Waar recruitmenttechnologie zich vooral richt op de front office, gaat staffing tech ook over de back office. In een serie themagesprekken gaat Recruitment Tech-oprichter Martijn Hemminga in gesprek met een aantal staffing tech partijen. Deze aflevering gaan we in gesprek met Andre Polderman en Jeroen van Heeswijk van RecruitNow uit Amersfoort.
Vlaggeschip Cockpit
Andre Polderman is oprichter van RecruitNow en sinds meer dan vier jaar ceo. Hij studeerde HTS Informatica. Jeroen van Heeswijk werkt sinds circa twee jaar bij RecruitNow en daarvoor was hij vele jaren werkzaam in de arbeidsbemiddeling. “We maken software voor recruitment en ons vlaggeschip is Cockpit”, zegt Polderman. “Wij vinden het de nummer 1 ATS in de markt, qua klanttevredenheid, gebruikersgemak. En daar zijn we trots op. Wij richten ons met Cockpit op de uitzendbureaus, van klein tot groot. Ook voor startups is dit een prima product. Je kunt ook er bijvoorbeeld goed en efficiënt mee werken met twee intercedenten. En je kan er snel live mee gaan, omdat het helemaal gericht is op gebruikersvriendelijkheid.”
Soepele integraties
Het Cockpit platform is ook soepel te integreren met het ‘ecosysteem’ van de klant, stelt van Heeswijk. “Met de backoffice, met de website, job board, het marketing automation-systeem. We hebben recent de koppelingen nog naadlozer gemaakt, zodat Cockpit nu voor veel klanten echt het centrale besturingssysteem is. Klanten vinden het prettig dat we onder meer marketing automation en de site nu nog beter koppelbaar hebben gemaakt. Wij vinden het bovendien heel belangrijk dat je kandidaten die een plaatsing hebben doorlopen ook makkelijk weer kunt vinden voor een nieuwe plaatsing. Zodat je echt relaties kweekt. Dat is vaak lastig bij uitzendbureaus maar met onze software proberen wij te helpen om dit te verbeteren.’’
Second best
Het is echt zonde om de kandidaat die het niet geworden is, de second best — maar ook de nummer 3 en 4 waarmee je in contact ben gekomen bij een plaatsing — te laten schieten, zegt Polderman. “Je eigen talentpool is je goudmijn. Met onze software helpen we de intercedent om in contact te blijven met je kandidaten. Het is zonde als je die second best maar ook de nummer 3 en 4 niet opnieuw probeert te plaatsen. Het gaat ons om het ‘meenemen van de intercedent’ in de mogelijkheden die het systeem in je eigen talentpool vindt.”
Automatiseren
“We hebben vorig jaar met onze klanten een nieuwe roadmap gemaakt, gekeken waaraan behoefte is’’, zegt van Heeswijk. “Zo hebben we de functionaliteiten rond communicatie verbeterd, ook bij whatsapp. Verder is er een automatische vertaaloptie aan mail en whatsapp toegevoegd. Dat is een supermooie feature. En heel actueel. Veel klanten van ons worden overspoeld met Oekraïnse arbeidsmigranten, die vaak minder goed Engels spreken. Nu kan alles via mail of whatsapp automatisch worden vertaald. En dat scheelt tijd zeggen onze klanten. Wat zowel voor de recruiter als de kandidaat heel fijn is. De doorlooptijd loopt dan ook terug voor plaatsingen. Wij denken dat we zo’n 80% aan de voorkant van het proces kunt automatiseren. Automatiseren helpt om in een krappe arbeidsmarkt het verschil te maken.”
Kandidaat koesteren
Polderman en Van Heeswijk zien voor volgende jaar een duidelijke trend; je kandidaat koesteren, er bovenop zitten, als een bok op de haverkast. Polderman: “Niet alleen voor die eerste plaatsing, maar ook bij herplaatsingen. Zorg dat je veel weet van je kandidaat, zodat je goed kunt matchen. Sommigen bureaus koesteren bijvoorbeeld hun pool van technici, zodat ze telkens herplaatsingen kunnen doen. Daar kunnen nog veel bureaus van leren.” Van Heeswijk: “Ook het vraagstuk van diversiteit en inclusiviteit wordt belangrijker. Daar zien we een rol voor ons. We leveren niet alleen de applicatie, maar willen daarnaast de gebruikers, onze klanten, echt begeleiden in het gebruik. Zodat inclusiviteit vanzelfsprekender wordt.’’
Innoveren
Polderman: “We hadden het net over de mate van automatisering. Voor ons gaat het er om de intercedent steeds meer gebruikersgemak te geven. Door continue te innoveren het makkelijker te maken voor de klant. Daarbij willen wij steeds goed kijken hoe je innovaties inzet, waar je gebruikers op zitten te wachten en hoe dat past in hun werk. We sparren ook veel met klanten en komen daardoor tot nieuwe ideeën.”
Podcastinterview
beluister hieronder het podcastinterview met Polderman en Van Heeswijk: