De coronacrisis en het steeds moeilijker kunnen vinden van schaars talent op de krappe arbeidsmarkt hebben hun weerslag op recruitment. Dit zijn de drie belangrijkste trends waar de recruiter in zijn dagelijkse werk mee te maken heeft.
-
Online werving en selectie door corona
Een groot deel van het recruitmentproces gebeurt nu digitaal. Die ontwikkeling was al gaande en dat is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. De weerstand tegen online interviewen die er nog was – recruiters zijn mensenmensen die nu eenmaal van face-to-face contact houden – lijkt definitief te zijn doorbroken. Een eerste gesprek met een kandidaat via een online meeting is zeer gebruikelijk. Videobellen, e-assessments, gamification, recruitment chatbots zijn vaste onderdelen geworden van het werving en selectieproces.
Ook het leggen van het eerste contact via social media is bijna normaal tegenwoordig. Grote vraag is: ‘Waar bevinden jouw potentiële kandidaten zich online?’ Recruiters die jongeren willen bereiken maken bijvoorbeeld ook gebruik van populaire mobiele applicaties als TikTok en Instagram Reels.
-
Data beter benutten dankzij kunstmatige intelligentie (AI)
Het vinden van geschikte kandidaten is op de extreem krappe arbeidsmarkt momenteel geen sinecure. Gelukkig kan de moderne recruiter gebruik maken van Artificial Intelligence (AI) bij de sourcing & screening. Dat scheelt hem niet alleen veel tijd, maar kan ook leiden tot een veel betere matching. Slimme recruitmentsystemen kunnen op basis van data een goede preselectie doen. Dankzij AI krijgt de recruiter ook snel een overzicht van geschikte kandidaten voor vacatures gebaseerd op hun competenties en vaardigheden (‘future potention’). Want de toepassingsmogelijkheden van AI beperken zich zeker niet alleen tot de selectie op kenmerken als diploma’s en werkervaring uit het cv. Er zijn steeds meer toepassingen van kunstmatige intelligentie die juist de soft skills meten. Voorbeeld daarvan is een AI-videoanalyse-tool waarin een persoonlijkheids- en soft skill-profiel wordt gecreëerd op basis van gezichtsuitdrukkingen, (lichaams)taal en stemgeluid.
-
Candidate nurturing dankzij marketing automation
Goede kandidaten zijn schaars, dus moet je als recruiter meer moeite doen om hen te koesteren. ‘Candidate nurturing’ heet dat en dit kun je zien als een verdieping van de candidate journey. Dat begint bij de zoektocht naar kandidaten. Je wilt kandidaten op de juiste momenten via je recruitmentsysteem in aanraking laten komen met jouw bedrijf. Door middel van de productie van gerichte, gepersonaliseerde berichten over meerdere kanalen naar passieve kandidaten worden zij aangetrokken, betrokken en ‘gepusht’ om bij jou te solliciteren. ‘Marketing automation’ helpt de recuiter hierbij; door gebruik te maken van slimme data kun je bijvoorbeeld zoekgedrag analyseren en op basis daarvan de potentiële kandidaat op het juiste moment gericht benaderen.
Wil je weten welke 2 extra recruitmenttrends er zijn? Lees dan het hele artikel met tips op de website van Mysolution.