Joram Timmerman (Byner):

Waar recruitmenttechnologie zich vooral richt op de front office, gaat staffing tech ook over de back office. In een serie themagesprekken gaat Recruitmenttech.nl-oprichter Martijn Hemminga in gesprek met een aantal staffing tech partijen. In de eerste aflevering zijn we te gast in Utrecht bij Joram Timmerman, co-founder van Byner.

Oplossen

Joram Timmerman is mede-oprichter van Byner, daarnaast is hij ook managing partner van Talent Peaks, een niche Salesforce Consulting Partner voor de Staffing, Recruitment & Consultancy branche. Zijn expertise in de staffing- en recruitmentbranche en zijn fascinatie voor digitalisering resulteerden in de ontwikkeling van Byner. Byner is een app die de kernprocessen van organisaties in detachering, uitzenden, contractmanagement en consultancy automatiseert van lead tot factuur. “Veel bedrijven werken nog zo dat er in verschillende mailboxen allerlei Excel-sheets staan, ATS’en die maar half worden gebruikt, waardoor bijvoorbeeld documenten en contracten overal rondslingeren. Dit maakt het lastig om zaken te vinden en over te dragen. Daarin proberen wij echt iets op te lossen.”

“Wij maken de software zelf, zo houden we de regie in eigen hand. Delen van onze ontwikkeling hebben we wel samen met onze partner gedaan. We hebben het geluk dat we zelf Salesforce-expertise hebben waarmee we zelf kunnen ontwikkelen, maar om het schaalbaar te maken en natuurlijk ook kostentechnisch hebben we een partner aangehaakt hierin. Zij helpen ons ook, op afstand, om onze app verder door te ontwikkelen”, legt Timmerman uit. “Het team van Byner, de oplossing, bestaat uit mensen die zich bezighouden met customer success, mensen die zich bezighouden met de technologie en de mensen van sales die ondersteund worden door marketing.”

Uitdagingen

Met welke uitdagingen kloppen organisaties aan bij Byner? “De conjunctuur bepaalt waar de uitdaging ligt: of je hebt een tekort aan opdrachten, of je hebt een tekort aan kandidaten. Het is geen verrassing dat we nu weer een tekort aan kandidaten hebben. Als je hierop inzoomt dan rijst vooral de vraag op: hoe zorg ik er nou voor dat ik op een goede manier bouw aan een kandidaat-funnel? De volgende uitdaging is de productiviteit: hoeveel consultants heb ik nodig om een workforce te managen van x-werkenden? Als derde driver zien we dat organisaties steeds meer aan wet- en regelgeving moeten voldoen.”

De focus van Byner ligt volledig op arbeidsbemiddeling. “Als je zowel corporates als bureaus bedient, heb je toch een net andere twist nodig in je applicatie. Wij geloven heel erg in die focus, waardoor we hebben gekozen ons volledig op de sector arbeidsbemiddeling te richten. Daarbinnen richten we ons op uitzenden en het detacheringsstuk. Vooral in die sectoren is nog veel werk te verrichten.” In de podcast, die je hieronder kan beluisteren, gaat hij dieper in op de partijen die hier gebruik van maken.

Automatisering

Timmerman verwacht niet dat het gehele proces in 2025 geautomatiseerd zal zijn, dus hij vreest niet voor de banen van intercedenten en consultants. “Het blijft immers mensenwerk. Automatisering optimaliseert en stroomlijnt de processen en zorgt er daarmee juist voor dat het werk persoonlijker en interessanter wordt. Bovendien, zolang de Nederlandse arbeidsbemiddeling wordt geregeerd door wet- en regelgeving, waar partijen ook staatsrecht aan ontlenen, zal je altijd te maken hebben met menselijk handelen in dat proces. De intercedent en consultant bestaat dan dus nog steeds. Ik denk wel dat verdere automatisering zal optreden, vergelijkbaar met de platformisering die bijvoorbeeld de reisbranche heeft meegemaakt.”

In onderstaande podcast hoor je het hele gesprek met Joram Timmerman, over de toekomst van Byner, Salesforce, klanten waar ze trots op zijn, valkuilen en nog veel meer:

Staffing Tech Talkshow 7 december

Dinsdag 7 december vindt van 11.00 tot 12.30 uur de Staffing Tech Talkshow plaats. Een online talkshow waar ook Joram Timmerman aanschuift om te praten over de toekomst van Staffing Tech. Meld je hier gratis aan.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 7e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 18 november 2021. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER