De economie trekt aan en dat is goed te merken op de arbeidsmarkt. Talent is schaars en bedrijven gooien alles in de strijd om snel de juiste mensen binnen te halen. In dit artikel geeft Manola van Diest, digital marketeer bij Byner en Talentpeaks, 4 praktische tips hoe detacheerders en uitzend organisaties technologie kunnen inzetten voor meer succes. Zodat je ongeacht het volume de juiste personen bereikt, persoonlijke en duurzame relaties met hen opbouwt en op elk moment ‘in control’ bent over je gehele kernproces.
1. Creëer een 360° beeld van klant en talent
In de detacherings- en uitzendbranche draait alles om het snel en accuraat samenbrengen van opdrachtgevers en talent. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat alle kernprocessen rondom klant en talent worden ondersteund vanuit één digitale omgeving. Toch is de praktijk weerbarstiger. Vaak gebruiken organisaties een oplossing voor CRM, een apart jobmarketing en recruitmentsysteem, een app voor planning, urenregistratie, verloning, declaratie en facturatie. En wirwar aan technologieën, al dan niet met elkaar verbonden, maar zelden optimaal gestroomlijnd.
Best practice is het creëren van één digitale omgeving waarin alle activiteiten centraal worden ondersteund. Eén platform waarop front- mid- en back-office zijn geïntegreerd in dezelfde IT-omgeving. Met technologie die is ingericht op jouw specifieke uitdagingen, en gebruikmaakt van geldende standaarden en best practices in de branche.
Dit heeft vele voordelen in termen van samenwerking, synergie, efficiency en effectiviteit. En als alle betrokken afdelingen samenwerken vanuit één omgeving, kijk je allemaal naar dezelfde data. Stel je eens voor wat een kansen dit biedt voor datagedreven besluitvorming. Bij elke activiteit bouw je met elkaar verder aan een 360° beeld van klant en talent. Dit geeft je alle munitie in handen om de klantreis van opdrachtgevers, kandidaten en werkenden optimaal in te richten in elke fase van het proces.
2. Benut je eigen database optimaal
Een vacature of een aanvraag is het startsein voor snelle actie. Je wilt immers eerder dan de concurrentie de juiste kandidaten benaderen en voorstellen aan de opdrachtgever. Primaire reactie is om de vacature zo snel mogelijk uit te zetten in externe kanalen en volle bak te gaan hunten. En dat terwijl juist uitzenders en detacheerders beschikken over een rijke database met professionals.
Daar zit vast talent bij dat geknipt is voor de rol. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om de juiste personen naar boven te halen. Omdat gegevens niet goed zijn weggeschreven, of omdat je in het systeem niet kunt selecteren op de criteria die relevant zijn voor deze specifieke rol. Vaak zijn profielen in je database in no-time alweer hopeloos verouderd. En ontbreekt het aan inzicht in de beschikbaarheid van professionals voor nu en in de toekomst.
Een gemiste kans, want met je ‘eigen’ talentpool heb je goud in handen. Immers, in deze mensen heb je al geïnvesteerd. Je kent hen persoonlijk en hebt een relatie met hen opgebouwd. Sterker nog, je weet hoe ze presteren, waar hun sterke en zwakke punten liggen en in welke rollen zij het best tot hun recht komen. Het enige dat vaak ontbreekt is de technologie om deze informatie accuraat te managen en te ontsluiten.
3. Bouw persoonlijke relaties met kandidaten, medewerkers en leveranciers
Het belang van een goede candidate journey en employee journey, daar zijn we het allemaal wel over eens. Maar hoe zit het met de journey die we bieden aan flexwerkers, freelancers, zzp’ers en gedetacheerden? Deze groep vormt vaak het ondergeschoven kindje op de arbeidsmarkt. En dat terwijl ze van grote waarde zijn voor je organisatie. Hoe goed ken jij je professionals, zzp’ers en uitzendkrachten? Betrek je hen bij je organisatie? Op welke manier is hun journey ingericht in de talent engagement strategie?
Vaak zijn hun dossiers vooral een registratie van profiel en recente werkervaring. Wie zich wil onderscheiden van de concurrentie doet dit door een persoonlijke en duurzame relatie op te bouwen met deze groep werkenden. Door hen actief te informeren en te betrekken bij relevante activiteiten. Maar ook door hen regelmatig persoonlijk te spreken en te vragen naar hun reilen en zeilen, hun feedback over projecten, beschikbaarheid, nieuwe ontwikkelingen, drijfveren en ambities en hun plannen voor de toekomst. En vervolgens alle input uiteraard vast te leggen in je database.
Zeker, dat kost tijd en energie. Maar het levert je zoveel op. En je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Moderne technologie kan je erbij helpen. Er zijn talloze best practices hoe praktische workflows, slimme automations en moderne marketing- en communicatietechnieken je ondersteunen terwijl je toch de personal touch kunt toevoegen. En wat dacht je van een community waarin professionals zelf hun profielen kunnen bijwerken en zo zelf hun dossier up-to-date houden?
Kennis is macht. Immers, hoe meer je weet over een uitzendkrachten en gedetacheerden, hoe sneller je een passende match maakt na afloop van een project of bij het ontvangen van een opdracht. Bovendien bouw je op die manier een sterke band met hen op. Met als resultaat een grotere betrokkenheid en minder verloop. Verder vergroot deze aanpak de kans dat flexkrachten jouw organisatie zullen aanbevelen in hun netwerk en zo het werk van recruiters een stuk eenvoudiger maken.
4. Maak van je recruiters online marketeers
Natuurlijk, recruitment is mensenwerk. Toch heeft de digitaliseringstrend ook in de arbeidsbemiddelingsbranche ontegenzeggelijk zijn intrede gedaan. SEO van recruitmentsites en vacatureteksten, conversieoptimalisatie, multimediacampagnes, marketing automation technieken; recruitment wordt steeds meer marketing. Toch zijn veel recruiters op dit gebied voor veel zaken afhankelijk van marketingafdeling. Met als gevolg ongewenste vertraging.
Als recruiter wil je immers dicht op de bal blijven. Snelheid en persoonlijke aandacht zijn – zeker in deze schaarste arbeidsmarkt – cruciaal om de beste kandidaten aan te trekken. Dat geldt voor actief zoekenden, maar zeker ook voor passief talent. Maak van je recruiters online marketeers. Hoe krachtig zou het zijn als zij zelf gepersonaliseerde recruitmentcampagnes kunnen uitzetten, om vervolgens de respons op te volgen, de resultaten te meten en direct de campagne te optimaliseren. Resultaat is gegarandeerd een beter resultaat tegen lagere kosten. Tijdrovend? Met de juiste tools in handen hoeft dat niet het geval te zijn. Moderne (recruitment)marketingoplossingen, gepersonaliseerde automations en slimme integraties kunnen recruiters helpen succesvol te zijn in elke wervingsbehoefte, groot of klein, met een continue kwaliteit.
Door: Manola van Diest, digital marketeer bij Byner en Talent Peaks
Byner biedt Detacheerders, Uitzendorganisaties en Recruitmentbureaus een
vertrouwd platform voor end-to-end talent en customer engagement. Met krachtige
workflows en automations die het werk van lead tot factuur doeltreffend, eenvoudig
en compliant maken.
Staffing Tech Talkshow 7 december
Dinsdag 7 december vindt van 11.00 tot 12.30 uur de Staffing Tech Talkshow plaats. Een online talkshow waar ook Maikel Neelen aanschuift om te praten over de toekomst van Staffing Tech. Meld je hier gratis aan.