Als een kandidaat nieuw bij je binnenkomt begint hij aan het recruitmentproces. Vanaf dat moment kun je met marketing automation starten, onder recruiters beter bekend als recruitment automation. Maar wat is recruitment automation eigenlijk?
Automatiseren
Colin van Goethem, projectleider bij Artiflex, gaat in dit artikel dieper in op wat recruitment automation is en wat de voordelen zijn. Hij beschrijft recruitment automation als een technologie om de benadering van kandidaten tijdens het recruitmentproces te automatiseren.
Recruitment automation was lange tijd een ondergeschoven kindje, maar in de afgelopen jaren heeft recruitmenttechnologie grote ontwikkelingen doorgemaakt en inmiddels staat het bij veel recruiters op het lijstje. Colin van Goethem benoemt de volgende voordelen van recruitment automation:
- Het verbetert jouw gebruiksgemak als recruiter;
- Het levert je meer tijd op;
- Het verbetert de beleving van de kandidaat;
- Het zorgt voor kwalitatief betere kandidaten;
- Met recruitment automation verzamel je makkelijk feedback over je sollicitatieproces, en verbeter je dit stap voor stap.
Candidate journey
Je kan recruitment automation in verschillende fases van de candidate journey toepassen. Wanneer de kandidaat eenmaal is aangetrokken, gaat dit over in de customer journey, waarvoor marketing automation wordt toegepast. In dit artikel lees je meer over hoe je in welke fase automation in kan zetten.
Medio 2020 sprak Martijn Hemminga in deze podcast al met Colin van Goethem. Beluister het hele verhaal hier: