“Mysolution is leverancier met een totaaloplossing voor de uitzend- en detacheringmarkt en voor werving- & selectiebedrijven, van ATS tot verloning, het hele proces kunnen we ondersteunen met onze softwarepakketten”, zegt Jaap Postma, die twee jaar geleden de overstap maakte van de telecomwereld naar Mysolution. Voor de Recruitment Tech Survey 2022 maakte Martijn Hemminga (oprichter Recruitmenttech.nl) dit podcastinterview met Jaap Postma.
Survey 2022 podcastinterview
Voor het jaarlijkse onderzoek naar trends in recruitmentsoftware, de Recruitment Tech Survey 2022, ging Martijn Hemminga (oprichter Recruitmenttech.nl) in gesprek met verschillende leveranciers van recruitmentsoftware. De hele Recruitment Tech Survey 2022 kun je hier gratis downloaden of als hard copy bestellen in de webshop. Een samenvatting van het interview met Jaap Postma lees je op deze pagina. Of beluister het hele podcastinterview hieronder of in de bekende podcast apps.
Aanbieder van totaaloplossingen
“De afgelopen twee jaar hebben we met Mysolution twee overnames gedaan, OTYS en OnRecruit. Op deze manier versterken we onze positie als aanbieder van totaaloplossingen. OTYS zit in 17 landen en heeft een grote klantengroep en een lange historie. Zij zitten bovendien op een ander segment qua klanten, waardoor we complementair zijn aan elkaar. Daarnaast werken ze veelal samen met technologiepartners waar wij weer dingen van kunnen leren. Met OnRecruit werkten we al langer samen. Zij zijn goed in data-driven recruitment. Bij al onze klanten voel je dat er een ongelooflijke behoefte is om beter te begrijpen hoe je data inzet om meer business insights te krijgen. De samenwerking was zo goed, dat besloten is OnRecruit onderdeel van onze totaaloplossing te laten worden.”
Proces vereenvoudigen
“Klanten weten vaak wel dat wij een totaaloplossing bieden en daarom komen ze bij ons. Consultants en intercedenten kunnen in één systeem, zonder dubbele invoer, de werving en selectie en de plaatsing organiseren. Ook wordt belangrijk gevonden dat je met onze oplossingen inzicht hebt in de plaatsingen en de marge. Die informatie naar de voorkant van de organisatie brengen vinden we heel belangrijk. Zodat iedereen ziet, deze kandidaat gaat waarschijnlijk heel waardevol zijn voor de organisatie en aan deze kandidaat en deze plaatsing verdien ik wat minder. Dat soort vraagstukken zijn in een versplinterd applicatielandschap over het algemeen wat moeilijker te realiseren. Omdat data nooit echt centraal staat en koppelingen, integraties, vaak lastig zijn voor veel organisaties. Klanten vragen ons dat proces zo eenvoudig mogelijk te maken. Zodat er meer tijd en werkplezier is.”
Ontleden in vier elementen
“Data-driven recruitment is een containerbegrip en wordt al snel corporate bullshit. Wij ontleden het in vier concrete deelgebieden. Ten eerste reporting op orde hebben, eenvoudig kunnen terugkijken hoe je organisatie heeft gefunctioneerd. Verder willen steeds meer klanten (near) realtime dashboarding, zodat iedereen een dashboard heeft, dat centraal en dagelijks kan worden aangepast. Ten derde, nudging. Dat je als intercedent gelijk een signaal krijgt als een kandidaat die in het verleden veel marge heeft opgeleverd op je website zit. En als laatste automation, dat op basis van een trigger-event automatisch recruitmentmarketing wordt gestart. Op die vier onderdelen maken wij een plan met onze klanten. Klanten die dat gestructureerd aanpakken en eigen proberen te maken, zijn over het algemeen ook vrij succesvol.”
Concrete namen van klanten
“Wij werken voor grotere generieke uitzenders, zoals Manpower en RGF Staffing. Ook leveren we vaak oplossingen voor groenvoorzieningsbedrijven en voor bedrijven in de zorg, zoals Zorgzuster. Een vrij breed spectrum, met mooie klanten. Als het om uitzenden en detacheren gaat werken we vooral voor middelgrote en grote organisaties en ook de bedrijven met een nadrukkelijke groeiagenda.”
Kandidaatgedreven markt
“We hebben nu natuurlijk allemaal te maken met een kandidaatgedreven markt. Tegelijkertijd, ook volgens de nieuwe regering, wordt het privacy-thema steeds belangrijker. Die twee ontwikkelingen tezamen maken ons werk en dat van onze klanten niet makkelijker. Aan de andere kant gaat recruitmentsoftware alsmaar beter helpen. Marketing automation en procesoptimalisatie verlopen soepeler en worden eenvoudiger toepasbaar. In een kandidaat- gedreven markt worden de pogingen om meer op basis van soft skills, human skills, te matchen ook steeds serieuzer. De technologie erachter zal nog veel beter worden en dat is ook hard nodig.”
Recruitment Tech Survey 2022
Meer interviews lezen? De hele Recruitment Tech Survey 2022 kun je hier gratis downloaden of als hard copy bestellen in de webshop. Hierin vind je in totaal 5 interviews met leveranciers van Recruitmentsoftware. Verder lees je de laatste cijfers en trends als het gaat om investeringen in recruitmentsoftware en de RT35 met de 35 meest gewaardeerde leveranciers van recruitmentsoftware in Nederland in 2022.