In het dynamische recruitment landschap kan het een uitdaging zijn om kandidaten en klanten te vinden en binden aan je organisatie. In hun breakout tijdens het Recruitment Tech Event 2021 vertellen Marco Boomsma en Luc van der Voorn van Bullhorn hoe recruitment automation kan helpen bij dit vraagstuk en leer je van user cases uit de praktijk. Recruitment Tech vroeg hen alvast een tipje van de sluier op te lichten.
Vraag naar automation
Bullhorn is de wereldwijde marktleider in CRMsystemen voor de recruitment industrie. Meer dan 10.000 organisaties en 100.000 gebruikers vertrouwen op de cloud-based software om hun sales activiteit te stimuleren, relaties op te bouwen, en hun recruitmentprocessen te ondersteunen. Marco Boomsma, Regional Sales Director EU bij de organisatie, zag de vraag naar recruitment automation flink toenemen sinds het begin van de coronacrisis: “In het begin viel de hele wereld stil, ook onze markt. Rond de zomer nam de vraag flink toe, ook van bestaande klanten naar nieuwe technologieën. Op het ATS kan je van alles ‘pluggen’, zoals videotooling en voice systemen. Dit was vooral gericht op het meer engagen met klanten en kandidaten, waarbij ze tegen uitdagingen aanliepen, want dit gebeurde vaak nog handmatig. De vraag ging hierdoor richting automation.”
Voordelen van automation binnen recruitment
Luc van der Voorn, Senior solution consultant & automation expert van Bullhorn, noemt drie voordelen aan het gebruik van automation in recruitment. “Datahygiëne, interactie met klanten en kandidaten en productiviteit. Met automation laat je heel eenvoudig kleine, simpele taken door het systeem doen. Een verzameling van die kleine, handmatige taken kan zo een uur van je dag opsnoepen. Die kan je nu gebruiken om bijvoorbeeld relaties met klanten en kandidaten op te bouwen. Wat betreft de engagement zien we vaak dat een groot deel van de kandidatenpool niet wordt gebruikt, dit is natuurlijk enorm zonde. Met automation kan je door middel van mailtjes en sms’jes eenvoudig meten welke contactpersonen er geïnteresseerd zijn. Hierdoor kunnen recruiters eenvoudig focussen op de mensen uit de inactieve ‘bak’ die ook daadwerkelijk interesse hebben om voor ze te komen werken. Ten slotte kun je er eenvoudig je data mee up to date houden.”
Briefje
Tijdens hun breakout gaat het duo uitgebreid in op het belang van automation binnen recruitment aan de hand van twee klantcases. “Het interessante is dat de klantcase duidelijk maakt waar je met het integreren van automation zoal tegenaan loopt, hoe lastig of makkelijk het is”, licht Marco een tipje van de sluier. Luc geeft alvast een tip: “Begin klein. Het is een journey. Als je nu naar Portugal rijdt, ben je er ook niet in één dag. Maar als je niet begint, kom je er nooit. Het doet me ook denken aan een verhaal wat ik vijftien jaar geleden voorgeschoteld kreeg van mijn voormalig directeur: ‘als je nu nog geen Facebook-account hebt, schrijf dan eens op een briefje waarom niet, hang het boven je bed en kijk er over tien jaar nog eens naar’. Dat zou ik ook over automation willen zeggen. Als je het nog niet hebt, schrijf op waarom je het niet wil, kijk er over tien jaar nog eens naar en besef hoe jammer het is dat je die boot hebt gemist. Het is niet eng om mee te beginnen als je klein begint, maar het is wel nodig om mee te kunnen in de toekomst.”
Aanmelden voor het Recruitment Tech Event 2021
Tijdens het Recruitment Tech Event 2021 ontdek je hoe technologie jouw recruitment kan optimaliseren. Hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Met een inspirerende keynote van Steven Van Belleghem, recruitment tech cases, breakout sessies, talkshow en de uitreiking van de Recruitment Tech Awards 2021. Het event zal zowel online als offline plaatsvinden in Utrecht. Meer informatie vind je hier.