid. “Gemiddeld geven kandidaten het hele proces een 8,1”, zegt Visser. “Alles maakt dat wij geloven dat we met gedreven mensen en de beste tech het verschil kunnen maken.”
Wil jij meer weten over YoungCapital?
Wil jij meer weten over de unieke YoungCapital-case? Op vrijdag 16 september presenteert Werf& het Festival Recruitment in de Zon, waar Chantal Janse en Daniel Visser concrete tips zullen geven voor een optimale candidate journey. Inschrijven kan via deze link.